۰

جشنواره امام‌رضا(ع) زمینه برقراری ارتباط عاطفی مردم با این امام را فراهم کرده است

  • ۲۸بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه
امام رضا ع ,ذي‌القعده,جشنواره امام رضا ع ,دهه كرامت

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) زمینه برقراری ارتباط عاطفی اقشار مختلف مردم با امام هشتم(ع) را در داخل و خارج از کشور فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر اظهار کرد: از آنجایی که امکان زیارت از نزدیک برای بسیاری از عاشقان علی بن موسی الرضا(ع) وجود ندارد، جشنواره امام رضا(ع) بستر مناسبی است که از زوایای مختلف ارتباط عاطفی بین امام مهربانی‌ها با مردم را برقرار کرده و روز به روز این بستر را برای همگان به وجود آورده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در روایات، امام رضا(ع)، ایشان به عنوان امام رئوف شناخته شده‌اند، افزود: امروز باید برای ایجاد ارتباط بین این امام مهربانی‌ها با مردم بسترسازی مناسبی صورت گیرد.

وی با بیان این‌که «در ارتباط با فعالیت‌هایی که در راستای معرفی امام رضا(ع) می‌توان انجام داد مهم‌ترین نکته آن است که به اشکال مختلف زمینه ارتباط عاطفی مردم را با حضرت فراهم کنیم» تصریح کرد: همانطور که دستگاه حاکمیت نسبت به تامین نیاز آسایشی مردم تکلیف دارد در ارتباط با تامین نیاز آرامشی مردم نیز تکلیف دارد و در همین راستا باید زیر ساخت‌های امر زیارت فراهم شود.

پژمانفر گفت: خوشبختانه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در طول 12 سال برگزاری توانسته است بستری مناسب برای ارتباطات عاطفی مردم داخل و خارج کشور با امام هشتم را فراهم کند و معارف بسیاری را در باره حضرت رضا(ع) به مردم منتقل کند.

وی اظهار کرد: وجود نورانی حضرت رضا(ع) ابعاد مختلفی برای بررسی دارد که در جشنواره امام رضا(ع) از زاویه هنری و فرهنگی به زندگی این حضرت پرداخته است اما دست اندرکاران این جشنواره با داشتن یک نظام و برنامه مدون می‌توانند به سایر ابعاد وجودی حضرت نیز دست یابند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «جشنواره بین المللی امام رضا(ع) توانسته است زبان‌ها، قلم‌ها و گویش‌های متفاوتی را در موضوع حضرت رضا(ع) به یکدیگر نزدیک کند» گفت: محوریت امام رضا(ع) بالاترین ارزشی است که این جشنواره توانسته است، همه نگاه‌ها و دغدغه‌های فرهنگی را در جهت تامین یک خواسته مشترک کنار هم قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه «جشنواره بین المللی امام رضا(ع) را از دو زاویه می‌توان تحلیل کرد، یکی آنچه باید باشد و دیگری موجودیت فعلی این جشنواره» تصریح کرد: خوشبختانه جشنواره امام رضا(ع) توانسته است بسیاری از ظرفیت‌های هنری، فرهنگی، علمی و ... و شخصیت‌های مختلف را با محوریت امام رضا(ع) کنار هم جمع کند اما تا هدف نهایی این جشنواره که رساندن پیام سیره حضرت رضا(ع) به بشریت است هنوز فاصله وجود دارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز مهم‌ترین نقش جشنواره امام رضا(ع) این است که بتواند محاسن کلام ائمه و امام رضا(ع) را به همه مردم تشنه دنیا برساند و این مسئله محوری‌ترین و اصلی‌ترین موضوعی است که جشنواره امام رضا(ع) باید دغدغه آن را داشته باشد.

بهترین فیلم‌ها در بخش سبک زندگی رضوی به چشم می‌خورد

عضو هیئت انتخاب نهمین جشنواره فیلم رضوی گفت: بهترین فیلم‌های این جشنواره در بخش سبک زندگی رضوی به چشم می‌خورد

حسن نقاشی عضو هیئت انتخاب نهمین دوره جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی از سری برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است. وی با مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی و کارشناسی ادبیات دراماتیک فیلم‌های بسیاری را کارگردانی کرده است. این مستند ساز تاکنون موفق به کسب جوایز متعددی از جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شده و در حال حاضر نیز عضو پیوسته انجمن مستند سازان سینمای ایران بوده و تدریس مستند سازی را برعهده دارد.

سطح کیفی آثار دریافتی جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه در برخی از فیلم‌های ارسالی افراط در صدا، موسیقی و موضوعات کلیشه‌ای نمایان است. می‌توانم به جرأت بگویم اکثر فیلم‌ها عناصری مشترک داشتند، همه در فیلم در حال طی طریق هستند، یعنی می‌خواهند از یک مقصد به یک مبدا برسند یا همه سوار ویلچرند و یا اکثرا پای دیگ آش در حال غذا درست کردن هستند همه این‌ها به اضافه گفتار متن‌های ساده و سطحی نشان می‌دهد سازندگان این فیلم‌ها دارای سبک نیستند و تقلید می‌کنند و تنها جنبه رسانه‌ای و تلویزیونی بودن اثر برایشان اهمیت دارد. حال جشنواره وظیفه‌اش انتخاب آثاری است که دارای ویژگی‌های خاص باشند، تجربه گرا و خلاق باشند و تلاش کنند که با ساختارهای منسجم، فیلمی درخور را برای نمایش ارائه دهند. به نظر من حتی باید موضوعات سفارشی هم به بهترین نحو ساخته شوند.

فیلم‌ها را با دقت نگاه کردیم، آن تعدادی که مستعد بود و ساختار خوبی داشت یا به هر نحو حتی در ساده‌ترین شکل قصه‌ای را که می‌خواست تعریف کرده بود و ما احساس کردیم که این اثر، فیلمی بوده که سازنده در آن حرفی برای گفتن داشته انتخاب شده است. بارها اتفاق افتاد که در مورد یک فیلم با یکدیگر صحبت کردیم و در پایان به این نتیجه رسیدیم که آیا این فیلم می‌تواند به بخش مسابقه راه یابد یا نه. برای ما در این هیئت تکراری نبودن و تقلیدی نبودن فیلم اولویت داشت، یعنی اگر فیلمی را می‌دیدیم که سازنده نبوغ خودش را به کار برده اما اثرش مشکل فنی دارد، آن مشکل را نادیده گرفتیم چرا که نبوغ وجود داشته است. اما اگر احساس کردیم که یک تقلید دست چندم از فیلم‌هایی که ما می‌شناسیم صورت گرفته است از قبول آن فیلم خودداری می‌کردیم. تلاش کردیم با کم انتخاب کردن اثر قابلیت‌های جشنواره را به رخ بکشیم.

با توجه به اضافه شدن سبک زندگی رضوی به موضوعات جشنواره چه تعداد از فیلم‌ها به این حوزه وارد شده بودند و آیا واقعا این آثار می‌تواند در سبک زندگی مردم و رفتار اجتماعی آنها تاثیرگذار باشد؟

به جرات می گویم بهترین فیلمهای جشنواره در این بخش قرار دارد و ای کاش که اصلا جشنواره فیلم رضوی سیاستش فقط معرفی آثاری در زمینه علی بن موسی رضا(ع) نبود. ای کاش مثل خیلی از جشنواره‌های حرفه‌ای اسمی مقدس را انتخاب می‌کردیم اما اجازه می‌دادند فیلم‌ها با موضوعات آزاد ساخته شود. در بخش سبک زندگی ما با فیلم‌هایی مواجهیم که این‌ها موضوعات آزاد دارند، سوژه‌ها دغدغه سفارشی بودن ندارند و به راحتی خلاقیت در آنها دیده می‌شود. ولی در بخش مسابقه اصلی ما همچنان دل مشغولی و نگرانی‌هایی داریم.

در مورد تاثیر این فیلم‌ها در رفتار اجتماعی مردم باید بگویم سال‌هاست که ما داریم در زمینه جایگاه نمایشی سینمای مستند بحث می‌کنیم.

سینمای امروز ایران که همان سینمای قصه گوست، به عنوان یک صنعت درآمدزا مخاطب خودش را از دست داده است، مردم واقع بین شده‌اند و علاقه مندان این سینما هم به سمت سینمای مستند روی آورده‌اند.

برای مثال در جلسات هفتگی نمایش فیلم خانه سینما، خانه هنرمندان و مرکز گسترش فیلم می‌توان استقبال جمعیت را از فیلمهای مستند دید.

متاسفانه سالنهای نمایش فیلم آنقدر کوچک است که نمی‌تواند مخاطبان را در خود جای دهد پس اتفاقی که در خانه هنرمندان و خانه سینما و مرکز گسترش افتاده است باید در تمام ایران بیفتد.

قبلا هم از مسئولین یزدی خواستم قبل از اینکه دغدغه فیلمهای سفارشی را داشته باشند دغدغه نمایش فیلم‌ها را در این شهر داشته باشند.

آیا فیلم‌ها در سطحی قرار داشتند که کار انتخاب را برای شما دشوار کنند؟

نه فیلم خوب به راحتی میان فیلمها مشخص می‌شد. باید واقع بین بود اینقدر تعداد فیلم‌های خوب کم است که فیلم خوب براحتی مشخص می‌شود. حرف‌های امیدوار کننده که تنها برای دلخوشی زده می‌شود تنها باعث عقب ماندگی ما می‌شود.

آیا فیلمی هم بود که شما را به وجد بیاورد؟

بله چند مورد بوده است که خیلی خوشحال شدم که این فیلمها را دیدم. سازندگان این آثار از یک روایت معمول به یک روایت فلسفی رسیده بودند. این خیلی جذاب بود و من را بسیار خشنود کرد.

پیشنهادتان برای فیلم سازان چیست؟

پیشنهاد می‌کنم که خلاق باشند. تجربه گرا باشند و معیار فیلمهای مستند را فراموش نکنند. سینمای مستند سینمای راست گویی است. در این دوره از جشنواره در بعضی فیلم ها با صحنه هایی مواجه بودیم که کاملا بازسازی شده بود این امر مخاطب را دلزده می کند. توصیه خیلی مهم به همه عزیزان این که سعی کنند شعار ندهند، هرچه فیلم کمتر شعارزده باشد باورپذیرتر است.

به عنوان یک مستند ساز توصیه می‌کنم که کمی ذهن رو خلاق کنند و مرزها را بکشند، کمی تجربه گرا باشند، وقتی فیلم سازی بخواهد یک اثر را تولید کند دو حالت دارد یا اینکه همه چیز از قبل طراحی می‌شود و فیلم، مبتنی بر فیلمنامه و دکوپاژ ساخته می‌شود یا اینکه با یک فکر غریزی آغاز به کار می‌کنیم. مخصوصا وقتی که فیلم سفارشی باشد باعث می‌شود ما خیلی جدیت نداشته باشیم. در صورتیکه سفارش دهنده از ما یک فیلم خوب می خواهد.

انتهای پیام

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.