آفتاب

شکست مذاکرات دولت یمن با حوثی ها

شکست مذاکرات دولت یمن با حوثی ها

تهران – ایرنا – خبرگزاری فرانسه روز یک شنبه به نقل از یک مقام دولتی یمن از شکست مذاکرات این دولت با حوثی های آن کشور خبر داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ˈعبد الملک المخلافیˈ سخنگوی هیأت فرستادگان رئیس جمهوری یمن اعلام کرد که مذاکرات امروز/یکشنبه دولت با حوثی ها با شکست رو به روشد.

وی که پیشتر پیش نویس توافقنامه ای را در مورد تشکیل کابینه فن سالاران (تکنوکرات ها )تهیه کرده بود، مدعی شد: ˈمخالفان حوثی امروز همه پیشنهادهای دولت را رد کردند و ظاهرا نیات جنگ طلبانه دارندˈ.

یک عضو کمیته ریاست جمهوری یمن دیروز اعلام کرد دولت در تلاش برای پایان دادن به اعتراضات حوثی ها اعلام آمادگی کرد تا بخشی از خواسته های آنها را برآورده سازد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود به این خبرگزاری گفته بود که دولت پیش نویس طرحی را به حوثی ها داد که شامل پیشنهاد تشکیل دولت جدید ظرف یک ماه و ایجاد یک کمیته اقتصادی به منظور بررسی مجدد مسئله یارانه های سوخت است تا از این طریق بتواند آرامش را به کشور بازگرداند.

به گزارش امروز خبرگزاری فرانسه ، ˈعبد ربه منصور هادیˈ رئیس جمهور یمن روز پنج شنبه با هدف پیشگیری از موج جدید خشونت ها در آن کشور که وارد مرحله دشوار انتقال سیاسی شده است، افرادی را نزد ˈعبدالمالک الحوثیˈ رئیس گروه انصارالله (موسوم به حوثی ها) در صعده (پایگاه آنها در شمال یمن) فرستاد تا بتوانند در باره تشکیل یک کابینه فن سالار در آن کشور توافق کنند.

حوثی ها از یک هفته قبل تظاهرات گسترده ای در کشور برگزار کرده و خواستار لغو افزایش قیمت سوخت و نیز سرنگونی دولت وحدت ملی شده اند که در دسامبر 2011 طی یک موافقتنامه انتقال قدرت در آن کشور شکل گرفته بود.

یادآوری می شود که طی همان توافقنامه بود که ˈعلی عبدالله صالحˈ رئیس جمهور سابق این کشور وادار به کناره گیری شده بود.

تظاهر کنندگان روز جمعه در پی این اعتراضات، وارد اردوگاهی در یک خیابان منتهی به فرودگاه در شمال صنعا شدند و با چادر زدن در اطراف وزارتخانه های کشور، مخابرات و برق در خیابانی فرعی که به فرودگاه صنعا منتهی می شود، اعلام کردند تا زمانی که به خواسته های شان عمل نشود، محل (چادرها) را ترک نخواهند کرد.

نیروهای امنیتی یمن با استقرار خودروهای زرهی و ایجاد موانع در اطراف اردوگاه مخالفان، تدابیر امنیتی را در این بخش تشدید کردند.

برپایه این گزارش ، رئیس جمهور یمن در تلاش برای ایجاد نظم و آرامش در این کشور متحد آمریکا که در مرز عربستان سعودی، صادرکننده مهم نفت واقع شده است، اجرای این پیشنهاد را مشروط به برچیده شدن چادرهای حوثی ها از صنعا اعلام کرد.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که گروه انصارالله که کنترل منطقه صعده را در دست دارد، قصد دارد در دولت فدرال آینده که قرار است شامل شش ایالت شود، منطقه نفوذ خود را گسترش دهد.

دولت یمن سال گذشته حدود سه میلیارد دلار صرف یارانه ها کرد؛ مبلغی که تقریبا یک سوم درآمدهای دولتی را شامل می شد، به همین منظور مردم این کشور از تصمیم جدید دولت برای کاهش یارانه های انرژی به منظور کاستن از کسری بودجه خود، ناخرسند شدند و اعتراض خود را با راه اندازی تظاهرات اعلام کردند.

تصمیم دولت برای کاهش یارانه ها به افزایش قیمت های سوخت در این کشور منجرشده بود.

رسانام5**1378**1446
کد N463246

وبگردی