آفتاب
معاون وزیر بهداشت خبر داد:

انجام 100 هزار زایمان طبیعی رایگان و ماندگاری 3300 پزشک متخصص در مناطق محروم

انجام 100 هزار زایمان طبیعی رایگان و ماندگاری 3300 پزشک متخصص در مناطق محروم

تهران - ایرنا - معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از انجام یکصد هزار زایمان طبیعی رایگان و ماندگاری سه هزار و 300 پزشک متخصص در مناطق محروم در اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، «محمد آقاجانی» گفت: طرح تحول نظام سلامت در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و با توجه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای آحاد مردم از 15 اردیبهشت ماه در سراسر کشور آغاز شد.

وی در ادامه به تشریح اجرای برنامه تحول نظام سلامت به عنوان مهمترین اقدام حوزه درمان پرداخت و افزود: یک فصل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت برای حفاظت مالی از شهروندان در برابر هزینه های سلامت، ساماندهی خدمات بیمارستانی و ارتقای کیفیت و دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی، اجرا شده که رضایت آحاد هموطنان را به همراه داشته است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه پوشش کامل بیمه سلامت پس از انقلاب اسلامی همواره در دستور کار دولت ها قرار داشته اما تحقق کامل نیافته است، گفت: در حال حاضر با بیمه شدن بیش از چهار ونیم میلیون نفر، سطح پوشش بیمه از 88 درصد به بالای 92 درصد رسیده که در مورد اقشار محروم این امر به صورت رایگان انجام شده است.

آقاجانی افزود: اولین قدم در طرح تحول نظام سلامت، کاهش پرداخت بیماران هنگام بستری در بیمارستان های دولتی است زیرا این بیمارستان ها، ملجاء (پناه) اقشار محروم و متوسط جامعه است.

وی اضافه کرد: اجرای این برنامه باعث کاهش قابل ملاحظه هزینه بیماران از طریق پرداخت مابه التفاوت هزینه های مورد تعهد بیمه های پایه با قیمت های مصوب خدمات و داروها و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین سایرخدمات ضروری شده است.

به گفته معاون وزیر بهداشت، جلوگیری از خروج بیماران از بیمارستان ها برای تامین دارو و لوازم پزشکی از دیگر دستاوردهای این برنامه است.

آقاجانی خاطرنشان کرد: این برنامه باعث افزایش بهره مندی به میزان 9 درصد و کاهش پرداختی بیماران بستری از 37 درصد به حدود هفت درصد شده و تاکنون نزدیک به یک میلیون و 800 هزار بیمار بستری از این خدمات استفاده کرده اند.



** اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی

معاون وزیر بهداشت گفت: هدف از اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی، رایگان شدن این روش برتر جهت حفظ و استمرار باروری، ایجاد مشوق برای عامل زایمان و ترویج فرهنگ زایمان طبیعی و بهسازی زایشگاه ها به تشویق مادران و پزشکان به انجام زایمان طبیعی است که میزان سزارین را به نسبت زایمان طبیعی کاهش می دهد.

آقاجانی افزود: کاهش میزان سزارین به میزان هشت درصد در بیمارستان های دولتی و کاهش پنج درصد در کل بیمارستان های دولتی و خصوصی اتفاق افتاده است و امید داریم به هدف برنامه که کاهش 10 درصد میزان سزارین است تا پایان سال دست پیدا کنیم.

وی یادآور شد: در سه ماه آغاز برنامه تحول نظام سلامت از صد هزار زایمان طبیعی حمایت شده است.



** دیگر بسته های خدماتی طرح تحول نظام سلامت

معاون وزیر بهداشت، ارتقای کیفیت خدمات اقامت بیمار، فضای بستری و ارایه خدمات در بیمارستان های دولتی در شان هموطنان را از دیگر بسته های طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد و گفت: ارزیابی بیمارستان های کل کشور توسط 20 تیم ارزیاب صورت گرفته و تعمیرات بیمارستانی از یک ماه قبل آغاز شده و امید است نوسازی هتلینگ بیمارستان ها طی سال جاری انجام شود.

آقاجانی افزود: حضور پزشکان مقیم در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور افزایش پاسخگویی 24 ساعته این بیمارستان ها و تضمین دریافت خدمات درمانی مناسب در ساعات عصر و شب و ایام تعطیل و در همه نقاط کشور به ویژه در موارد اورژانس است که در این راستا استقرار متخصصین در 91 درصد از بیمارستان ها طرح آغاز شده و هر شب 784 نفر پزشک متخصص در این بیمارستان ها مقیم هستند.

وی یادآور شد: ماندگاری پزشکان در مناطق محروم با هدف تامین پزشک متخصص و تضمین دسترسی مردم در همه نقاط کشور بویژه در مناطق محروم اجرا شده است که در فصل اول اجرای برنامه سه هزار و 300 پزشک متخصص در 293 شهر (مناطق محروم) ماندگار شده اند که انتظار می رود تا پایان سال به پنج هزار پزشک متخصص برسد.

به گفته معاون وزیر بهداشت در بسته خدمتی ارتقای کیفیت ویزیت پزشکان نیز سعی شده پزشکان با افزایش زمان ویزیت و رعایت استانداردها در مراکز دولتی کیفیت خدمات خود را به بیماران افزایش دهند تا ضمن اهمیت بخشیدن به معاینات و تشخیص های بالینی،از اقدامات غیر ضروری پاراکلینیکی و تشخیصی اجتناب شود و همچنین سهم پرداخت مستقیم مردم در بخش سرپایی کاهش یابد.

آقاجانی تصریح کرد: در 565 کلینیک دولتی هفت هزار پزشک متخصص تاکنون قرارداد منعقد کرده اند که این تعداد تا پایان سال به حدود 11 هزار نفر خواهد رسید.

وی ادامه داد: پوشش اورژانس هوایی به منظور پوشش 150 هزار کیلومتر راه فرعی و روستایی و نقاط صعب العبور و پرحادثه کشور طراحی شده و در فاز نخست طرح تحول نظام سلامت، 14 پایگاه امداد هوایی ارائه دهنده خدمات به موقع به مصدومین حوادث ترافیکی و بیماران اورژانسی در 14مرداد ماه افتتاح شد.

آقاجانی یادآور شد: برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج و نیازمند به منظور کاستن از هزینه های فاجعه بار سلامت در این گروه از بیماران این برنامه طراحی شده و آماده اجرا است که با تامین مالی اجرای آن آغاز خواهد شد.

اجتمام(1) ** 9185 ** 1071
کد N460064

وبگردی