آفتاب

درگیری در مرز تاجیکستان و قرقیزستان دو کشته و پنج زخمی برجا گذاشت

درگیری در مرز تاجیکستان و قرقیزستان دو کشته و پنج زخمی برجا گذاشت

دوشنبه ـ ایرنا ـ وزارت خارجه تاجیکستان سه شنبه اعلام کرد: براثر درگیری در مرز تاجیکستان و قرقیزستان دو نفر از ساکنان ناحیه ˈباباجان غفورفˈ استان سغد تاجیکستان کشته و 5 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع وزارت خارجه تاجیکستان ، این حادثه روز گذشته (دوشنبه) در نزدیکی ده مرزی ˈقلعه چهˈ این منطقه رخ داده است.

درهمین حال برپایه گزارش رسانه های خارجی ˈمرادعلی علی مردانفˈ معاون نخست وزیر تاجیکستان برای بررسی مسایل مرز مشترک میان تاجیکستان و قرقیزستان امروز سه شنبه به شهر بیشکک پایتخت آن کشور سفر کرده است.

خبرگزاری ˈ 24 ک گˈ نوشته که قرار است در ملاقات معاون نخست وزیر تاجیکستان با مقامهای دولت قرقیزستان مسایل تعیین خطوط مرزی مشترک مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

ناآرامی ها در مرز مشترک تاجیکستان و قرقیزستان در شمال تاجیکستان از اوایل سال میلادی جاری آغاز شده است.

در 11 ژانویه در مرز مشترک دو کشور در اسفره میان مرزبانان تاجیک و قرقیز درگیری رخ داد که براثر آن 5 مرزبان قرقیز و دو مرزبان تاجیک زخمی شدند.

همچنین در 10 ژوئن سال میلادی جاری مرزبانان قرقیز به سوی ساکنان روستای ˈواروخˈ که مشغول نصب لوله های آب بودند، آتش گشودند که براثر آن یک نفر کشته و ده نفر دیگر زخمی شدند.

حدود 50 درصد از 970 کیلومتر مرز مشترک تاجیکستان و قرقیزستان با وجود گذشت 22 سال از استقلال دو طرف همچنان علامت گذاری نشده و این موضوع بارها باعث مناقشات مرزی بین دو طرف و سرد شدن روابط شده است.

اساق **ه.ص**1392
کد N466971

وبگردی