آفتاب
در واکنش به دیکتاتور خواندن لاریجانی و انتخاب ناظران هیات نظارت بر مطبوعات

لاریجانی: استبداد اگر بد است استبداد اقلیت بدتر است/ دیکتاتوری این است که به رای نمایندگان احترام نگذاریم

لاریجانی: استبداد اگر بد است استبداد اقلیت بدتر است/ دیکتاتوری این است که به رای نمایندگان احترام نگذاریم

رئیس کمیسیون فرهنگی گفت: در کمیسیون بحث های مفصلی شد و از افرادی که کاندیدا بودند دعوت کردیم هر کس که می خواهد بیاید و سوابقش را مطرح کند در نهایت کمیسیون وارد شور شد و جمع بندی ها را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی انتخاب ناظران مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات و صدا وسیما در دستور کار نمایندگان قرار داشت.

انتخاب ناظران مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات و سازمان صدا و سیما بیش از دو هفته در دستور کار مجلس قرار داشت اما به علت مخالفت نمایندگان به تعویق می افتاد.

هفته گذشته بهروز نعمتی سخنگوی هات رئیسه در تذکری درخواست تصمیم گیری هیات رئیسه برای انتخاب این ناظرین شده بود.

اما امروز در جلسه علنی روز یکشنبه بار دیگر بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد و سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در تذکری مطابق با ماده 24 آیین نامه با اشاره به وظایف هیات رئیسه گفت: بر اساس بند 10 ماده 24 برای حل و فصل اختلافات کمیسیون ها و شعب و نمایندگان هیات رئیسه باید تصمیم گیری کند.

وی افزود: با توجه به نظر مخالف تعداد زیادی از نمایندگان اگر نظر کمیسیون فرهنگی اعمال شود حق نمایندگان ضایع می شود.

این نماینده مجلس با اشاره به استعفای مطهری از کاندیدا شدن برای ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات تصریح کرد: آقای مطهری نهایتاً مجبور شد انصراف دهد. اکنون نمایندگان حق دارند در این موضوع ورود کنند و رئیس مجلس باید به عنوان بزرگ مجلس نظر نمایندگان را اعمال و پیگیری کند و رای گیری شود که آیا این انتخابات به نفع مجلس است یا خیر.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: من به کمیسیون فرهنگی اعلام کرده بود که کلمه حداقل در آیین نامه آمده است دست شما را برای انتخاب ناظران باز گذاشته است بنابراین بهتر است شما مدیریت کنید اما کمیسیون فرهنگی این مساله را مدیریت نکرد و اختلافاتی به وجود آمد.

وی با اشاره به مطرح شدن این مساله در هیات رئیسه تاکید کرد: هیات رئیسه به کمیسیون فرهنگی توصیه کرد با توجه به واژه حداقل که در ماده 218 آیین نامه داخلی مجلس آمده است و دست کمیسیون باز است نمایندگان بیشتری کاندیدا شوند اما آقایان در کمیسیون فرهنگی گوش نکردند.

وی با اشاره به جمله ای از شهید مطهری گفت: مرحوم شهید مطهری گاهی به شوخی می گفتند آن چه به عقل نارس ما می رسد این است نمی دانیم به عقل ناقص شما چه می رسد.

به گزارش مهر غلامرضا اسداللهی نماینده مردم مشهد در تذکری مطابق با اصل 67 قانون اساسی گفت: زمانی که برای انتخاب ناظرین مجلس اختلاف نظر وجود دارد رئیس مجلس باید نظر نمایندگان را بگیرند و اگر نظر نمایندگان چیزی خلاف نظر کمیسیون بود آن را اعمال کند.

همچنین سعید زمانیان نماینده مردم شهرکرد در تذکری در خصوص انتخاب ناظسران مجلس برای هیات نظارت بر مطبوعات و صدا و سیما گفت: در بحث انتخاب ناظران باید دست مجلس را باز بگذارید و این انتخاب کمیسیون محدودیت هایی برای نمایندگان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به معرفی رسایی و نبویان به عنوان ناظران مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات گفت: در این ارتباط نظرات خاصی ارایه شده و باید نظر کل نمایندگان اخذ شود.

علاوه بر این محمدمهدی مفتح در تذکری گفت: رئیس مجلس بر اساس ماده 22 آیین نامه باید جلسات را اداره کند و در مواردی که ابهام وجود داشته باشد رئیس مجلس متناسب با تشخیصش می تواند تصمیمی اتخاذ کند.

وی با اشاره به موارد ابهامی در مجالس اول گفت: زمانی که ابهامی در خصوص یک مساله وجود دارد نظر کل مجلس گرفته می شود و در مجلس هشتم نیز زمانی که اختلاف نظر در خصوص یک کمیسیون وجود داشت پس از مشورت افراد مناسب تری انتخاب شدند.

کمال پیرموذن نماینده مردم اردبیل در تذکری با استناد به ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس گفت: اعضای کمسیون فرهگی با انتخاب این افراد به عنوان ناظران مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات از جایگاه خوددفاع کردند و توجی به نظر نمایندگان مجلس نداشتند.

وی همچنین از رئیس مجلس درخواست کرد انتخاب ناظران هیات نظارت بر مطبوعات در صحن علنی مجلس رای گیری شود.

پس از تذکرات مکرر تعدادی از نمایندگان لاریجانی از سالک رئیس کمیسیون فرهنگی درخواست کرد که توضیحاتی ارایه کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی با استناد به ماده 218 آیین نامه داخلی مجلس برای انتخاب ناظران گفت: کمسیون می تواند حداقل به تعداد 2 برابر مورنیاز به مجلس کاندیدا معرفی کند.

وی افزود: در کمیسیون بحث های مفصلی شد و از افرادی که کاندیدا بودند دعوت کردیم هر کس که می خواهد بیاید و سوابقش را مطرح کند در نهایت کمیسیون وارد شور شد و جمع بندی ها را اعلام کرد.

وی با انتقاد از تذکر پیرموذن مبنی بر این که کمیسیون فرهگی فقط جایگاه خد را حفظ و از آن دفاع کرده است گفت: رئیس مجلس باید از شئونات نمایندگان دفاع کند من نمی دانم این چه جریانی است که فقط علیه کمیسیون فرهنگی ایجاد شده است. آقای لاریجانی شما در هیات رئیسه بحث کردید و بر عملکرد کمسیون فرهنگی صحه گذاشتید و هیات رئیسه به ما توصیه کرد مطابق که این مساله را مدیریت کنیم.

سالک همچنین با انتقاد از تذکر زمانیان گفت: این که نمایندگان می گویند در کمیسیون فرهنگی نظرات خاصی مطرح است چه معنی دارد و این جه تعابیری است که بر علیه کمیسیون فرهنگی ارایه می شود.

وی همچنین افزود: عده ای می گویند چون هیات رئیسه به افراد معرفی شده از سوی کمیسیون فرهنگی نظر ندارد این گونه عمل می کند وحق نمایندگان دیگر ضایع می شود. چرا در کمیسیون برنامه و بودجه و یا کمیسیون اقتصاد حق نمایندگان ضایع نمی شود و فقط این مساله در کمیسیون فرهنگی مطرح شده است. این مساله جای سوال دارد.

لاریجانی در پاسخ به توضیحات و تذکر سالک تصریح کرد: ما در هیات رئیسه این مساله را مورد بررسی قرار دادیم و از شما خواستیم که ای مساله را مدیریت کنید اما شما مدیریت نکردید و این مساله حل نشد.

وی همچنین خطاب به سالک گفت: آقای سالک در کمیسیون های دیگر که شما اشاره کردید در یک کمیسیون به نحوه انتخاب ناظران اعتراض شد که رئیس آن کمیسیون مساله را حل کرد. در کمیسیون های دیگر این مساله حل شده است.

وی تاکید کرد: شما به راحتی می توانستید این مساله را مدیریت کنید اما این کار را انجام ندادید و وقت صحن علنی را گرفتید.

مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در تذکری با حمایت از تصمیم کمیسیون فرهنگی در خصوص معرفی رسائی ونبویان به عنوان ناظران هیات نظارت بر مطبوعات گفت: در هیات رئیسه بحث های مفصلی در خصوص کلمه به کلمه این آیین نامه داخلی مجلس مطرح شد و تشخیص این بود که کمیسیون خلاق آیین نامه عمل نکرده است بلکه نص آیین نامه رعایت شده است. اگر ما نمایندگان خومان شان مان را رعایت نکنیم پس چه کسی رعایت می کند.

وی همچنین به معرفی حسن کامران وعلی مطهری به عنوان نامزدهای هیات نظارت بر مطبوعات در دوره قبل اشاره کرد و گفت: آقای مطهری به عنوان ناظر انتخاب شد و اختلاف رای شان با آقای کامران دو سه رای بود اما خیلی از منتقدان آقای مطهری در مجلس اعتراضی نکردند و این را پذیرفتند.

وی با انتقاد از تذکرات مکرر نمایندگان گفتک چرا به خود اجازه می دهید این گونه رفتار کنید. مگر آقایان نوباوه و یا کیاسری از این مردم رای نیاوردند.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همین جلسه نشان می دهد که نظرات در خصوص عملکرد کمیسیون فرهنگی متفاوت است. در هیات رئیسه هم آرا متفاوت است. هیات رئیسه نتوانست به نظر واحدی برسد اما ای کاش کمیسیون فرهنگی مانند سایر کمیسیون ها عمل کرد.

وی با توصیه به نمایندگان درخواست کرد این انتخابات منشاء اختلاف در مجلس نشود چرا که ارزش ندارد.

وی افزود: متاسفانه کمیسیون فرهنگی به توصیه هیات رئیسه گوش نداد و با توجه به عبارت حداقل می توانست افراد بیشتری را معرفی کند تا دست نمایندگان بسته نشود.

وی گفت: من به عنوان رئیس مجلس در این باره ابهام دارم و امروز صبح آقای مفتح به من پیشنهاد داد نظر استمزاجی نمایندگان را دریافت کنیم.

پس از سخنان لاریجانی نظر کمیسیون فرهنگی برای انتخاب ناظرین مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات و صدا و سیما رای گیری شد و از 224 نماینده حاضر در مجلس 100 نماینده مخالف نظر کمیسیون فرهنگی، 94 نماینده موافق نظر کمیسیون و 11 نماینده نظر ممتنع داشتند.

لاریجانی پس از این رای گیری گفت: اکثریت مجلس این نظر کمیسیون فرهنگی را نپذیرفتند بنابراین افرادی که مایل هستند در کمیسیون فرهنگی کاندیدا شوند و کمیسیون لیست جدید را به ما معرفی کند.

به گزارش مهر، پس از این رای گیری آقاتهرانی، حسینیان،پژامن فر، کوثری، بافریاد درخواست مطرح کردن تذکر داشتند و در نهایت آقاتهرانی به همراه زاکانی وحسینیان به جایگاه هیات رئیسه رفتند وزاکانی خطاب به لاریجانی گفت این رفتار شمادیکتاتوری است.

لاریجانی در واکنش به این اعتراضات و تذکرات گفت: استبداد اگر بد است استبداد اقلیت بدتر است.

وی همچنین گفت: دیکتاتوری این است که به رای نمایندگان احترام نگذاریم. من به عنوان رئیس مجلس در این باره ابهام داشتم و باید تصمیم می گرفتم.

وی افزود: رئیس مجلس چطور در جاهای دیگر نظر بدهد دیکتاتوری نیست.

به گزارش مهر پس از پایان این رای گیری تشنجی در مجلس شکل گرفت و تعدادی از مخالفان از جمله زاکانی، حسینیان و آقاتهرانی به مخالفت شددی خود به رای استمزاجی پرداختند و تعداد دیگری از نمایندگان سعی در آرام کردن آنها داشتند.

کد N462194

وبگردی