آفتاب

مشاوره تونی بلر برای سرپوش گذاشتن بر قتل معترضان قزاقستانی

مشاوره تونی بلر برای سرپوش گذاشتن بر قتل معترضان قزاقستانی

برخی اسناد که در انگلیس فاش شده مشخص می‌کند که تونی بلر بابت مشاوره به رئیس جمهوری قزاقستان برای سرپوش گذاشتن بر کشتار غیرنظامیان، میلیون‌ها پوند دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، اسنادی که اخیرا فاش شده مشخص می‌کند تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس به نور سلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان که از سال 1989 تاکنون در قدرت است، برای سرپوش گذاشتن بر کشتار غیرنظامیان توسط حکومتش مشاوره داده و میلیون‌ها پوند دریافت کرده است.

این اسناد فاش ساختند که تونی بلر به حاکم قزاقستان به شکل ویژه مشاوره داده تا بتواند پس از کشتار شهر ژانائوزن در سال 2011 که طی آن نیروهای پلیس 14 غیر نظامی معترض را کشتند، وجه بین المللی خود را بهبود بخشد. پس از وقوع این کشتار قزاقستان با محکومیت بین‌المللی رو به رو شد.

یک نامه که اخیرا در انگلیس فاش شد مشخص کرد که تونی بلر به رهبر قزاقستان کمک کرده تا وجهه خود در جامعه بین المللی را ترمیم کند.

تونی بلر به نظر بایف پیش از آنکه در دانشگاه کمبریج سخنرانی کند به دقت مشاوره داد تا چطور در سخنرانی‌ خود به مساله این کشتار رسیدگی کند.

تونی بلر به نظربایف گفته است این کشتار اگرچه غمبار است اما نباید پیشرفت زیادی که کشور وی به دست آورده را تحت شعاع قرار دهد.

او برای سخنرانی نظربایف متنی متشکل از 500 کلمه ترتیب داده و براساس گزارش‌ها پیشنهادهای وی در این سخنرانی با تغییرات بسیار جزئی پذیرفته شده و در گزارش‌های رسانه‌ای درباره این سخنرانی نیز گنجانده شده است.

همچنین گروه دیده بان حقوق بشر که سابق بر این سابقه قزاقستان را محکوم کرده بود این اقدام تونی بلر را بی‌شرمانه خواند.

انتهای پیام

کد N465450

وبگردی