آفتاب

واکنش فواد معصوم به کشتار نمازگزاران عراقی/استقبال بغداد از پیشنهاد فرانسه

واکنش فواد معصوم به کشتار نمازگزاران عراقی/استقبال بغداد از پیشنهاد فرانسه

در پی کشته شدن 70 نمازگزار سنی در مسجدی در دیالی عراق، رئیس جمهور این کشور ضمن محکوم کردن این اقدام، اعلام کرد: ما بدون تحقیق و بازجویی دقیق و عادلانه در خصوص این اقدام از آن نمی‌گذریم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه‌ خبری المسله، فؤاد معصوم، رئیس جمهور عراق در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله افراد مسلح به مسجد مصعب بن عمیر در دیالی گفت: ما بدون بازجویی و تحقیق دقیق و عادلانه از چنین جنایتی نمی‌گذریم و من از همگان می‌خواهم تا در قبال این حادثه خویشتن‌دار بوده و با مسئولیت‌پذیری و درستی با این حادثه برخورد کنند.

وی گفت: ما به شهروندان خود در دیالی و قربانیان حادثه مذکور اعلام می‌کنیم که این جنایت زشت بدون بازجویی دقیق و عادلانه باقی نخواهد ماند و ما عاملان این اقدام را در مقابل دادگاه مجازات خواهیم کرد.

معصوم اظهار داشت: چنین حادثه تأسف‌باری زمانی صورت می‌گیرد که ما در تلاش برای مبارزه با تروریسم و تشکیل دولتی متحد هستیم. مقامات قوه مجریه و قضائیه باید دقت و سرعت خود را برای تحقیق و بررسی این جنایت و همچنین جنایت‌های پیشین به کار ببرند.

در پی کشته شدن حدود 70 نمازگزار سنی در مسجد مصعب بن عمیر در دیالی، علی الحاتم، رئیس شورای عشایر الانبار نیز از تمامی نمایندگان و سیاستمداران سنی خواست تا از مذاکرات تشکیل دولت جدید کناره‌گیری کنند.

وی گفت: از تمامی سیاستمداران سنی می‌خواهم تا هرچه سریع‌تر از روند سیاسی کشور به طور واضح کناره‌گیری کنند و تنها به محکوم کردن رخدادها اکتفا نکنند و تا زمان گرفتن خون شهیدانمان به روند سیاسی کشور بازنگردند.

حاتم همچنین از مقامات دینی سنی خواست تا با افراد مسلح مقابله کنند.

وی گفت: از تمامی مراجع خود می‌خواهیم تا علیه افراد مسلح اعلام جهاد کنند.

از سوی دیگر، جنگنده‌های آمریکایی به حملات هوایی خود علیه گروه "دولت اسلامی" (داعش) در منطقه اطراف سد موصل ادامه دادند.

حمله‌ی هوایی روز شنبه جنگنده‌های آمریکایی به اطراف سد موصل موجب منهدم شدن تجهیزات داعش شد.

جنگنده‌های آمریکایی از آغاز حملات خود علیه مواضع داعش در عراق 94 حمله را انجام داده‌اند. همچنین در حمله‌ی هوایی جنگنده‌های عراقی به منطقه‌ "سیلمان بک" 30 تن از اعضای داعش کشته شدند.

از سوی دیگر، گروه داعش از روز جمعه تاکنون تعداد زیادی از اعضای "ارتش مجاهدین" و افراد مسلح انقلابیون عشایر را در شهر "الکرمه" واقع در شرق فلوجه بازداشت کرده‌ است.

همچنین اعضای داعش تعدادی از منازل وابسته به دو گروه مذکور را منفجر کردند.

افراد مسلح داعش به خاطر عدم بیعت افراد مسلح "ارتش مجاهدین" و انقلابیون عشایر، آن‌ها را بازداشت می‌کنند.

در همین راستا ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با فؤاد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق اعلام کرد که پیشنهاد پاریس برای برگزاری نشست بین‌المللی در خصوص اوضاع امنیتی عراق در چنین شرایطی مساله بسیار مهمی است.

فؤاد معصوم نیز ضمن قدردانی از پاریس به خاطر این پیشنهاد اعلام کرد که بغداد از این پیشنهاد استقبال و اقدامات لازم برای برگزاری آن را اتخاذ می‌کند.

انتهای پیام

کد N462009

وبگردی