آفتاب
در پاسخ به مهر عنوان شد:

موضع کتابخانه ملی درباره پولی شدن شابک/ فیپا همچنان رایگان است

موضع کتابخانه ملی درباره پولی شدن شابک/ فیپا همچنان رایگان است

رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشران، ضمن مخالفت صریح با طرح پولی شدن شابک اعلام کرد: کتابخانه ملی هیچ تصمیمی برای پولی کردن فیپا (فهرست نویسی پیش از انتشار کتاب) ندارد و این خدمت کماکان بصورت رایگان به ناشران ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا صالحی امیری این مطلب را صبح امروز در دومین نشست خبری خود که در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد اعلام کرد.

امیری در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که نظر او را درباره طرح پولی شدن شابک جویا شد و از احتمال پولی شدن فیپا در کتابخانه ملی پرسید، گفت: واقعیت این است که مظلوم ترین قشر در کشور ما قشر فرهنگی است و امروزه ناشران مولفان و پدیدآورندگان آثار مکتوب از کمترین منابع درآمدی برخورداند.

وی افزود: من شخصا به عنوان کسی که در عرصه کتاب فعالیت و مسائل حوزه نشر را پیگیری می‌کند معتقدم کسانی که در این حوزه فعالیات می‌کنند صرفا به خاطر علاقمندی به کار خود ادامه می‌دهند وگرنه انگیزه دیگری وجود ندارد که بتوان کار نشر را با آن ادامه داد.

وی ادامه داد: بسیاری از ناشران در شرایط بسیار سختی کار می‌کنند و بنابراین باید این فهم عمومی در کشور ایجاد شود که هزینه کردن حوزه فرهنگ در واقع هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری است؛ شاید یک کتاب بتواند در طول چند ده سال در یک کشور توسط نسل‌های متمادی مورد استقاده قرار گیرد لذا باید به حرف و دغدغه و مشکلات نویسندگان، مولفان و ناشران گوش داد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در عین حال با تاکید بر اینکه این سازمان هیچ‌گونه تصمیمی برای اخذ وجه بخاطر صدور فیپا (فهرست نویسی پیش از انتشار کتاب) از  ناشران ندارد و این خدمت کماکان بصورت رایگان ارائه خواهد شد.

وی هچینین خاطرنشان کرد: بنده شخصا مطلع هستم که آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش‌های جدی‌ای را برای کاهش فشار به ناشران و مولفان آغاز کرده است.

مشروح نشست خبری منعاقبا ارسال می‌شود.

کد N464728

وبگردی