آفتاب
سرپرست گروه تئاتر «آران»:

«لیلی و مجنون» رپرتوآر اپراهای عروسکی را کلید می‌‌زند/ مشکل بودجه در تئاتر عروسکی

«لیلی و مجنون» رپرتوآر اپراهای عروسکی را کلید می‌‌زند/ مشکل بودجه در تئاتر عروسکی

سرپرست گروه تئاتر «آران» که برای انتخاب آثار بخش بین‌الملل پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک همکاری دارد، با اشاره به آغاز رپرتوآر این گروه با اجرای اپرای عروسکی «لیلی و مجنون» از 23 شهریور، درباره وضعیت بودجه بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی توضیحاتی ارائه کرد.

بهروز غریب‌پور درباره برنامه رپرتوآر اپراهای عروسکی گروه تئاتر «آران» در نیمه دوم سال جاری به خبرنگار مهر گفت: از 23 شهریورماه با اپرای عروسکی «لیلی و مجنون» رپرتوآر گروه را آغاز می‌کنیم و بعد از آن به ترتیب اپراهای عروسکی «مکبث» و «رستم و سهراب» را روی صحنه می‌بریم.

وی درباره انتخاب خوانندگان اپرای عروسکی «سعدی» نیز که به عنوان جدیدترین کار گروه «آران» در حال تولید است، افزود: خوانندگان نقش‌های مختلف این اپرا هم در حال انتخاب هستند و به زودی گروه خوانندگان اپرای «سعدی» کامل می‌شود.

این هنرمند با سابقه تئاتر که با مرضیه برومند دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک برای انتخاب آثار بین‌الملل جشنواره همکاری داشته، درباره وضعیت این بخش از مهمترین رویداد تئاتر عروسکی ایران تصریح کرد: خانم برومند خیلی برای این جشنواره تلاش کرده ولی مثل دبیران جشنواره‌های دیگر با مشکل کمبود بودجه مواجه است. به همین دلیل و با وجود اینکه خانم برومند برای تأمین بودجه تلاش کرده و سختی‌های متعددی را متحمل شده اما طبیعی است که با ایده‌آل‌ها به دلیل همین مشکلات مالی، فاصله داریم. متأسفانه نگاه تحقیرآمیزی به بودجه جشنواره تئاتر عروسکی و تئاتر عروسکی وجود دارد.

غریب‌پور با اشاره به تقاضاهای متعدد آثار خارجی برای حضور در بخش بین‌الملل تئاتر عروسکی تهران - مبارک یادآور شد: سعی کردیم گروه‌هایی را انتخاب کنیم که از شایستگی برای حضور در جشنواره تئاتر عروسکی برخوردار باشند.

کارگردان اپراهای عروسکی «حافظ» و «مولوی» با بیان اینکه تئاتر عروسکی در اداره‌کل هنرهای نمایشی دارای اهمیت نیست، تأکید کرد: امیدوارم مرکز هنرهای نمایشی به اهمیت تئاتر عروسکی پی ببرد. جشنواره‌های تئاتر عروسکی سایر کشور برآیندی از اجرای یک سال یا چند سال نمایش‌های عروسکی به صحنه رفته است اما در ایران بر خلاف سایر کشورها، جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک نه تنها برآیند اجراهای عمومی تئاترهای عروسکی نیست بلکه اکثر آثار برای جشنواره تولید می‌شوند.

وی با اشاره به ساختمان دبیرخانه جشنواره پانزدهم تئاتر عروسکی تهران - مبارک، گفت: این ساختمانی که خانم برومند با حمایت شهرداری منطقه یک تهران به مدت یک سال در اختیار جشنواره تئاتر عروسکی قرار داده، اتفاق و اقدام خوبی بود که انجام شد. امیدوارم از نظر تأسیسات و سیستم اداری تئاتر عروسکی و جشنواره تئاتر عروسکی استقلال پیدا کنیم.

کد N464592

وبگردی