آفتاب
تحلیلگر آمریکایی فاش کرد:

پیوند لابی صهیونیستی در آمریکا و کمپین بدنام ˈاتحاد علیه ایران هسته ایˈ

پیوند لابی صهیونیستی در آمریکا و کمپین بدنام ˈاتحاد علیه ایران هسته ایˈ

تهران- ایرنا- ˈجان استانتونˈ تحلیلگر سرشناس آمریکایی در نوشتاری درباره کمپین بدنام آمریکایی ˈاتحاد علیه ایران هسته ایˈ، از ارتباط آن با برخی سیاستمداران آمریکا و لابی صهیونیستی پرنفوذ در این کشور و همچنین تلاش جمعی آنها برای فشار بر شرکت ها، افراد و کشورها به منظور قطع رابطه با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

این تحلیلگر، نویسنده و روزنامه نگار مطرح آمریکایی در این مقاله در روزنامه ˈسریلانکا گاردینˈ، همچنین به معرفی لابی های صهیونیستی در آمریکا که با صرف هزینه های گزاف علیه ایران و در جهت اهداف و خواسته های مقامات رژیم صهیونیستی فعالیت می کنند، پرداخت.

معرفی ˈاتحاد علیه ایران هسته ایˈ موسوم به UANI که در سال 2008 میلادی تاسیس شد، محور اصلی مقاله استانتون است.

براساس این گزارش، هدف تشکل یاد شده ˈبازداشتن ایران از تبدیل شدن به یک ابرقدرت منطقه ای دارای سلاح هسته ایˈ تعریف شده است. ˈگری سیمورˈ، مشاور سابق ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا، در امور مربوط به تسلیحات کشتار جمعی، ریاست آن را بر عهده دارد. وی که به ˈتزار تسلیحات کشتار جمعیˈ معروف است و مدتی در مذاکرات هسته ای ایران نیز حاضر بود، بعد از بازنشستگی به عنوان عضو ارشد اندیشکده ˈبلفرˈ به فعالیت مشغول شد.

ˈدنیس راسˈ، مشاور سابق اوباما در امور خاورمیانه و خلیج فارس نیز از موسسان اصلی UANI است و چهره های کلیدی آن همگی از مقامات سابق دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و اعضای کنونی اندیشکده های مطرح آمریکایی هستند.

این تشکل در راستای تحقق هدف ادعایی خود مبنی بر بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای، تلاش می کند تا با اعمال نفوذ بر قانونگذاران آمریکایی، لوایح و قوانینی را برای تحریم ایران به تصویب برساند و شرکت های بازرگانی در سراسر دنیا را وادار کند که از تجارت با کشورمان دست بردارند.

استانتون در ابتدای مقاله خود به نقل از ˈتارا لاکسرˈ مدیر UANI در ایالت ˈفلوریداˈ نوشت:

ˈایالت فلوریدا در تصویب تدابیر جدی برای منزوی کردن ایران در حوزه های گوناگون اقتصادی و مالی همواره پیشتاز بوده است. ما تشکل های محلی را را در سراسر آمریکا تشویق می کنیم به ما ملحق شوند تا با حمایت آنها تدابیر (ضد ایرانی) مشابه دیگری نیز به تصویب برسد.ˈ

استانتون که از منتقدان سیاست های دفاعی و امنیت ملی آمریکا محسوب می شود، از ˈتشکل یهودیانˈ و ˈبنیاد اتحادیه یهودیانˈ به عنوان دو حامی اصلی UANI نام برد و افزود:

ˈاین سازمان های غیرانتفاعی بخشی از شبکه گسترده حامیان اسراییل در آمریکا هستند که راهبرد امنیت ملی واشنگتن را نسبت به اسراییل شکل می دهند. آنها از طریق روابط، پول، موقعیت و قدرت سعی دارند اسراییل را در برابر انتقادها از سیاست های نظامی گری و دروغگویی هایش مصون دارند.ˈ

استانتون سپس تاکید کرد:

ˈآنها موفق شده اند بحث درباره سیاست های خطرناک آمریکا در حمایت از اسراییل را به گونه ای به حاشیه برانند و این مبحث را به یک تابو تبدیل کنند. در واقع، کافی است از اسراییل انتقاد کنید تا برچسب ضدیهود بودن به شما بزنند. اسراییل بسیار کوچک است اما بر منافع امنیت ملی آمریکا به شدت تاثیر دارد و این کشور کورکورانه از آن حمایت می کند.ˈ

وی در تایید این مطلب، به خبری در 6 مرداد ماه (28 ژوییه) در روزنامه آمریکایی ˈنیویورک تایمزˈ اشاره کرد. در بخشی از خبر این روزنامه آمده است که وزارت دادگستری آمریکا به UANI اعلام کرد که فعلا مجبور نیست اسامی حامیان خود و میزان کمک های مالی آنها را به اطلاع مراجع مربوط برساند و می تواند این اطلاعات را محرمانه حفظ کند.

به نوشته نیویورک تایمز، وکلای دولت آمریکا در حمایت از این دستور گفتند: ˈآنها مطمئن هستند که انتشار برخی اطلاعات، تحقیقات درباره اجرای قوانین را به خطر می اندازد، روش های تحقیق و تفحص را فاش می کند و یا منابع محرمانه را برملا خواهد کرد.ˈ

استانتون در مقاله خود سازمان ها و تشکل های حامی رژیم صهیونیستی را که در آمریکا مستقر هستند، ˈچشم ها و گوش های اسراییل در آمریکاˈ توصیف و تاکید کرد که تشکلی مانند ˈاتحاد علیه ایران هسته ایˈ از تل آویو خط می گیرد.

لابی صهیونیستی ˈکمیته امور عمومی آمریکا و اسراییلˈ موسوم به ˈآیپکˈ، یکی از بزرگ ترین لابی های صهیونیستی در نیویورک است که به عقیده استانتون، تمامی مردم آمریکا از میزان نفوذ و تاثیر آنها بر برخی از سیاستمداران کشورشان به خوبی آگاهند.

آیپک برای تحقق اهداف خود با اندیشکده ˈموسسه امور امنیت ملی یهودیانˈ موسوم به ˈجینساˈ JINSA در واشنگتن، ارتباط تنگاتنگی دارد. اغلب اعضای این موسسه از نومحافظه کاران سابق کاخ سفید هستند که به حمایت از رژیم اشغالگر قدس و سیاست های جنگ طلبانه ضد ایرانی شهرت دارند. ˈدیک چنیˈ و ˈجان بولتونˈ دو تن از مشهورترین آنها هستند.

استانتون در نوشتار خود به معرفی دو نهاد صهیونیستی دیگر پرداخت که با UNAI ارتباط دارند و در عین حال به گفته او، به اندازه ˈآیپکˈ نزد مردم آمریکا شناخته شده نیستند.

براساس این گزارش، ˈآژانس یهود برای اسراییلˈ که در تمامی شهرهای بزرگ آمریکا شعبه دارد، با درآمد 487 میلیون دلار در سال 2013، 156 گروه را تحت پوشش دارد که ˈتشکل های یهودیان آمریکای شمالیˈ را شکل می دهند.

استانتون با استناد به گزارش سالانه و اهداف پیش روی نهاد صهیونیستی مذکور، افزود:

ˈاین سازمان با اسراییل همکاری دارد. شرکت های بین المللی مشهوری همچون ˈآیکیاˈ (تولیدکننده سوئدی مبلمان)، ˈبنیاد روت چیلدˈ (موسسه بانکداری انگلیسی متعلق به خاندان روت چیلد) و شرکت آلمانی ˈزیمنسˈ تنها چند نمونه از حامیان اصلی این تشکل صهیونیستی هستند.ˈ

به نوشته استانتون، UNAI در ابتدای تاسیس خود از نهاد صهیونیستی ˈبنیاد یهودیان متحد شیکاگوˈ (JUF) که سالانه بالغ بر 206 میلیون دلار درآمد دارد، 25 هزار دلار دریافت کرد. یکی از اعضای این نهاد، سرهنگ ˈدنی تیرزاˈ، از فرماندهان سابق ارتش رژیم اشغالگر قدس است که بین سال های 1997 تا 2007 میلادی مسئول طراحی راهبردی و بیان مواضع امنیتی تل آویو در مذاکرات با فلسطینی ها بود. این سرهنگ بازنشسته صهیونیست که به طراح و معمار ˈدیوار حائلˈ در اراضی اشغالی مشهور است، در اندیشکده صهیونیستی ˈمرکز امور عمومی بیت المقدسˈ (JCPA) نیز عضویت دارد.

بنیاد یهودیان متحد شیکاگو در کنار JCPA و ˈتشکل های یهودیان آمریکای شمالیˈ از موسسان و سرمایه گذاران اصلی ˈشبکه اقدام اسراییلˈ (IAN) هستند. این نهاد هدف خود را ˈابتکار عمل استراتژیک تشکل های یهودیان آمریکای شمالی برای مقابله با هجمه به اسراییلˈ تعریف کرده و علیه جنبش هایی که با هدف بایکوت و تحریم رژیم صهیونیستی در آمریکا شکل می گیرند، فعالیت می کند.

نویسنده این مقاله در توضیح میزان نفوذ IAN بر چنین اقداماتی نوشت:

ˈدر سال 2013، سازمان ˈاتحادیه مطالعات آمریکاˈ (ASA)، قانونی را در جهت بایکوت نهادهای دانشگاهی اسراییلی تصویب کرد. IAN در مقابل تعدادی از روسای دانشگاه های آمریکا را متقاعد کرد که قانون مذکور را محکوم کنند. اتحادیه مطالعات آمریکا که با قدمتی بیش از 60 سال، قدیمی ترین سازمان مخصوص مطالعات بین رشته ای فرهنگ و تاریخ آمریکاست، در واکنش به این اقدام اعلام کرد: ˈاعضای اتحادیه مطالعات آمریکا مشارکت اتحادیه در بایکوت نهادهای دانشگاهی اسراییل را تایید کرده اند. از میان 1252 رای دهنده به این قانون، بیش از 66 درصد رای موافق دادند، 30 درصد مخالف بودند و کمتر از 4 درصد رای ممتنع دادند. این آمار در تاریخ رای گیری های این سازمان بی سابقه بود و با رعایت تمامی اصول رای گیری های دموکراتیک و رضایت تمام اعضا انجام گرفت.ˈ

جان استانتون در پایان مقاله خود چند پرسش را مطرح کرد:

ˈتشکل ˈاتحاد علیه ایران هسته ایˈ چه روابط و عایداتی دارد که وزارت دادگستری دولت اوباما نمی خواهد فاش شوند؟ از مقامات ˈاف بی آیˈ (پلیس فدرال آمریکا) و سایر آژانس های ضد اطلاعاتی بپرسید: عوامل اسراییل تا چه اندازه در بخش های مختلف زیرساخت های حیاتی آمریکا، دستگاه های اطلاعاتی و ارتش این کشور نفوذ کرده اند؟ این ها پرسش هایی هستند که حتی نمی توان به آنها فکر کرد.ˈ

رسانام**9330**2017
کد N460394

وبگردی