آفتاب
گزارش خبری/

سرزمین عمر مختار همچنان ناآرام است/لیبی صحنه درگیری شدید گروههای مسلح

سرزمین عمر مختار همچنان ناآرام است/لیبی صحنه درگیری شدید گروههای مسلح

در حالی که ساختار سیاسی لیبی در روزهای اخیر دستخوش چالشهای متعدد شده است، منابع لیبیایی از تشدید درگیریها در طرابلس و سیطره گروه مسلح فجر بر فرودگاه بین المللی این کشور خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، لیبی طی ماههای اخیر با تشدید درگیریها میان گروههای مسلح روبرو شده است. گروههایی که ماهیت آنها به درستی شناخته شده نیست و مطالبات آنها هم همچون اتفاقات اخیر این کشور در سایه ای از ابهام قرار گرفته است. این در حالی است که ارتش این کشور تاکنون توانایی لازم را برای سرکوب گروههای مسلح و بازگرداندن آرامش به این کشور نداشته و حتی ساختار سیاسی لیبی نیز تحت تاثیر این درگیریها قرار گرفته و حتی انتخابات اخیر پارلمانی در لیبی کمکی به بهبود اوضاع امنیتی در این کشور نکرده است و هم اکنون به جرات می توان تحولات اخیر لیبی را به هزارتویی تشبیه کرد که نا امنی، ابهام و سردرگمی از وجوه بارز آن محسوب می شوند.

در همین راستا شبکه لیبیایی "النبأ" شب گذشته با انتشار گزارشی از سیطره گروه مسلح موسوم به "فجر لیبی" بر فرودگاه بین المللی طرابلس خبر داد. این فرودگاه در دو ماه اخیر به کانون درگیریها میان گروههای مسلح تبدیل شده و هر از چند گاهی گروهی سیطره بر آن را اعلام می کند.

فرودگاه طرابلس در 30 کیلومتری جنوب پایتخت لیبی قرار دارد و از زمان تشدید درگیریها در لیبی تا کنون به حالت نیمه تعطیل در آمده است.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از گروه مسلح مصراته اعلام کرد که افراد مسلح وابسته به این گروه فرودگاه دیگر شهر طرابلس( مربوط به پروازهای داخلی) را در غرب این شهر تحت کنترل خود در آوردند.

همچنین شبکه تلویزیونی خصوصی العاصمه در طرابلس از حمله افراد مسلح فجر لیبی به ساختمان این شبکه تلویزیونی و ربوده شدن کارمندان این ساختمان خبر دادند.

شایان ذکر است اعضای گروه مسلح فجر لیبی را شبه نظامیان شهر مصراته (200کیلومتری شرق طرابلس) تشکیل می دهند که اسلامگراها در مناطق مختلف لیبی از این گروه حمایت می کنند.

درگیری اصلی این گروه با گروه مسلح شهر الزنتان (180 کیلومتری جنوب شرق لیبی) است که حامیان اصلی این گروه را نیز ملی گراهای حامی "خلیفه حفتر" فرمانده گروه مسلح موسوم به ارتش لیبی تشکیل می دهند.

 این در حالی است که شبکه اسکای نیوز با انتشار گزارشی اعلام کرد که اعضای پارلمان لیبی در نشست عصر روز شنیه گروههای مسلح فجر لیبی، "انصار الشریعه" و " شورای مشورتی انقلابیون بنغازی" را گروههای تروریستی توصیف کردند.

این منبع همچنین با انتشار خبری فوری از درگیری شدید میان گروههای مسلح در فرودگاه "بنینا" در شرق لیبی خبر داد.

از سوی دیگر با وجود برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر و شروع به کار اعضای منتخب این پارلمان، سخنگوی کنگره ملی لیبی که از سوی اسلامگراها حمایت می شود، با وجود اینکه مهلت فعالیت این کنگره به اتمام رسیده است، اعلام کرد که این کنگره قصد دارد، فعالیتهای خود را از سر گیرد.

این در حالی است که شبکه العربیه به نقل از برخی منابع لیبیایی اعلام کرد که گروه مسلح فجر لیبی خواستار انحلال کنگره و تسلیم قدرت به پارلمان جدید شده است.

کد N461739

وبگردی