آفتاب

رییس جمهوری اوکراین :سه میلیارد دلار برای تجهیز ارتش هزینه می شود

رییس جمهوری اوکراین :سه میلیارد دلار برای تجهیز ارتش هزینه می شود

تهران-ایرنا- ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین امروز (یکشنبه) اعلام کرد کی یف برای تجهیز ارتش طی چند سال آینده برنامه ای به ارزش سه میلیارد دلار تدارک دیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف، وی در سخنانی پیش از آغاز مراسم روز استقلال اوکراین افزود: قصد داریم طی سال های 2015 تا 2017، نزدیک به 40 میلیارد ˈگریوناˈ واحد پول اوکراین، (سه میلیارد دلار/ دو میلیارد و 300 میلیون یورو) برای تجهیز ارتش اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه می دانیم در آینده ای قابل پیش بینی تهدید نظامی مستمر علیه اوکراین وجود خواهد داشت و ما نه تنها باید یاد بگیریم که با این تهدید زندگی کنیم، بلکه باید همواره آماده باشیم تا از استقلال کشور خود در برابر آن دفاع کنیم.

ارتش اوکراین امروز (یکشنبه) در مهم ترین میدان کی یف به مناسبت روز استقلال این کشور رژه گسترده ای را برگزار کرد که هدف عمده از آن نشان دادن توان دفاعی در برابر جدایی طلبان بود.

بعضی از نیروهایی که در این رژه حضور داشتند قرار است مستقیم به شرق اوکراین برای مبارزه با جدایی طلبان اعزام شوند.

وی در سخنانی خطاب به ارتش اوکراین گفت: درگیری فعلی با جدایی طلبان، جنگ بر سر استقلال کشور است که در کتاب های تاریخ ثبت خواهد شد.

ارتش اوکراین همچنین خودروهای زرهی با همراه تسلیحات ضدتانک و انواع اسلحه، سامانه های موشکی نیز در این رژه به نمایش گذاشت.

پوروشنکو یادآور شد: ارتشی جدید در برابر شما رژه می رود که بعد از مراسم امروز مستقیم به میدان نبرد اعزام خواهد شد.

بر پایه گزارش رویترز میدان استقلال کی یف که به نام میدان مشهور و مرکز گردهم آیی معترضان علیه دولت ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری پیشین اوکراین بود، امروز شاهد تجمع اوکراینی هایی بود که برای دیدن رژه ارتش در این میدان جمع شده بودند.

قدرت نمایی ارتش اوکراین در حالی بود که درگیری ها در شرق این کشور همچنان ادامه دارد. یک بیمارستان امروز (یکشنبه) در جریان بمباران سنگین مرکز شهر ˈدونتسکˈ توسط نیروهای دولتی اوکراین هدف قرار گرفت.

در بمباران سنگین در مرکز دونتسک که مهمترین موضع جدایی طلبان شرق اوکراین محسوب می شود، یک بیمارستان هدف قرار گرفت.

کارکنان و کادر درمانی بیمارستان ˈکالینیناˈ که پیشتر بیماران را به زیرزمین منتقل کرده بودند، تایید کردند در این بمباران که سردخانه و دو ساختمان بیمارستان هدف آن قرار گرفت، و کسی مجروح نشد.

برکناری یانوکوویچ به دلیل امضا نکردن توافق تجاری با اتحادیه اروپا و روی کار آمدن دولتی جدید در کی یف، بخش های شرقی اوکراین را، که اکثریت مردم آن روس زبان هستند، به عرصه فعالیت طرفداران حفظ هویت روسی تبدیل کرد.

دولت اوکراین روز 22 آوریل (دوم اردیبهشت) دستور عملیات ˈضد تروریستیˈ برای مبارزه با جدایی طلبان هوادار روسیه را صادر کرد، عملیاتی که تاکنون قربانیان قابل توجهی را از میان دو طرف درگیر و غیر نظامیان گرفته است.

این در گیری ها در روزهای گذشته با نزدیک شدن ارتش اوکراین به مهمترین مواضع جدایی طلبان شدت بیشتری یافته است.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است تاکنون دست کم دو هزار نفر از میان غیرنظامیان و نظامیان ارتش اوکراین و همچنین جدایی طلبان بر اثر درگیری ها در مناطق شرق این کشور کشته شده اند.

اروپام**9157**5981
کد N462424

وبگردی