آفتاب
ظریف در پاسخ به ایلنا:

ایران همکاری اقتصادی با عراق را بلندمدت و راهبردی می‌بیند

ایران همکاری اقتصادی با عراق را بلندمدت و راهبردی می‌بیند

ظریف: توقع ما از دولت عراق این است با فعالان عرصه اقتصادی ایرانی که در عراق حضور دارند رفتار مناسب داشته باشند/زیباری: تمایل داریم همکاری‌ها توسعه یابد.

وزیر امور خارجه كشورمان با بیان اینكه ایران همکاری اقتصادی با عراق را بلندمدت و راهبردی می بیند، تاكید كرد: ما به شكل عملی و نه فقط در حد شعار در کنار عراق بوده‌ایم، در این شرایط دفاعی اقتصادی و امنیتی نیز در کنار عراق بوده و خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به عراق، هوشیار زیباری در نشست خبری مشترك خود با محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه شرکت‌های خارجی از جمله اروپایی و آمریکایی به دلیل ناآرامی‌ها و درگیری‌ها خاک عراق را ترک کرده‌اند اما شرکت‌های ایرانی همچنان در عراق حضور دارند و به فعالیت خودشان همچنان ادامه دادند، ارزیابی شما چیست؟ گفت: ما ممنون حضور تمام شرکت‌های ایرانی در عراق هستیم و سپاس می‌گوییم که عراق را ترک نکرده‌اند و به کار خود ادامه دادند.

وی ادامه داد: ما دارای همکاری‌های عمرانی و انرژی و همچنین در دیگر بخش‌ها هستیم و تمایل داریم همکاری‌ها توسعه یابد و به خصوص ما ممنون هستیم که شرکت‌های ایرانی در زمینه تامین انرژی در عراق فعال هستند اما این را می‌دانیم كه شرکت‌ها حق دارند که در این شرایط احتیاط کنند و حتی برخی از خدمات خود را متوقف کنند چراکه در هر کشوری که شرایط بحرانی باشد، این امر طبیعی است.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر رایزنی‌ها در راستای فعالیت اقتصادی مشترك ایران با عراق اظهار داشت: همکاری اقتصادی با عراق را بلندمدت و راهبردی می‌بینیم چراکه روابط مشترک با یکدیگر داریم. ما به شكل عملی و نه فقط در حد شعار در کنار عراق بوده‌ایم، در این شرایط دفاعی اقتصادی و امنیتی نیز در کنار عراق بوده و خواهیم بود.

وزیر امور خارجه افزود: همچنین توقع ما از دولت عراق این است با فعالان عرصه اقتصادی ایرانی که در عراق حضور دارند رفتار مناسب داشته باشند و باید اشاره کنم که تاکنون نیز دولت عراق در این زمینه همکاری خوبی داشته است.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران خارجی در خصوص انتخاب نخست وزیر جدید عراق بیان كرد: ما از انتخاب مردم عراق حمایت می‌کنیم و ایران هیچ‌گاه دخالت در امور عراق نکرده و نخواهد کرد.

ظریف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد حضور سربازان ایرانی در خاک عراق ابراز داشت: ما سرباز ایرانی در خاک عراق نداریم چون عراق نیازی به آن ندارد و ما در حوزه‌ای که نیاز نباشد وارد نمی‌شویم.

کد N463157

وبگردی