آفتاب

شیوه برخورد با تکنولوژی‌ها در سبد خانوار قرار گیرد

شیوه برخورد با تکنولوژی‌ها در سبد خانوار قرار گیرد

یک روان شناس کودک گفت: شیوه برخورد آگاهانه با تکنولوژی‌های جدید در سبد خانوار قرار گیرد.

علی راکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، در خصوص تاثیرات اینترنت بر روابط نوجوانان و کودکان اظهار کرد: استفاده از اینترنت همانند سایر اتفاقاتی که در دنیای مدرن رخ می‌دهد می‌تواند در برگیرنده تاثیرات مثبت یا منفی باشد.

وی با بیان اینکه دنیای امروزی یک دنیای مدرن همراه با به روز شدن تکنولوژی‌های گوناگون است، افزود: نباید تنها نتایج منفی تکنولوژی‌ها را مد نظر قرار دهیم و مشکلات را یک طرفه نگاه کنیم چراکه کودکان و نوجوانان نسبت به یک طرفه نگاه کردن تغییرات امروزی واکنش‌های منفی نشان می‌دهند.

این روان شناس کودک با اشاره به اینکه بهتر است تاثیرات مثبت و منفی تکنولوژی‌های مدرن اعم از اینترنت و ... با هم مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته اینترنت همانند بسیاری از تغییرات مدرن متناسب با نیاز نوجوانان و کودک شکل گرفته است.

راکی با بیان اینکه تمایل به استفاده از ابزارهایی مانند کامپیوتر و یا اینترنت سن خاصی در میان کودکان و نوجوانان ندارد،‌ تصریح کرد: والدین پس از اینکه تشخیص دادند کودک توانایی استفاده درست و صحیح از اینترنت را دارد می‌توانند با آموزش و نظارت درست به فرزندشان اجازه استفاده از آن را بدهند.

وی با بیان اینکه کودکان از هوش بالایی برخوردارند و هنگام استفاده والدین از اینترنت متوجه آنچه که جستجو می‌کنند، هستند، گفت: صحبت در خصوص محدودیت‌هایی که کودکان در هنگام استفاده از اینترنت دارند از جمله آموزش‌هایی است که والدین باید پیش از اینکه فرزندانشان تحت تاثیر دوستان قرار گیرند به آن‌ها گوشزد کنند.

این روان شناس کودک با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از والدین تمایلی به استفاده از اینترنت ندارند و یا کمتر از فرزندانشان با دنیای مجازی آشنایی دارند، خاطر نشان کرد: آگاهی کم والدین از اینترنت موجب می‌شود سختگیری بیشتری نسبت به فرزندشان داشته باشند و محدودیت‌های بیشتری برای آن‌ها ایجاد کنند.

راکی با بیان اینکه عدم نظارت صحیح والدین موجب می‌شود کودکان و نوجوانان استفاده صحیحی از اینترنت نداشته باشند، گفت: نخستین پیامد منفی که استفاده نادرست از فضای مجاری به همراه دارد مشکلات تحصیلی، افت تحصیلی و هدر رفت وقت کودک و یا نوجوان است.

وی اضافه کرد: عدم کنترل درست والدین و ورود کودک و نوجوان به سایت‌های مستهجن، ملحق شدن به سایت‌های دوست یابی و چت روم‌ها موجب شکل گرفتن روابط آسیب زا در کودکان می‌شوند که آسیب‌های روانی و اختلالات روانی به دنبال دارد.

این روان شناس کودک ادامه داد: موضوعاتی مانند اینترنت و گوشی‌های هوشمند تنها موجب ایجاد نگرانی در والدین شده است در حالی که تنها نگرانی، کافی نیست و آنچه خانواده‌ها باید به آن توجه داشته باشند تلاش برای افزایش سطح آگاهی است و شیوه برخورد آگاهانه با تکنولوژی‌های جدید باید در سبد هر خانواری قرارگیرد.

راکی تصریح کرد: به جای اینکه کودکانمان را برای درمان به مراکز مشاوره بفرستیم باید تلاش کنیم آگاهی خود از دنیای کامپیوتر و اینترنت را افزایش دهیم و با شرکت در کلاس‌های آموزشی دانش خود را به فرزندان نزدیک کنیم.

انتهای پیام

کد N461657

وبگردی