آفتاب

مروری بر تحولات عراق

مروری بر تحولات عراق

تهران - ایرنا - دیدار وزیر خارجه ایران با مقامات عراقی، ادعای مقام آمریکایی مبنی بر حمله ˈداعشˈ به این کشور، آموزش نحوه سر بریدن کودکان توسط تروریستها و دستور ˈنوری المالکیˈ برای حمله به تروریست ها از مهمترین اخبار تحولات عراق در 24 ساعت گذشته بود.

* * تروریستهای داعش مسوولیت انفجارهای ˈکرکوکˈ و ˈاربیلˈ را بر عهده گرفت

گروهک تروریستی داعش با انتشار بیانیه ای مسوولیت انفجارهای دیشب دو شهر کرکوک و اربیل را که باعث کشته و زخمی شدن 150 نفر شد، بر عهده گرفت.

** ظریف: مبارزه با تهدید و افراط تنها از مسیر نظامی میسر نیست

وزیر خارجه ایران در دیدار با رییس ˈائتلاف ملی عراقˈ گفت: مبارزه با تهدید و افراط تنها از مسیر نظامی میسر نیست و ایران با جدیت آماده همکاری برای مقابله با ترور و ارعاب است.

** استقبال رییس پارلمان عراق از گسترش روابط با ایران

رییس پارلمان عراق با استقبال از گسترش روابط پارلمانی ایران و عراق گفت: ما قصد داریم پس از تکمیل روند سیاسی عراق، روابط دو جانبه با ایران را افزایش دهیم.

** پیشمرگه های کرد عراق هشت روستا را در ˈقه راجˈ از وجود تروریستها پاکسازی کردند

ˈمنصور بارزانیˈ فرمانده ارشد نظامی محور ˈمخمور - گویرˈ و فرزند مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان عراق گفت: در ادامه پیشروی نیروهای پیشمرگه، هشت روستا در منطقه ˈ قه راجˈ از دست تروریستهای داعش خارج شد و به کنترل نیروهای پیشمرگه درآمد.

** ظریف: همکاری کشورهای منطقه برای مبارزه با گروه های ترویستی ضروری است

وزیر خارجه ایران در دیدار با رییس ˈمجلس اعلای عراقˈ گفت: همکاری کشورهای منطقه به منظور مبارزه با گروه های تروریستی، یک ضرورت است.

** انفجار در شمال غرب بغداد هفت کشته بر جای گذاشت

منابع بیمارستانی و پلیس عراق اعلام کردند که انفجار دیروز یک خودروی بمب گذاری شده در منطقه ای در شمال غرب بغداد، منجر به کشته شدن هفت نفر شد.

** مقام ارشد واتیکان: جنگ داخلی عراق نزاع اسلام و مسیحیت نیست

خبرگزاری فرانسه از واتیکان به نقل از فرد شماره دو این نهاد کلیسای کاتولیک جهان گزارش داد که جنگ داخلی عراق به هیچ وجه نزاع میان اسلام و مسیحیت نیست.

** سفر دوم ظریف به بغداد در حساس ترین روزهای عراق

وزیر خارجه ایران در حساس ترین روزهای عراق برای یک سفر فشرده کاری وارد بغداد شد و در دیدار با سران حکومت و رهبران جریان های سیاسی، دیدگاههای جمهوری اسلامی را در قبال این کشور همسایه بطور روشن و شفاف بیان کرد.

** داعش به آمریکا حمله خواهد کرد

ˈمایکل هایدنˈ رییس پیشین ˈسیاˈ (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) اعلام کرد که گروه تروریستی تکفیری داعش حملاتی را در اروپا و آمریکا ترتیب خواهد داد.

** دار الافتا مصر: از عبارت ˈدولت اسلامیˈ برای گروه تروریستی داعش استفاده نشود

بالاترین نهاد اسلامی مصر از رسانه های خارجی خواست که از عبارت ˈدولت اسلامیˈ برای گروه تروریستی داعش استفاده نکنند.

** داعش نحوه سربریدن را به کودکان آموزش می دهد

گروهک تروریستی داعش در مهد کودک ها در مناطق اشغال شده توسط این گروهک در سوریه و عراق، به کودکان نحوه تیز کردن چاقو و سربریدن افراد را آموزش می دهد.

** دستور المالکی به فرماندهان عراقی برای حمله به تروریست ها

نخست وزیر عراق از فرماندهان نظامی این کشور خواست که در مقابله با تروریست ها به مرحله هجوم روی بیاروند.

** توافق پنج دولت عربی برای مقابله با گروههای تروریستی تکفیری

نمایندگان کشورهای عربستان، قطر، امارات، مصر و اردن، در نشستی مشترک، درباره ضرورت مبارزه با تروریسم خودساخته و جلوگیری از انتشار افکار افراطی، به توافق رسیدند.

** حمله به داعش و راهبرد منفعت محور آمریکا در خاورمیانه

مبارزه با خطر داعش در عراق و حتی سوریه بر خلاف راهبرد آمریکا که به دنبال حمله مستقیم به این گروه یا کمک تسلیحاتی به برخی گروه های سیاسی است، نیازمند تقویت دولت مرکزی عراق و سوریه است.

** ژنرال مایال سفیر امنیتی انگلستان در کردستان عراق شد

انگلستان ژنرال ˈسیمون مایالˈ را به سمت نمایندگی ویژه امنیتی این کشور در اقلیم کردستان عراق منصوب کرد.

** 37 تروریست داعش در استان صلاح الدین عراق کشته شدند

یک منبع امنیتی در عراق اعلام کرد که نیروهای این کشور حمله شبه نظامیان داعش به یک پالایشگاه مهم نفت در استان ˈصلاح الدینˈ را دفع کردند و 37 شبه نظامی را کشتند.

** سازمان همکاری اسلامی حمله به مسجدی در دیاله عراق را محکوم کرد

سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه ای، حمله جمعه گذشته شبه نظامیان مسلح به نمازگزاران مسجدی در شمال شرق ˈبعقوبهˈ در استان دیاله عراق را که دهها کشته برجای گذاشت، محکوم کرد.

** المالکی: حامی توسعه همکاریها با ایران هستیم

نوری المالکی نخست وزیر عراق در دیدار ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر خارجه ایران گفت: از توسعه و تقویت همکاریهای مشترک دو کشور حمایت می کنیم .

** هلاکت یکی از سرکردگان داعش در شمال موصل

منابع ارتش عراق از هلاکت یکی از سرکردگان داعش در شمال شهر ˈموصلˈ خبر دادند.

خاورم**1566**1651
کد N465125

وبگردی