آفتاب

رهبر حزب حرکت ملی ترکیه: داوداوغلو مجری طرحهای بین المللی در منطقه است

رهبر حزب حرکت ملی ترکیه: داوداوغلو مجری طرحهای بین المللی در منطقه است

آنکارا- ˈدولت باغچه لیˈ رهبر حزب ˈ حرکت ملیˈ ترکیه ، ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیرخارجه فعلی ترکیه و نامزد نخست وزیری آتی ترکیه را مجری طرحهای بین المللی در منطقه خواند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از آنکارا وی با صدور اطلاعیه ای در واکنش تند به اعلام نامزدی ˈاحمد داوداوغلوˈ برای رهبری حزب ˈعدالت و توسعهˈ و نخست وزیری آتی ترکیه این مطلب را عنوان کرد.

باغچه لی با اشاره به تصدی پست وزارت خارجه ترکیه از اول مه سال 2009 میلادی از سوی داوداوغلو ادعا کرد، دوران وزارت خارجه داوداوغلو دورانی فلاکت بار برای ترکیه بود.

باغچه لی یکبار دیگر با تکرار ادعای خود مبنی بر اینکه اردوغان بعد از اعلام رسمی نتایج انتخابات از سوی شورایعالی نظارت بر انتخابات ترکیه در 15 آگوست از رهبری حزب ˈعدالت و توسعهˈ می بایست طبق قانون اساسی ارتباط خود با حزب ˈ عدالت و توسعهˈ را قطع و از نخست وزیری کناره گیری می کرد گفت: وی این دو مساله را انجام نداده و مرتکب جرم علیه قانون اساسی شده است، هدف اردوغان کنترل ترکیه در دوران ریاست جمهوریش با شرکای جرم فعلی خود است.

وی اردوغان را متهم به تلاش برای کنترل حزب ˈعدالت و توسعهˈ در دوران ریاست جمهوری خود با اعلام نامزدی ˈداوداوغلوˈ به عنوان رهبر حزب کرد و گفت: ترکیه ملک شخصی اردوغان نیست .

ˈرجب طیب اردوغانˈ در پایان نشست عصر پنجشنبه شورای اجرایی حزب حاکم عدالت و توسعه گفت که داوداوغلو نامزد رهبری این حزب و نخست وزیری آینده ترکیه است.

کنگره سراسری فوق العاده حزب عدالت و توسعه برای انتخاب رهبر جدید این حزب که قرار است پست نخست وزیری ترکیه را نیز بر عهده گیرد، 27 اوت (پنجم شهریورماه) یک روز پیش از پایان دوره ریاست جمهوری ˈعبدالله گلˈ و آغاز دوره ریاست جمهوری اردوغان، برگزار خواهد شد.

محافلی در آنکارا عقیده دارند که دست اندرکاران حزب حاکم عدالت و توسعه که بیشتر از سیاست اردوغان پیروی می کنند، مایل نیستند که عبدالله گل به رغم اینکه هواداران زیادی در این حزب دارد، نقشی در آینده سیاسی کشور و حزب عدالت و توسعه داشته باشد و سدی را در مقابل وی ایجاد کرده اند.

خاورم**2012**1566
کد N461441

وبگردی