آفتاب
اعراب در کجا آموزش می بینند؛

آکادمی علوم نظامی سندهورست؛ محلی برای تامین منافع انگلیس در خاورمیانه

آکادمی علوم نظامی سندهورست؛ محلی برای تامین منافع انگلیس در خاورمیانه

یک رسانه غربی گزارشی را در مورد یک مرکز آموزش علوم نظامی در انگلیس منتشر کرده که اعضای خاندان سلطنتی کشورهای عرب خاورماینه مشتریان اصلی این مرکز هستند و لندن در کنار تربیت این افراد منافع خود در منطقه را نیز تامین می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بی بی سی در این گزارش می نویسد: نسل های مختلفی از اشراف زادگان خارجی به ویژه کشورهای عربی با گذراندن دوره های نظامی در آکادمی "سندهورست" می آموزند که چگونه باید تبدیل به رهبرانی نظامی برای کشورهای خود باشند.

از سال 1812 میلادی آکادمی علوم نظامی سطلنتی سندهورست که در مرز "برکشایر" و "سورری" قرار دارد مکانی بوده که افسران بلندپایه ارتش انگلیس در آن آموزش می بینند.

اعتبار این مرکز به حدی است که حتی ولیعهد انگلیس و فرزندان وی نیز در آن آموزش های نظامی خود را پشت سرگذاشته اند.

در این آکادمی، دوره ای به مدت 44 هفته برگزار می شود که در این مدت بر روی مواردی همچون  توانائی های فیزیکی و هوشی شرکت کنندگان کار شده و این افراد بر اساس اصول ارتش انگلستان آموزش می بینند.

این مرکز آموزشی در سال های اخیر شاهد حضور گسترده افراد خارجی بویژه از اعضای خاندان سلطنتی کشورهای عرب خاورمیانه بوده است. خاندان های سلطنتی اعراب معمولا پسران و دختران و افراد با استعداد خانواده خود را به سندهورست اعزام می کنند.

سلطان قابوس پادشاه عمان، عبدالله دوم پادشاه اردن و "حمدبن عیسی آل خلیفه" پاشاه بحرین

از مهمترین افرادی که در این مرکز آموزش دیده اند می توان به پادشاه اردن، پادشاه بحرین، امیر قطر، و سلطان قابوس پادشاه عمان، حاکم دبی و فرزند وی اشاره کرد.

البته افراد معروف دیگری نیز در این آکادمی آموزش دیده اند که از میان آنها می توان به "شیخ سعید" امیر سابق کویت و "شیخ حمد" امیر سابق قطر اشاره کرد. در اصل ارتباط خاندان های سلطنتی اعراب با سندهورست از زمانیکه بریتانیا در خلیج فارس به عنوان یک قدرت استعمارگر حضور داشت آغاز شده است.

حاکم دبی و فرزندش در آکادمی سندهورست

هر چند نخبگان اعراب با حضور در این مرکز آموزش نظامی، اصول نظامی و کشورداری را می آموزند اما در اصل تبدیل به عواملی برای انگلیس می شوند تا در مواقع لزوم در راستای اهداف لندن حرکت کنند. برای مثال در تحولات اخیر مصر به غیر از ژنرال عبدالفتاح السیسی، یک چهره جوان نظامی دیگر نیز در حوادث نقش مهمی داشت. این جوان "احمد علی" نام داشت که وی نیز در آکادمی علوم نظامی سندهورست آموزش دیده است. وی هم اکنون یکی از مشاوران اصلی سیسی محسوب می شود.

احمدعلی از مشاوران نزدیک ژنرال سیسی

در ادامه این گزارش آمده است: در سال های اخیر امارات متحده عربی تبدیل به یکی از مشتریان اصلی آکادمی سندهورست شده و تعداد افرادی که از این کشور به آکادمی علوم نظامی سندهورست اعزام می شوند به مراتب بیشتر از سایر کشورهای عرب خاورمیانه است. در سال جاری میلادی مجموعا 72 دانشجوی خارجی در سندهورست پذیرش شده اند که 72 درصد آنها را اعراب خاورمیانه تشکیل می دهند.

بر اساس این گزارش، البته آموزش حاکمان عرب در انگلیس این مزیت را برای لندن نیز دارد که این افراد در سال های آینده تبدیل به مصرف کنندگان تسلیحات ساخت بریتانیا خواهند شد و بدین ترتیب سندهورست نقشی کلیدی در تامین منافع انگلیس در خاورمیانه دارد.

کد N466852

وبگردی