آفتاب
رهبر قنبری در گفتگو با ایلنا:

اخلاق سفارشی در سینمای ایران موج می‌زند

اخلاق سفارشی در سینمای ایران موج می‌زند

اخلاق سفارشی در سینمای ایران نفوذ کرده و بنیان‌کن شده. این امر نتایج منفی بدنبال و در پی آن ریاکاری مضاعف شروع می‌شود/ با قاطعیت می‌گویم ایوبی رئیس سازمان سینمایی؛ مرد و مدیری بسیار متفکر و اندیشمند است.

رهبر قنبری معتقد است امروز وضعیت فرهنگی دچار یک بهم‌ریختگی شده که حل آن زمان می‌برد.

این فیلمساز در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به اهمیت و وضعیت فرهنگ در کشور گفت: فرهنگ هرچند  مسئله بسیار پیچیده‌ای است اما نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا آنقدر اهمیت دارد که باید برایش هدف‌گذاری کنیم ابتدا باید دید هدف از فرهنگ چیست و از آن چه می‌خواهیم.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ از زیرشاخه‌های متعددی تشکیل شده؛ گفت: زیرشاخه‌های فرهنگ شامل دانش علمی، نقلی، کلامی و نظری است که همه این موارد به فرهنگ بازمی‌گردد.

وی در ادامه افزود: باید تعریف کرد که عناصر فرهنگی چطور بوجود آمده‌اند. همه می‌دانیم فرهنگ موضوعی است که در طول تاریخ گام به گام پیدا می‌شود اما متولد شده در گذشته نیست. زیرا فرهنگ در گذشته نمی‌ماند و هر روز در حال بزرگ شدن است و این امر عمومی و جمعی است.

کارگردان روییدن در باد با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در بخش فرهنگ گفت: این دولت مخصوصا وزارت ارشادش بسیار شایسته‌تر از بعضی فیلمسازان آن است و بسیار فاضل عمل می‌کند اگر مدیریت کل مجموعه را در گذشته بنگریم متوجه می‌شویم که آن همه بهم ریختگی برای چه بوده است.

وی ادامه داد: دولت جدید در دوره جدید سعی کرد همه را دور هم جمع کند اما هجوم اشخاص مجهول‌الهویه و بدون معماری که بدنبال انتقام‌گیری از دولت هستند و نمی‌خواهند بگذارند دولت فلسفی فکر کند؛ قطعا به فرهنگ کشور آسیب می‌رساند.

قنبری با بیان اینکه در دولت قبل به نوعی در بخش فرهنگ و هنر دچار خفقان بودیم؛ افزود: در دروه قبل آنقدر مشکلات عمیق بوده و آنقدر چاله کنده شده که دولت جدید هم دست و پایش بسته شده است.

وی ادامه داد: جواد شمقدری و یارانش می‌خواستند سینما را دولتی کنند و با همین تفکر کارهایی کردند که اشتباهات زیادی را بدنبال داشت. آنقدر اشتباهات در دوره قبل عمیق بوده که امروز هیچکس باور ندارد و اصلاح آن نیز بسیار سخت است.

وی سفارشی‌سازی را مشکل بزرگ سینما و فرهنگ در دوره قبل دانست و افزود: بزرگترین مشکل سینمای امروز فرهنگ سفارشی است. دولت و حکومت انتظاراتی دارند مثال بارز آن حجاب‌ها بازیگران زن و مرد است.

وی ادامه داد: در فیلم‌ها به عناصر ویژ‌ه‌ای نیاز داریم که لازمه آن پرداختن به موضوعات ویژه در جامعه است که متفکران باید به آنها بپردازند ضمن آنکه باید بدانیم کجای این سینما به تمسخر گرفته شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه اخلاق سفارشی در سینمای ایران نفوذ کرده و موج می‌زند و بسیار بنیان‌کن شده. این امر نتایج منفی بدنبال و در پی آن ریاکاری مضاعف شروع می‌شود.

قنبری با اشاره به نقش هنرمندان گفت: علاوه بر مدیران فرهنگی هنرمندان نیز باید اشتباهات خودشان را ارزیابی کنند و بپذیرند سهم خودشان را در تولید اجتماعی بسنجند.

وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد دولت جدید گفت: عملکرد دولت جدید مثبت است. با قاطعیت می‌گویم که ایوبی رئیس سازمان سینمایی؛ مرد و مدیری بسیار متفکر و اندیشمند است.

کد N459891

وبگردی