آفتاب

سرویس اطلاعات کانادا: بازگشت شبه‌نظامیان تهدید است

سرویس اطلاعات کانادا: بازگشت شبه‌نظامیان تهدید است

رئیس سرویس اطلاعات امنیتی کانادا گفت: کانادایی‌هایی که برای پیوستن به گروه‌های شبه‌نظامی همچون داعش به خارج سفر می‌کنند، تهدیدی برای کشور مبدا هستند و ممکن است از ارتباطات خارجی خودشان برای تشکیل شبکه‌هایی در کانادا استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میشل کولومب،‌ رئیس سرویس اطلاعات امنیتی کانادا در مقاله‌ای در روزنامه «گلوب اند میل» نوشت: بیش از 100 کانادایی هم مرد و هم زن برای پیوستن به گروه‌هایی همچون القاعده و الشباب کشور را ترک کرده‌اند. آشکارترین تهدید امنیت ملی، مساله بازگشت افراط‌گرایان به کشور است. چه تعداد از این افراد هنگامی که به کانادا بازمی‌گردند نسبت به زمان رفتنشان افراط‌گراتر شده‌اند؟ آیا منزلت اجتماعی آن‌ها به عنوان سربازان با سابقه یک جنگ خارجی آن‌ها را برای به خدمت گرفتن دیگر کانادایی‌ها تواناتر خواهد کرد؟ و از همه مهم‌تر آیا آن‌ها از آموزش‌های تروریستی خودشان برای انجام اقدامات خشونت‌آمیز در کانادا استفاده خواهند کرد؟ این دورنمایی کاملاً حقیقی است.

دیگر دولت‌های غربی نیز درباره شهروندانی که برای پیوستن به شبه‌نظامیان در درگیری‌های خاورمیانه یا نقاط دیگر جهان به خارج از کشور می‌روند و سپس افراط‌گرا به خانه خود باز می‌گردند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

داعش در حال حاضر کنترل بخش گسترده‌ای از عراق و سوریه را تحت کنترل دارد. انگلیس روز شنبه برنامه‌هایی را برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین شبه‌نظامی‌هایی اعلام کرد.

یکی از دادگاه‌های کانادا ماه گذشته میلادی مردی را که به تلاش برای پیوستن به یک گروه شبه‌نظامی خارجی متهم شده بود، به 10 سال حبس محکوم کرد. این محکومیت زمانی صورت گرفت که کانادا با چندین مورد از کانادایی‌های افراطی که قصد حمله در این کشور را دارند و یا می‌خواهند برای پیوستن به گروه‌های شبه‌نظامی به خارج از کشور بروند، دست و پنجه نرم می‌کند.

میشل کولومب گفت: تعدادی از افرادی که به خارج رفته‌اند کشته شدند؛ از جمله دو تن در الجزایر و تعدادی از جوانان اهل کالگاری که در سوریه و عراق مبارزه می‌کردند.

وی افزود: حتی اگر یک افراط‌گرای کانادایی فوراً به این کشور بازنگردد، باز هم یکی از مشکلات کانادا محسوب می‌شود. هیچ کشوری نمی‌تواند بدون لطمه زدن به تصویر و روابط بین‌المللی‌اش به یک صادرکننده ناآگاه تروریسم تبدیل شود.

انتهای پیام

کد N463121

وبگردی