آفتاب

وزیر خارجه سوریه: دمشق آماده همکاری با جامعه بین‌الملل است

وزیر خارجه سوریه: دمشق آماده همکاری با جامعه بین‌الملل است

ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه سوریه امروز (دوشنبه) با بیان این که دمشق از قطعنامه شورای امنیت درباره مقابله با گروه‌های مسلح در سوریه و عراق استقبال می‌کند، اعلام کرد: سوریه آماده است با جامعه بین‌الملل در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی،‌ ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در کنفرانسی خبری اعلام کرد: هرچند که این قطعنامه شورای امنیت با تاخیر صادر شد، اما ما در سوریه از آن استقبال می‌کنیم و به آن پایبند هستیم و از تمام کشورهایی که به این قطعنامه نیز پایبند هستند، قدردانی می‌کنیم.

وی عنوان داشت: برجسته‌ترین مساله در این قطعنامه تاکید آن بر مبارزه با تروریسم و حفظ استقلال و تمامیت ارضی در عراق و سوریه است و در آن بر لزوم حاکمیت ملی تاکید شده است و این قطعنامه برای همگان لازم الاجراست و در چارچوب بند هفتم منشور سازمان ملل قرار دارد. این قطعنامه با اجماع و توافق نظر اعضای شورای امنیت صادر شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه افزود: تروریسم یکی از مهمترین تهدیدهایی است که امنیت و صلح بین‌المللی را تهدید می‌کند. ما با آغاز بحران در سوریه خواسته خود را برای خشکاندن منابع حامی تروریسم و عوامل انتقال تروریست‌ها و پناه دادن به آن‌ها مطرح کردیم. ما نسبت به پیامدهای سرایت و گسترش تروریسم به کشورهای همسایه هشدار داده بودیم، اما هیچ کس در آن زمان به این اظهارات گوش نمی‌کرد.

وزیر خارجه سوریه افزود: دیگران باید به نتایج روند انتخابات در سوریه و آراء سوری‌ها احترام بگذارند.

وی تصریح کرد: من امروز با وزیر خارجه روسیه صحبت کردم و در مورد این قطعنامه شورای امنیت بحث و مذاکره کرده و بر لزوم تحرکات بین‌المللی و منطقه‌ای جهت همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کردیم.

وی عنوان داشت: ما از هرگونه تلاشی علیه جبهه النصرة و داعش استقبال می‌کنیم اما آیا تنها حملات هوایی می‌تواند این دو گروه را از بین ببرد؟ سوریه آماده همکاری و هماهنگی در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه مبارزه با تروریسم در چارچوب قطعنامه 2170 شورای امنیت است و این موضع محور تحرکات دیپلماتیک سوریه در مرحله آتی خواهد بود.

وی با بیان اینکه هر کس علیه دولت سوریه سلاح در دست بگیرد تروریست است، گفت: تاکنون ما شاهد جدیتی از سوی غرب در زمینه مبارزه با تروریسم نبوده‌ایم. هدف از اعلام همکاری و هماهنگی ما ممانعت از حملات به سوریه و جلوگیری از سوء تفاهم است. هر کس که خواهان همکاری است باید خالصانه و جدی عمل کند و از معیارهای دوگانه دست بردارد.

وی همچنین در خصوص اقدامات ترکیه در قبال سوریه عنوان داشت: به نفع ترکیه است که در سیاست‌های خارجی خود بازنگری کرده و در عرصه مبارزه با تروریسم همکاری کند.

وی همچنین در خصوص حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه نیز گفت: امروز پنجاهمین روز حملات به غزه است و جهان عرب و جامعه بین‌الملل بدون توقف این حملات و لغو محاصره ظالمانه غزه صرفا ناظر این حملات است.

5252

کد N466044

وبگردی