آفتاب

هشدار آمریکا در مورد تشدید تنش ها در اوکراین

هشدار آمریکا در مورد تشدید تنش ها در اوکراین

تهران-ایرنا- کاخ سفید نسبت به تشدید تنش ها در اوکراین هشدار داد و ˈسوزان رایسˈ سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد: نفوذ مکرر نیروهای روسیه به داخل خاک اوکراین قابل قبول نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، اظهارات وی در حالی مطرح می شود که تشکیلات امنیتی اوکراین شامگاه دوشنبه از دستگیری 10 چترباز روس در خاک اوکراین خبر داده بود.

رایس به نفوذ نیروهای نظامی روسیه به داخل اوکراین، سامانه های دفاع هوایی و خمپاره های روس در آن کشور نیز اشاره کرد و گفت: روسیه حق اعزام نیرو یا ارسال خودرو و تجهیزات به داخل خاک اوکراین بدون اجازه دولت این کشور را ندارد. نفوذ نظامی روسیه به داخل اوکراین به تشدید بی سابقه تنش ها می انجامد.

در همین حال خبرگزاری رویترز از مینسک نیز با اشاره به دیدار روسای جمهوری روسیه و اوکراین امروز در پایتخت بلاروس نوشت: امیدها برای دست یافتن به پیشرفت در حل بحران اوکراین در پی ملاقات ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه با ˈپترو پوروشنگوˈ همتای اوکراینی وی بسیار ناچیز است.

این منبع اضافه کرد: از زمانی که پوتین و پوروشنکو ششم ژوئن (16 خرداد) در حاشیه مراسم سالروز ورود متفقین به نورماندی در فرانسه دیدار کردند، شرایط اوکراین بدتر و تنش ها افزایش یافته و بحران دیپلماتیک طرفین تعمیق شده است به ویژه بعد از سقوط هواپیمای ام اچ 17 مالزی که در پی آن 298 نفر کشته شدند.

افزون بر این در حالی که تنش بین غرب و شرق به بیشترین حد خود بعد از جنگ سرد رسیده است، روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو رزمایش های خود را افزایش داده و موقعیت نیروها را تقویت کرده اند.

مذاکرات امروز در مینسک آغاز می شود و ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سران بلاروس و قزاقستان به عنوان اعضای اتحادیه گمرکی اوراسیا نیز در آن حضور دارند.

ُˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه گفته بود غرب نباید انتظار داشته باشد این بحران را به سرعت حل کند، راهکار جادویی وجود ندارد. بلکه باید نگرش خود را در مورد این بحران بازبینی کند.

وی افزود: این تصور که ارتش اوکراین می تواند بخشی از مردم این کشور را شکست داده و صلح را برقرار کند به کلی اشتباه است.

در همین حال کانادا نیز امروز نسبت به افزایش حضور نظامی روسیه در قطب شمال ابراز نگرانی کرد.

ˈاستفان هارپرˈ نخست وزیر کانادا روز دوشنبه نسبت به اقدامات روسیه در قطب شمال هشدار داد و گفت هواپیماهای روس بارها وارد حریم هوایی کانادا شده اند.

اروپام**9157**5981
کد N466513

وبگردی