آفتاب

جاسوسی آلمان از آلبانی به بهانه مقابله با جرایم سازمان‌یافته

جاسوسی آلمان از آلبانی به بهانه مقابله با جرایم سازمان‌یافته

یک نشریه آلمانی گزارش داد، سرویس اطلاعاتی این کشور سالهاست علیه کشور آلبانی به منظور نظارت بر جرایم سازمان‌یافته جاسوسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این گزارش چند روز پس از آن فاش شد که مشخص شد برلین اقدام به جاسوسی از ترکیه می‌کرده است.

هفته‌نامه اشپیگل آلمان امروز (یکشنبه) گزارش داد که کشور آلبانی حتی پیش از آنکه در سال 2009 به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بپیوندد، در فهرست نظارت بر کشورهای کلیدی سازمان اطلاعات آلمان قرار داشت.

این گزارش یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که نشریه اشپیگل فاش ساخت سازمان اطلاعات آلمان دست‌کم در یک مورد مکالمه تلفنی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا را شنود کرده و از سال 2009 تاکنون از ترکیه جاسوسی می‌کرده است. این افشاگری‌ها موجب خشم آنکارا شد و ترکیه سفیر آلمان را احضار کرد تا وی در این رابطه توضیح دهد.

چندی پیش نیز هنگامی که دو جاسوسی دوجانبه آلمانی که برای نهادهای اطلاعاتی آمریکا کار می‌کردند لو رفتند، رسوایی جاسوسی در آلمان به راه افتاد. پس از آن دولت آلمان در اقدامی فوق‌العاده از رئیس پایگاه سازمان سیا در آلمان خواست تا خاک این کشور را ترک کند. این اتفاق به دنبال فشارهای فزاینده عمومی در آلمان به منظور پاسخ به آنچه که از نظر آلمانی‌های نقض تحقیرکننده حاکمیت ملی تلقی می‌شد، رخ داد.

دولت آلمان همچنین نسبت به افشاگری ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره جاسوسی‌های گسترده آمریکا علیه آلمان از جمله استراق سمع تلفن همراه آنگلا مرکل در سال گذشته میلادی خشمگین بود.

انتهای پیام

کد N463273

وبگردی