آفتاب

کانادا و نبرد مالکیت با روسیه در قطب شمال

کانادا و نبرد مالکیت با روسیه در قطب شمال

تهران – ایرنا – روسیه و کانادا در ماه های اخیر بر سر مالکیت بر سرزمین های نفت خیز و گازی شمالی با یکدیگر رقابتی جدی را آغاز کرده اند.

به نوشته تارنمای اوراسیا، کانادا در اقدامی که نشان دهنده اهمیت منابع انرژی است، در اوایل ماه جاری میلادی (اواسط مرداد)، دو ناو یخشکن را برای ماموریتی 6 هفته ای به منطقه معروف به ˈستیغ لومونوزوفˈ اعزام کرد.

دانمارک و روسیه نیز به این منطقه ادعای ارضی دارند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز در واکنش، با صراحت گفت که این منطقه متعلق به روس ها خواهد بود. وی در ماه آوریل نیز در پارلمان روسیه ˈستیغ لومونوزوفˈ را ˈحوزه منافع ویژه روسیهˈ نامیده بود.

در سال های گذشته، روسیه، ایالات متحده، دانمارک، نروژ و کانادا ناوگروه هایی را با عنوان پژوهش های محیط زیستی به قطب شمال فرستاده اند که مسلما جست و جو برای منابع نفت و گاز هم در دستور کارشان بوده است.

در سال 2009، یک برآورد علمی از سوی دانشمندان آمریکایی، نشان داد که احتمالا 30 درصد از کل ذخایر گاز جهان و 13 درصد از ذخایر کشف نشده نفت، در قطب شمال نهفته است.

ستیغ (تیغه، باریکه) لوموزونوف، به طول 1100 مایل (1760 کیلومتر) که از جزایر السمیر (Ellesmere Island) آغاز می شود و تا جزایر سیبری جدید ادامه می یابد، مهمترین مسیر دسترسی به قطب شمال است.

بر اساس کنوانسیون مقررات دریایی سازمان ملل متحد، تا 200 مایل دریایی (370 کیلومتر) از ساحل هر کشور در کرانه آب های آزاد، حوزه بهره برداری اقتصادی آن کشور شمرده می شود و در شرایط ویژه، این حوزه می تواند تا 350 مایل دریایی (647 کیلومتر) نیز امتداد یابد. همین مقررات به ستیغ لوموزونوف، اعتبار راهبردی می بخشد.

کانادا برای مالکیت بر بخش هایی از این منطقه، اقدام های حقوقی نیز انجام داده است.

رسانام**9163**1010
کد N465493

وبگردی