آفتاب

درگیری های مرزی، زخمی کهنه در روابط اسلام آباد - دهلی نو

درگیری های مرزی، زخمی کهنه در روابط اسلام آباد - دهلی نو

اسلام آباد - ایرنا -در شرایطی که دولت های هند و پاکستان در گذشته و به ویژه در ماه های اخیر بارها قرار دوستی و فراموش کردن اختلاف ها را گذاشته اند، اما تبادل آتش و درگیری میان مرزبانان در امتداد نوار مشترک مرزی دو کشور، به زخمی کهنه تبدیل شده که هر چند وقت سر باز می کند و سایه تب و التهاب ناشی از آن از فضای روابط دو کشور کنار نمی رود.

به گزارش منابع رسمی پاکستان، در جریان تازه ترین تنش مرزی میان دو کشور، صبح امروز (شنبه) نیروهای مرزبان هند به سمت خاک پاکستان تیراندازی کردند که منجر به جان باختن دو شهروند پاکستانی و زخمی شدن شش نفر دیگر شد. این دومین تیراندازی هندی ها در چند روز گذشته در منطقه مرزی سیالکوت پاکستان است.

درگیری های مرزی میان پاکستان و هند، در حالی در ماه های اخیر گسترش یافته است که دو کشور به ویژه بعد از روی کار آمدن دولت جدید دهلی نو به نخست وزیری «نارندرا مودی» تلاش هایی را برای عادی سازی روابط و ازسرگیری مذاکرات صلح انجام داده اند.

استقلال پاکستان و جدایی از هند در سال 1326 شمسی (1947 میلادی) , وقوع چندین جنگ میان هند و پاکستان, رقابت در آزمایش های اتمی و پرتاب موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای , بازداشت صیادان در آبهای آزاد, موضوع برداشت از حوزه های آبی مشترک, ندادن مجوز ترانزیت کالا در این کشورها ازسوی دولتهای وقت و تعلیق سیستم حمل ونقل زمینی برای مسافران, مشکلات اخذ روادید تجاری, اقدامات تروریستی در دو کشور و تیراندازی و درگیری های خونین میان نیروهای مرزی هند و پاکستان را می توان از دلایل عمده سردی روابط سیاسی و اقتصادی میان این دو کشور همسایه طی سالیان گذشته بیان کرد.

تشدید تنش های مرزی و متعاقب آن وخیم تر شدن روابط سیاسی میان این دو کشور از اوایل سال 2013 میلادی آغاز شد. در این درگیری ها، مرزبانان پاکستان و هند در بخش های مختلف مرزی منطقه کشمیر و دیگر مناطق مرزی در امتداد شرق پاکستان تیراندازی کردند.

تازه ترین تنش مرزی بین پاکستان و هند ، امروز و در شرایطی رخ داد که پاکستان شاهد تحولات سیاسی در هفته های اخیر به ویژه تظاهرات احزاب مخالف علیه دولت نواز شریف در شهر اسلام آباد پایتخت این کشور است.

مقام های نظامی پاکستانی معتقدند تداوم آتشباری نیروهای هندی، قرارداد آتش بس میان پاکستان و هند را که در سال 1382 شمسی (2003میلادی) میان دو کشور امضا شد، تهدید می کند.

اسلام آباد و دهلی نو به منظور کاستن از تنش در روابط مرزی خود در ماه های گذشته چند بار گفت و گوکرده اند.

سال گذشته تبادل آتش در نوار مرزی پاکستان و هند باعث قربانی شدن تعدادی از شهروندان و نیروهای نظامی دو کشور شد.

همچنین این درگیری ها،تنش در روابط اسلام آباد و دهلی نو را به عنوان دو قدرت هسته ای در جنوب آسیا، تشدید کرده است.

با این حال کارشناسان در پاکستان می گویند: حوادث در مرزهای دوکشور، از سرگیری گفت و گوهای صلح بین پاکستان و هند را تحت الشعاع قرار می دهد.

قرار بود دوشنبه آینده سوم شهریور (25 آگوست) قائم مقام های وزرای خارجه هند و پاکستان در اسلام آباد برای حل مسایل بین دو کشور از جمله مساله کشمیر ، به گفت وگو بنشینند اما دهلی نو هفته گذشته این مذاکره ها را لغو کرد.

دلیل لغو این مذاکرات، دیدار ˈعبدالباسطˈ سفیر پاکستان در دهلی نو با رهبران جدایی طلب کشمیری برای مشورت و گفت وگو با آنان ذکر شده است.

خانم ˈتسنیم اسلمˈ سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان ضمن ابراز تاسف از تصمیم دولت هند برای لغو مذاکره های برنامه ریزی شده در سطح قائم مقام وزارتخانه های امور خارجه دو کشور، تاکید کرد: اقداماتی از این دست از سوی دهلی نو تلاش اسلام آباد را برای بهبود روابط دوجانبه و ایجاد روابط خوب همسایگی میان دو طرف تحت تاثیر قرار می دهد.

آساق*2*271*272*274*1723 *1446
کد N460774

وبگردی