آفتاب

خودسانسوری مطبوعات آلمان در بازتاب انتقادها از جنایات رژیم صهیونیستی

خودسانسوری مطبوعات آلمان در بازتاب انتقادها از جنایات رژیم صهیونیستی

برلین - ایرنا - درحالی که انتظار می رفت انتقادات بی سابقه یک مقام ارشد دولت آلمان از جنایات رژیم صهیونیستی و اثرات آن بر وضع مردم بی دفاع شهر غزه، در رسانه های آلمان انعکاس گسترده ای بیابد، اما به دلیل خودسانسوری نهادینه شده درحوزه اطلاع رسانی این کشور بازتاب نداشت.

نشریه اشپیگل چاپ آلمان دیروز دوشنبه، در خبری افشا کرد که ˈاشتفان اشتاین لاینˈ معاون وزیر امور خارجه آلمان در یک نشست محرمانه با جمعی از نمایندگان عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس این کشور، باریکه غزه را به خاطر حملات نظامی اسرائیل و ادامه حصر در این منطقه به یک ˈزندان بزرگ با فضای بازˈ تشبیه کرد.

نکته مهمی که در خبر اشپیگل درمورد اظهارات محرمانه معاون ارشد وزیر خارجه آلمان وجود دارد، این است که مواضع دولت آلمان در قبال رژیم صهیونیستی در رسانه ها که حمایت بی قید و شرط برلین از تل آویو را نشان می دهند، با آنچه که در نشست های محرمانه عنوان می شود و انتقاد تند از اقدامات این رژیم اشغالگر است، تفاوت زیادی دارد.

در همین رابطه ˈمارتین شفرˈ سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز در واکنش به سوالات خبرنگاران در این باره، به رغم ابراز ناراحتی از افشای اظهارات محرمانه معاون وزیر خارجه، اذعان کرد که وضع مردم در غزه غیر قابل قبول است و باید چشم اندازی برای توسعه زندگی مردم غزه دیده شود.

شفر بار دیگر مبنای توسعه منطقه را استقرار آتش بس دائم در غزه عنوان و حمایت آلمان را از کوشش های میانجیگرانه دولت مصر در این راستا اعلام کرد .

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در سخنان خود بار دیگر طرح ارائه شده مبنی بر دخالت برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان را در کنترل موثر مرزهای غزه بویژه گذرگاه رفح مورد تاکید قرار داد.

رگه هایی از تغییر تدریجی مواضع آلمان به عنوان یکی از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی در اروپا را در زمینه سیاست ها و اقدامات این رژیم، می توان در انتقادهای اخیر ˈفرانک والتر اشتاین مایرˈ وزیر خارجه آلمان از بمباران مناطق مسکونی و کشتار زنان و کودکان در غزه طی ماه ها و هفته های گذشته و در قالب آنچه ˈمخالفت با کشته شدن انسان های بیگناه و غیر نظامی در حملات نظامیˈ خوانده شد، مشاهده کرد.

این تغییر دیدگاه را همچنین می توان در مواضع اعلام شده از سوی دیگر سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات ها به عنوان شریک ائتلافی دولت آنگلا مرکل نیز دید که به طور مشخص در مخالفت با ادامه ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به رژیم صهیونیستی مطرح شده است.

در همین رابطه ˈرالف اشتگنرˈ معاون رییس حزب سوسیال دموکرات در اظهاراتی در این زمینه تاکید کرد که طبق قانون اساسی آلمان، ارسال سلاح به مناطق پرتنش و بحرانی باید متوقف شود و اسرائیل نیز از این قانون مستثنی نیست.

ˈرودولف درسلرˈ سفیر اسبق آلمان در رژیم صهیونیستی نیز از جمله کسانی است که این روزها به یکی از بزرگترین منتقدان سیاست ها و اقدامات این رژیم اشغالگر تبدیل شده است، به طوری که اخیرا در مصاحبه ای با رادیو آلمان خواستار توقف فوری ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به اسرائیل شد که البته این اظهارات بی سابقه نیز با سکوت و خودسانسوری قابل پیش بینی رسانه های دیگر همراه بود.

وی اقدامات جنگی اسرائیل در غزه را غیرقابل قبول خواند و تاکید کرد: به هیچ عنوان نمی توان از این اقدامات چشم پوشی کرد.

درسلر در ادامه اظهارات خود با بیان این که اسرائیل علاقمند به برقراری صلح و ارامش در منطقه نیست، افزود: شدت عملی که اسرائیل در غزه از خود نشان می دهد قابل درک و فهم نیست.

ناظران سیاسی بر این باورند که تغییر نگرش حمایتی برلین از رژیم صهیونیستی، ناشی از دو عامل مهم است که مهمترین آن فشار افکار عمومی از جمله روشنفکران و شخصیت های دانشگاهی به مواضع دولت است.

در همین راستا، اخیرا نزدیک به 90 تن از اندیشمندان و استادان دانشگاه در آلمان در نامه ای سرگشاده به دولت و مجلس این کشور خواستار تجدید نظر فوری در روابط و مواضع این کشور درقبال رژیم اسرائیل شدند.

دیگر عامل مهم در تغییر تدریجی سیاست دولت آلمان و برخی از سیاستمداران این کشور را در حمایت از رژیم صهیونیستی، می توان مخالفت مردمی با جنایات این رژیم دانست، به طوری که بر اساس نظرسنجی های انجام شده به طور میانگین بیش از 60 درصد آلمانی ها نگاه انتقادی به سیاست های این رژیم دارند و به طور کلی عملکرد رژیم صهیونیستی را بزرگترین تهدید امنیتی در جهان می دانند.

افزایش نگرش منفی به سیاست های رژیم صهیونیستی در آلمان در سال های اخیر بویژه در بین جوانان آلمانی بیشتر مشاهده می شود و با انتشار تصاویر مختلف در رسانه های بین المللی و شبکه های اجتماعی از دامنه وسیع جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، روز به روز بر آن افزوده می شود.

شرایط به گونه ای است که لابی صهیونیست ها در آلمان که از سابقه بالایی برخوردار بوده نفوذ فراوانی در بین دولتمردان و شخصیت های سیاسی این کشور دارد، بشدت از این وضع نگران شده و تلاش های خود را برای نفوذ در بین نوجوانان و جوانان با حضور در مراکز آموزشی و تحصیلی افزایش داده است.

هر چند در کوتاه مدت انتظار تغییر اساسی در سیاست های دولت آلمان در قبال جنایت رژیم صهیونیستی قابل پیش بینی نیست اما کارشناسان و صاحبنظران سیاسی بر این باورند که با ادامه سیاست های توسعه طلبانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در قالب تهاجم نظامی و ادامه شهرک سازی ها در فلسطین اشغالی، روز به روز انتقادها از رژیم صهیونیستی در آلمان در پشت درهای بسته و یا به صورت عمومی افزایش یابد.

اروپام*1* 456*1701 **1561**1479
کد N467111

وبگردی