آفتاب

نگاهی به تاثیر آمریکا و چین بر سیاست خارجی مالزی/ پوتراجایا: انتخاب کار آسانی نیست

نگاهی به تاثیر آمریکا و چین بر سیاست خارجی مالزی/ پوتراجایا: انتخاب کار آسانی نیست

کوالالامپور- ایرنا - ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر مالزی در حالی که تحلیلگران مناسبات آمریکا و چین با پوتراجایا را بر سیاست خارجی مالزی تاثیرگذار می دانند، مدعی شد این دو کشور بر مناسبات مالزی با کشورهای جهان تاثیر ندارند.

به گزارش ایرنا، نجیب روز دوشنبه در نشستی دانشجویی، گفت مالزی سیاست خارجی خود را دارد و هیچ یک از کشورهای آمریکا و چین نقش تعیین کننده ای در سیاست خارجی پوتراجایا ندارند.

ˈماهاتیر محمدˈ نخست وزیر اسبق مالزی از مخالفان سرسخت آمریکا بود، اما دولت کنونی این کشور در جهت بهبود مناسبات با کاخ سفید قدم برداشته است.

تحلیلگران منطقه معتقدند مالزی از نظر اقتصادی برای روابط با چین اهمیت خاصی قائل است، اما از نظر نظامی توجه شایانی به آمریکا دارد. انتخاب یکی از این دو می تواند پیامدهای امنیتی و یا اقتصادی زیادی برای این کشور کوچک حوزه جنوب شرق آسیا در پی داشته باشد.

ˈنجیب تون رزاقˈ در نشست دانشجویی این شرایط را تایید کرد و گفت که انتخاب یکی از دو کشور آمریکا و یا چین کار آسانی نیست.

نخست وزیر مالزی، گفت: آمریکا آخرین فناوری ها و موسسات آموزشی معتبر جهان را در اختیار دارد، اما چین از نظر تجاری قدرت مهمی محسوب می شود.

وی گفت: حجم مبادلات دو جانبه چین و مالزی در حال حاضر 100 میلیارد دلار است و مالزی قصد دارد در پنج سال آینده این رقم را به 160 میلیارد دلار افزایش دهد.

وی به سفر تیمی از مالزی برای کمک به فلسطینی ها در غزه اشاره کرد و گفت ˈاگر ما تحت اوامر آمریکا بودیم هرگز از غزه دیدن نمی کردیم که این بر اساس اصول سیاست خارجی ما شکل گرفته استˈ.

اما کارشناسان معتقدند حضور یک تیم کوچک از مالزی در غزه نیز تحت فشار افکار عمومی صورت می گیرد و ارتباطی به مناسبات با آمریکا ندارد.

در صورت عدم واکنش دولت مالزی به کشتار بی رحمانه کودکان و زنان فلسطینی در غزه، افکار عمومی در این کشور دولت نجیب را تحت فشار بیشتری قرار می داد.

تحلیلگران معتقدند از دست دادن چین به عنوان یک قدرت اقتصادی و یا صرف نظر از رابطه مناسب با آمریکا پیامدهایی برای مالزی به همراه دارد که با توجه به قدرت ناچیز مالزی چشم پوشی از هر کدام از این کشورها برای این کشور غیرممکن به نظر می رسد.

سفر اوایل اردیبهشت ماه سال جاری ˈباراک اوباماˈ رییس جمهور آمریکا به مالزی نیز در این راستا صورت گرفت و پوتراجایا امیدوار است روابط خود را با واشنگتن توسعه دهد و از سوی دیگر چین را به عنوان شریک اقتصادی حفظ کند.

توان حفظ مناسبات برای مالزی در مقابل دو قدرت جهانی به طور همزمان مساله ای است که فقط گذشت زمان می تواند آن را به بوته آزمایش بگذارد.

این در حالی است که همزمان نجیب تون رزاق به دلیل عملکرد خود هفته گذشته مورد انتقاد جدی ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق این کشور قرار گرفت.

پیر عرصه سیاست مالزی با این عنوان که ˈمردم و مالزی را بیش از رهبران این کشورˈ دوست دارد، گفت از آنجایی که دیگران جرات انتقاد از نخست وزیر را ندارند، من خود این اقدام را انجام می دهم.

آساق**241 **1611
کد N464292

وبگردی