آفتاب

گلایه‌های رییس انجمن دوستی ایران و برزیل

گلایه‌های رییس انجمن دوستی ایران و برزیل

رییس انجمن دوستی ایران و برزیل با انتقاد از عملکرد سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل در مساله پاسخگویی به تجار و بازرگانان ایرانی، گفت: متأسفانه سفارت ایران رایزن اقتصادی و فرهنگی ندارد.

میرقاسم مومنی، رییس انجمن دوستی ایران و برزیل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت تدبیر و امید درباره ایجاد اشتغال و افزایش صادرات غیرنفتی، ما شاهد بودیم در طول دو سال گذشته حجم صادرات کشور به برزیل بسیار کاهش یافته است؛ به گونه‌ای که در سال 91 میزان صادرات ایران به برزیل نزدیک به 45 میلیون دلار بوده و در مقابل صادرات برزیل به ایران حدود 480 میلیون دلار بوده است اما در سال 92 که مقارن با سال جهاد اقتصادی و فرهنگی، متأسفانه صادرات کشورمان به برزیل به رقم 7 میلیون دلار و برزیل به ایران 450 میلیون دلار کاهش یافت.

او با بیان این‌که ایران نتوانسته در بازار برزیل موفق عمل کند، گفت: از عمده مشکلات افت صادرات کشورمان به برزیل، می‌توان به نبود شناخت بازار برزیل و موقعیت‌های تجاری، نبود اطلاع‌رسانی سازمان‌ها به خصوص سفارت ایران در برزیل و نبود اتاق بازرگانی ایران و برزیل اشاره کرد. با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های این انجمن تاکنون هنوز اتاق بازرگانی ایران و برزیل تشکیل نشده است.

مومنی اضافه کرد: بر اساس قانون تجارت جهانی کشورهایی که صادرات‌شان نسبت به واردات‌شان از یک کشور واحد بیش‌تر است باید امتیازاتی به آن کشور واحد بدهند. بر همین اساس برزیل باید یک سری امتیازات تجاری از جمله معافیت‌های مالیاتی به ایران بدهد اما در حال حاضر این کار انجام نمی‌شود و متأسفانه مسوولان کشور به‌خصوص سفارت ایران در برزیل به عنوان نمایندگان کشور در این باره اقدامی انجام نداده‌اند. در حالی که این مساله مربوط به حقوق صادراتی ملت ایران است.

رییس انجمن دوستی ایران و برزیل، ادامه داد: بسیاری از تجار و بازرگانان در این باره به انجمن مراجعه می‌کنند در صورتی که انجمن نمی‌تواند در این باره کاری انجام دهد.

وی درباره صادرات گوشت برزیل به ایران نیز افزود: ما درباره برزیل برنامه‌ریزی نداریم. در مسأله گوشت نیز تنها از برزیل وارد می‌کنیم در حالی که قیمت گوشت وارداتی از برزیل بسیار بالا است. ما باید رقابت ایجاد کنیم تا بتوانیم گوشت باکیفیت با قیمت پایین دریافت کنیم.

انتهای پیام

کد N463035

وبگردی