آفتاب

رئیس‌جمهور چین خطاب به موگابه: شما "رهبری مشهور و دوست قدیمی" ما هستید

رئیس‌جمهور چین خطاب به موگابه: شما "رهبری مشهور و دوست قدیمی" ما هستید

رئیس‌جمهوری چین در جریان سفر رابرت موگابه به پکن، رئیس جمهوری زیمبابوه را "رهبری مشهور" و "دوست قدیمی" توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رابرت موگابه چریک سابق زیمبابوه که به طولانی‌ترین حکمران آفریقایی تبدیل شد و هم اکنون در سن 90 سالگی سیزدهمین سفر خود را به چین انجام داد تا سرمایه‌گذاران بیشتری را از این کشور به سمت اقتصاد رکودی زیمبابوه جذب کند.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در گفت‌وگو با موگابه اظهار کرد: دوستی دیرینه چین و زیمبابوه در سال‌هایی که ما شانه به شانه با امپریالیسم، استعمارگری و هژمونی مبارزه می‌کردیم، به وجود آمد.

وی گفت: مردم چین به این دوستی بها می‌دهند و هرگز آن دوستان خوب و برادران خوب که تفاهم دو جانبه و حمایت متقابل را به نمایش گذاشتند، فراموش نمی‌کنند.

این اظهارات از سوی رهبر دومین اقتصاد بزرگ جهان به صورت غیرمعمول نسبت به رسمیت دیپلماتیک مقام‌های چین، پرحرارت بود. شی جین پینگ، همچنین رئیس جمهوری زیمبابوه را "رهبر مشهور جنبش آزادی بخش ملی آفریقا " و "دوست قدیمی مردم چین که آن‌ها برایش بسیار ارزش قائل هستند"، توصیف کرد.

موگابه نیز در مقابل گفت که حس می‌کند در خانه خودش است و از دعوت رئیس جمهوری چین که وی را به یاد روزهای خوب گذشته انداخته و روزهای گذشته را به حال آورده است تشکر کرد.

روابط زیمبابوه با چین و حزب کمونیست چین به دهه 1970 و مبارزان آزادی خواهی و زمانی که پکن سلاح و برخی آموزش‌ها برای رهبران ارشد چریکی فراهم می‌کرد، باز می‌گردد.

سخنگوی رابرت موگابه پیشتر گفته بود که هدف از این سفر پنج روزه رسمی عمدتا جلب سرمایه‌گذاری برای بخش زیرساختی زیمبابوه و بخش انرژی و حمل و نقل است.

انتهای پیام

کد N466274

وبگردی