آفتاب
نشست خبری سومین دوسالانه خوشنویسی

دلایل حذف نقاشی‌خط از دوسالانه خوشنویسی/ روز خوشنویسی در تقویم ثبت شود

دلایل حذف نقاشی‌خط از دوسالانه خوشنویسی/ روز خوشنویسی در تقویم ثبت شود

در نشست خبری سومین دوسالانه خوشنویسی ایران که صبح امروز با حضور احمدی مدیرکل ارشاد قزوین، امیرخانی، ملک زاده و پیله چی از اعضای هیئت داوران آن برگزار شد، به دلایل حذف رشته نقاشی خط از این دوسالانه، پیشنهاد ثبت روز خوشنویسی در تقویم اجرایی کشور و رشد کمی و کیفی آثار خوشنویسان در سالهای اخیر اشاره شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سومین دوسالانه خوشنویسی ایران صبح امروز با حضور مدیرکل ارشاد استان قزوین به عنوان دبیر جشنواره، غلامحسین امیرخانی، مجتبی ملک زاده و احمد پیله چی از اعضای هیئت داوران این دوسالانه صبح امروز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

همزمانی روز قزوین با برپایی سومین دوسالانه خوشنویسی

احمدی مدیر کل ارشاد استان قزوین که دبیری سومین دوسالانه خوشنویسی ایران را بر عهده دارد، در این نشست، از برپایی سومین دوسالانه خوشنویسی ایران در قزوین به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای هنری در کشور یاد کرد و افزود: مکان برپایی این دوسالانه پایتخت خوشنویسی ایران است که میراث دار هنرمندان قرون گذشته است.

او با اشاره به برپایی این دوسالانه در شهریورماه گفت: روز 9 شهریورماه روز قزوین نامگذاری شده است و به همین دلیل با هماهنگی وزیر ارشاد و وزیر آموزش و پرورش که از مدعوین ما در این دوسالانه هستند، این دوسالانه را با کمی تأخیر از 6 شهریورماه آغاز خواهیم کرد.

دبیر سومین دوسالانه خوشنویسی ایران با بیان این که این دوسالانه به دنبال یک فرایند خروجی منتج به آثار درخشان است تصریح کرد: اولین نتیجه این خروجی دعوت از وزیر آموزش و پرورش و بیشتر هنرمندان خوشنویسی کشور است.

پیشنهاد ثبت روز خوشنویسی در تقویم کشور/ بیانیه خوشنویسان درباره جهان عاری از خشونت

او با اشاره به خلاء آموزش خوشنویسی در مدارس کشور یادآور شد: یکی از مطالبات ما از وزیر آموزش و پرورش این است که با توجه به ظهور استعدادهای درخشان و استقبال جوانان از هنر خوشنویسی در دوسالانه خوشنویسی، دست کم به اندازه 2 واحد درسی در مقاطع ابتدایی آموزش خوشنویس را لحاظ کنند که امیدواریم روند تصویب آن را در شورای انقلاب فرهنگی نیز شاهد باشیم.

احمدی از حضور استادان پیشکسوت خوشنویسی در این دوسالانه به عنوان شناسنامه خوشنویسی کشور یاد کرد و ادامه داد: در این دوره جمعی از استادان پیشکسوت خوشنویسی کشور حضور دارند که با توجه به این که این روزها در پیرامون ما سخن از خشنونت و تاریکی است که قلب مسلمانان جهان را به درد آورده است، از آنها خواسته ایم تا با حضورشان بیانیه ای با عنوان «جهان عاری از خشونت» را رونمایی کنیم و از زبان این هنرمندان به جهان ابلاغ شود که جهان را زیبا ببینیم.

مدیر کل ارشاد استان قزوین در ادامه سخنانش از مسئولان خواست تا در تقویم اجرایی کشور روزی را به نام روز خوشنویسی به ثبت برسانند.

وی در این باره توضیح داد: هفته اول مهرماه به نام هفته خوشنویسی داریم اما این هفته در تقویم رسمی به ثبت نرسیده است بنابراین از مسئولان می خواهیم تا روز خوشنویسی را به صورت رسمی در تقویم کشور به ثبت برسانند تا تفاوت این روز برای همه مردم کشور قابل لمس باشد.

دبیر سومین دوسالانه خوشنویسی ایران در بخش دیگری از سخنانش آماری از آثار ارائه شده در این دوسالانه ارائه و بیان کرد: در این دوره حدود 854 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه رسیده است که با احتساب آثار پیشکسوتان به 900 اثر می رسد. این آثار بعد از بررسی از سوی هیئت داوران به 400 اثر رسید که به بخش نمایشگاهی راه یافت.

احمدی افزود: در بخش نستعلیق 159 اثر رسیده است که 134 اثر آن در بخش رقابتی است، در بخش شکسته نستعلیق 93 اثر به دبیرخانه رسیده است که 88 اثر آن در بخش رقابتی ارائه شده و در خط ثلث و نسخ نیز 59 اثر رسیده که 57 اثر آن در بخش رقابتی خواهد بود.

مجتبی ملک زاده هنرمند خوشنویس و عضو هیئت داوران و شورای سیاست گذاری سومین دوسالانه خوشنویسی نیز از رشد کمی و کیفی آثار این دوسالانه به نسبت دوره های گذشته سخن گفت و یادآور شد: نسل جدید هنرمندان خوشنویس کشور بسیار پویا و پربار بوده اند به طوری که برخلاف تصور ما حتی جوانان 25 ساله نیز توانسته اند به مقام استادی در خوشنویسی برسند که در این دستاوردها نباید نقش دوسالانه خوشنویسی و آموزش های انجمن خوشنویسان ایران را نادیده گرفت.

او در ادامه درباره برگزیدگان این دوسالانه هم توضیح داد: انتخاب سه نفر به عنوان برگزیده در هر رشته کار بسیار دشواری است بنابراین تصمیم گرفتیم تا در هر رشته تعداد بیشتری را به عنوان برگزیده اعلام کنیم بنابراین در خط نستعلیق 10 برگزیده در خط شکسته نستعلیق 7 نفر برگزیده و در دو رشته نسخ و ثلث هر کدام 5 نفر برگزیده را اعلام خواهیم کرد.

احمد پیله چی هنرمند خوشنویس و عضو هیئت داوران این دوسالانه نیز در ادامه این نشست، پیشرفت کمی و کیفی در هنر خوشنویسی و شناخت استعدادهای درخشان را از جمله اهداف دوسالانه خوشنویسی ایران عنوان کرد و افزود: رشد کیفی در هنر خوشنویسی غیر قابل تصور بوده است چرا که افرادی که در دوره های قبل حتی به مرحله نمایشگاهی راه پیدا نمی کردند، در این دوره همردیف برگزیدگان قرار گرفته اند.

این خوشنویس انتخاب قزوین را به عنوان محل برپایی این دوسالانه به دلیل تجربه های گذشته این شهر در پویایی هنر خوشنویسی دانست و گفت: قزوین از دیربار مهد پرورش هنرمندان خوشنویس بوده است و امروز نیز پایتخت این هنر محسوب می شود.

دلایل حذف نقاشی خط از دوسالانه خوشنویسی

در ادامه این نشست مجتبی ملک زاده در پاسخ به سوال مهر درباره حذف رشته نقاشی خط از این دوسالانه و در نظر نگرفتن تجربه های نو و خطوط ابداعی توضیح داد: در دوره های قبل رشته نقاشی خط را در دوسالانه داشتیم اما شورای سیاستگذاری به این نتیجه رسید که نقاشی خط با توجه به مقبولیتی که در جامعه هنری پیدا کرده است، فضای دیگری برای ارائه تعریف شود چرا که هنر خوشنویس چارچوب و تعریف خاص خود را دارد که باید با رعایت اصول 12 گانه خوشنویسی صورت گیرد و نقاشی خط از این امر مستثنی است  و نمی توان ارزش گذاری لازم را در مقایسه با سایر خطوط برای آن انجام داد، بنابراین تصمیم گرفتیم که به هنر نقاشی خط در قالب جشنواره ها و رویدادهای دیگری پرداخته شود.

او اضافه کرد: در خطوط سنتی هم به نوآوری توجه می شود چرا که اگر سنت ها خوشنویسی به روز نشوند، خواهند مرد همان طور که در طول تاریخ این اتفاق را شاهد بوده ایم و خط تعلیق از نمونه هایی است که به روز نشد و روند آن ادامه نیافت.

احمد پیله چی نیز در پاسخ به همین سوال توضیح داد: پاسداشت هنر اصیل خوشنویسی و رشد کمی و کیفی آن از جمله اهداف این دوسالانه تعریف شده است بنابراین  رشته ها و خطوط تازه ابداع شده در گام های اولیه خود قرار دارند و هنوز به بلوغ کافی نرسیده اند و زمانی می توانند به این دوسالانه راه یابند که به رشد و بالندگی رسیده باشند و به عنوان خطوط رسمی که از سوی جامعه پذیرفته شده است، معرفی شوند.

غلامحسین امیرخانی هنرمند خوشنویس و عضو هیئت داوران این دوسالانه که با تأخیر به این نشست رسیده بود در پاسخ به این سوال گفت: گردش آزاد هنر و فرهنگ جمع بین سنت و مدرنیته است بنابراین در طول تاریخ هرچه قابلیت ماندگاری داشته باشد و بتواند بخش نوجویی و نوگرایی ما انسانها را پاسخگو باشد و از جذابیت لازم برخوردار باشد ماندگار خواهد بود.

وی افزود: ابداعی که یک دهه جایگاه پیدا می کند و بعد دچار تغییر و تحول می شود، آن چیزی نیست که بتوانیم به آن استناد کنیم.

امیرخانی برگزاری منظم این دوسالانه، تغییر نیافتن برنامه های آن با تغییر مدیران و استفاده از مدیران اجرایی با تجربه و توانمند را از جمله ویژگی های این دوسالانه برشمرد و اضافه کرد: در هنر خوشنویسی هر ساله شاهد تحولاتی هستیم و این مایه شگفتی است که جوانانی که تا دوره های قبل نامی از آنها نبود، در این دوره در ردیف برگزیدگان قرار گرفته اند.

او همچنین حضور بانوان را در عرصه فرهنگ و هنر به نسبت 70 به 30 دانست و گفت: در هنر خوشنویسی هنوز بانوان فرصت ارائه آثارشان را پیدا نکرده اند اما در سالهای آتی شاهد چنین نسبتی در بخش خوشنویس هم خواهیم بود.

دایر شدن مدارس خوشنویسی در قزوین

درادامه این نشست احمدی مدیر کل ارشاد استان قزوین در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های این اداره در زمینه ترویج خوشنویس پاسخ داد: با مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین تفاهم نامه ای را با موضوع مدرسه خوشنویسی داشته ایم که قرار است به زودی به مرحله کتبی برسد و این اولین گام ما در زمینه ترویج خوشنویسی است که ابتدا از شهر قزوین آغاز خواهد شد و امیدواریم به کل کشور نیز سرایت پیدا کند.

در بخش پایانی این نشست احمد پیله چی درباره اختصاص این دوسالانه به بزرگداشت احمد سهروردی کاتب قرن 8 هجری توضیح داد: ما در هر دوره یکی از استادان هنر خوشنویس را مورد توجه قرار می دهیم در دوسالانه اول بزرگداشت میرعماد قزوینی در دوره دوم بزرگداشت درویش عبدالمجید طالقانی را برگزار کردیم و در این دوسالانه نیز از احمد سهروردی با برگزاری همایش، سخنرانی و نمایش آثارش به عنوان یکی از بزرگان هنر خوشنویسی ایران مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رونمایی از پوستر این دوسالانه اثر علیرضا محبی پایان بخش این مراسم بود.

کد N464805

وبگردی