آفتاب
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در گفتگو با مهر:

احتمال اقدام یکجانبه آمریکا در سوریه وجود دارد/ ترسیم نقشه جدید برای منطقه از سوی ایالات متحده بعید است

احتمال اقدام یکجانبه آمریکا در سوریه وجود دارد/ ترسیم نقشه جدید برای منطقه از سوی ایالات متحده بعید است

پروفسور"استفن زونز" استاد روابط بین الملل دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا با اشاره به بزرگ بودن پروژه تغییر نقشه منطقه خاورمیانه تصریح کرد که بعید است در حال حاضرآمریکا و متحدانش به دنبال چنین هدفی باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، با افزایش خشونت های داعش در عراق و نیز بریده شدن سر جیمز فولی خبرنگار آمریکایی توسط یکی از اعضاء داعش سوریه گزارش های رسیده و اظهارات برخی مقامات آمریکایی  حکایت از آماده شدن آمریکا برای گسترش حملات دامنه حملات خود از عراق به سوریه دارد.

"ژنرال مارتین دمپسی" رئیس ستاد مشترک آمریکا امروز اعلام کرد که اگر تروریستهای داعش به صورت مستقیم آمریکا و اروپا را تهدید کنند، به ارتش آمریکا توصیه خواهد کرد که در سوریه نیز علیه این گروه تروریستی وارد عمل شود. در حالی که از امروز اوباما مجوز پرواز هواپیماهای شناسایی را صادر کرده است.

در مجموع آنچه وجود دارد این است که مداخله احتمالی نظامی آمریکا در سوریه تحت عنوان مبارزه با داعش ابهامات و نگرانی هایی به وجود آورده است.

در همین راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور" استفن زونز" نظریه پرداز آمریکایی و استاد روابط بین الملل دانشگاه سانفرانسیسکو انجام داد است.

پروفسور زونز درباره نحوه اقدام احتمالی آمریکا در حمله به سوریه که آیا با مجوزهای شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود یا اینکه آمریکا بطور یکجانبه عمل خواهد کرد ضمن ابراز تردید درباره نحوه عملکرد آمریکا در این خصوص گفت: تصور می کنم که تلاش هایی برای جلب مجوزهای شورای امنیت سازمان ملل از سوی آمریکا صورت بگیرد اما اگر این تلاش ها ناموفق باشند قطعا آمریکا بطور یکجانبه اقدام خواهد کرد.

این نظریه پرداز آمریکایی همچنین در خصوص وجود برخی نگرانی ها مبنی بر اینکه اشغال بخش هایی از عراق و سوریه به بهانه مبارزه با داعش از سوی آمریکا و متحدان غربی اش می تواند زمینه را برای ترسیم نقشه جدید خاورمیانه و تجزیه این کشورها هموار کند تصریح کرد: با توجه به تبعات فاجعه بار تهاجم به عراق توسط آمریکا و متحدانش و تلاش های جرج بوش برای تحت کنترل گرفتن منطقه، بعید است دیگر آمریکا و متحدانش بخواهند خود را مشغول چنین پروژه عظیمی در منطقه بکنند.

وی در ادامه درباره اهداف کنونی آمریکا و متحدانش از مداخله نظامی در عراق و سوریه را این چنین بیان کرد: در حال حاضر اصلی ترین اولویت دولت باراک اوباما حذف تهدیدات داعش است. هرچند در عین حال تمایلاتی هم وجود دارند تا مناطق اشغال شده از دست داعش به دست متحدان طرفدار آمریکا سپرده شوند تا طرفداران ایران و سوریه.

---------------- 

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N466398

وبگردی