آفتاب

هشدار گوردون براون نسبت به استقلال اسکاتلند

هشدار گوردون براون نسبت به استقلال اسکاتلند

گوردون براون با نزدیک شدن به موعد برگزاری همه‌پرسی استقلال در اسکاتلند از مردم این منطقه خواست تا پیش از آنکه به این استقلال رأی مثبت دهند، در تصمیم خود تجدید نظر کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه هافینگتون پست، این در حالی است که تنها چهار هفته به برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند باقی مانده و تبلیغات برای این همه‌پرسی وارد مرحله پایانی شده است.

گوردون براون، نخست وزیر سابق و رهبر سابق حزب کارگر انگلیس در یک سخنرانی از آلکس سالموند، وزیر اول اسکاتلند انتقاد کرد و گفت که طرح‌های وی اسکاتلند را در موضع استعمارگری نو قرار خواهد داد.

وی با حمایت از رأی منفی در همه‌پرسی استقلال اسکاتلند عنوان کرد: در صورتی که این کشور از قیومیت انگلیس خارج شود، پول نفت تنها صرف بخشی از خدمات عمومی اسکاتلند می‌شود.

وی تأکید کرد: اسکاتلند باید بخشی از اتحاد در انگلیس باشد تا هزینه‌های بهداشت، درمان و رفاه مردم آن همچنان به طور مشترک پرداخت شده و تضمین شود.

رهبر سابق حزب کارگر گفت: در حال حاضر اسکاتلند 40 میلیارد پوند در سال صرف بهداشت، آموزش، امنیت اجتماعی و حقوق بازنشستگی می‌کند و بر اساس پیش‌بینی‌ها در نخستین سال استقلال درآمدهای نفت اسکاتلند تنها بالغ بر 2.9 میلیارد پوند می‌شود.

وی در سخنرانی برای مخاطبان خود در شهر گلاسکو گفت: مردم اسکاتلند از سطح بالاتری از هزینه بر شخص به نسبت انگلیس بهره‌مند هستند.

وی عنوان کرد: در صورتی که هزینه‌های بهداشت و درمان صرفاً توسط اندازه‌ی جمعیت کشور اسکاتلند محاسبه نشود 950 میلیون پوند بیشتر نصیب اسکاتلند خواهد شد.

این در حالی است که مسأله بهداشت و درمان یکی از حوزه‌های کلیدی در مبارزه تبلیغاتی برای همه‌پرسی است.

ملی‌گرایان اسکاتلند مدعی هستند تنها راه حفظ نظام بهداشت و درمان از خصوصی‌سازی رأی مثبت در همه‌پرسی 18 سپتامبر است.

با این حال گوردون براون خاطرنشان ساخت: باید خوب درباره طرح‌های آلکس سالموند برای جداسازی نظام بهداشت و درمان در اسکاتلند، ولز، انگلیس و ایرلند شمالی و مزایای آن فکر کنید. خلاصی از تأمین اعتبار متحد برای نظام بهداشت و درمان ملی در اسکاتلند هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و این نظام در حال حاضر از اینکه جزئی از نظام اعتباری انگلیس باشد سود می‌برد.

وی تأکید کرد: ما هر سال برای هر اسکاتلندی به طور متوسط 2.115 پوند خرج می‌کنیم، همچنین به طور متوسط در هر هفته 40 پوند هزینه برای یک اسکاتلندی در زمینه بهداشت و درمان می‌شود در حالی که این رقم در انگلیس 1.912 پوند است.

انتهای پیام

کد N461149

وبگردی