آفتاب

یک عضو پارلمان انگلیس: ایران می‌تواند به غرب برای مقابله با داعش کمک کند

یک عضو پارلمان انگلیس: ایران می‌تواند به غرب برای مقابله با داعش کمک کند

یک عضو پارلمان انگلیس گفت: غرب باید برای مقابله با تهدیدات داعش از فرصت وجود منافع مشترک میان بازیگران اصلی منطقه خاورمیانه استفاده و برای این تهدیدات با ایران، عربستان و ترکیه همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، الکساندر داگلاس، عضو پارلمان انگلیس و وزیر امور خارجه دولت سایه در یادداشتی در روزنامه دیلی تلگراف با محوریت خاورمیانه نوشت: این روزها منطقه خاورمیانه شاهد سطحی از آشوب و ناآرامی است که یادآور سیاه‌ترین روزها در تاریخ خونین این منطقه است.

این عضو پارلمان انگلیس در ادامه به جنگ‌های اخیر در خاورمیانه اشاره کرد که در نتیجه آن‌ها جان صدها هزار نفر طی سال‌های گذشته قربانی و میلیون‌ها انسان بی‌خانمان شده‌اند.

داگلاس هم‌چنین در یادداشت خود با پرداختن به وضعیت کنونی در عراق و روسیه و پیشروی‌های دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در این مناطق بر لزوم همکاری غرب با بازیگران منطقه‌یی برای مقابله با این گروه تروریستی تاکید کرد و نوشت: در سال‌های اخیر برخی قدرت‌های منطقه‌یی به طور مستقیم آتش جنگ خاورمیانه را شلعه‌ور کرده‌اند. اما گسترش پیشروی‌های داعش که در حال حاضر یک تهدید سراسر محسوب می‌شود حتی می‌تواند دشمنان پیشین مثل ایران و عربستان را متحد کند چون هیچ یک از آن‌ها نفعی در موفقیت داعش ندارند.

وزیر امور خارجه دولت سایه علاوه بر این مواضع ایران و عربستان را در قبال نخست‌وزیر جدید عراق و مبارزه با داعش در این کشور را تقریبا یکسان دانست و تاکید کرد: وجود منافع مشترک مهم و بی‌سابقه‌ در میان بازیگران اصلی منطقه نشان دهنده لزوم یک پاسخ منطقه‌یی به داعش است.

وی ادامه داد: فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه اخیرا برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی برای پاسخ به تهدید داعش را خواستار شده است که می‌تواند یک ابتکار عمل مناسب باشد اما اگر در سایه حمایت سازمان ملل برگزار شود قوی‌تر و موفق‌تر خواهد بود.

داگلاس نوشت: بنابراین انگلیس اکنون از پنج عضو دائم شورای امنیت می‌خواهد که در روزهای آتی با تشکیل یک نشست منطقه‌یی در مورد یک استراتژی مناسب برای مقابله با تهدیدات داعش به توافق برسند و دولت انگلیس به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت تضمین کند که هم‌پیمانان منطقه‌یی اصلی‌ شامل ایران، عربستان و ترکیه در این زمینه مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام

کد N460831

وبگردی