آفتاب

روحانی به صدا و سیمای دربست هم راضی نشد

روحانی به صدا و سیمای دربست هم راضی نشد

حسن روحانی در اظهارنظری صریح، از صدا و سیما انتقاد کرد.

او روز پنجشنبه و در جلسه شورای اداری استان اردبیل گفت: «رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست‌تنهاست». روحانی همچنین صدا و سیما را تهدید کرد و گفت: «درباره اینکه چرا نمی‌گذارند همه خدمات دولت برای مردم تبیین شود، بموقع سخن خواهم گفت.» او در ادامه از پوشش اقدامات دولت یازدهم در رسانه‌های خارجی گفت و اظهار داشت: «چرا صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و رسانه‌های خارجی باید بگویند کار دولت ایران در عرصه اقتصاد در تاریخ کشورهای در حال توسعه کم‌نظیر بوده و چرا صداوسیما نگوید؟»
روحانی به صدا و سیمای دربست هم راضی نشد
به گزارش عرش نیوز، این انتقادات صریح روحانی درحالی است که حامیان اصلاح‌طلب دولت به دلیل غیبت روحانی در جلسه استیضاح فرجی‌دانا بشدت اعتراض دارند و اکنون با این اظهارات آقای روحانی شاید موضوع محافل آنان از اعتراض به رئیس‌جمهور، به حمایت از انتقادات او علیه صدا و سیما تغییر کند. از سوی دیگر انتقادات روحانی به صدا و سیما در حالی است که طی یک سال گذشته انتقادات گسترده‌ای علیه صدا و سیما به خاطر قرق رسانه ملی توسط دولتمردان مطرح شده است. «وطن امروز»‌ چندی پیش در گزارشی از آمار حضور دولتمردان در رسانه ملی تا ابتدای خردادماه سال جاری را منتشر کرد که نشان می‌داد در این مدت رسانه ملی بیش از 4 هزار ساعت در قرق مدیران دولتی بوده است. از سوی دیگر سانسورهای گسترده در رسانه ملی نسبت به برخی اشتباهات دولت باعث شد اعتراضات گسترده‌ای در میان طیف‌های مختلف منتقد دولت ایجاد شود. در کنار این موضوعات اما نکته ظریفی نیز درباره این حمله روحانی به صدا و سیما وجود دارد. درحالی که در دولت‌های گذشته، رؤسای جمهور معمولا در سال‌های پایانی و برای مهار اعتراضات عمومی نسبت به عملکرد خود، سعی در مقصر جلوه دادن دیگران و القای مانع تراشی بر سر کار خود می‌کردند اما حسن روحانی در پایان یکسالگی دولت به رویه «نمی‌گذارند» متوسل شده است.

مجلس: روحانی درست نمی‌گوید
در هر حال در شرایطی که آقای رئیس‌جمهور صدا و سیما را متهم به سانسور خدمات او می‌کند؛ نظر افراد مسؤول و مرتبط در حوزه نظارت بر رسانه ملی، دیدگاه دیگری دارند و اظهارات رئیس‌جمهور را رد می‌کنند. در این میان واکنش هیات نظارت بر صدا و سیما که چندی پیش به موضوع دخالت‌های دفتر رئیس‌جمهور در حوزه اختیارات صدا و سیما در موضوع چگونگی برگزاری گفت‌وگوهای زنده تلویزیونی، ورود کردند و حق انتخاب مجری را به رسانه ملی دادند؛ قابل تامل است. سیدرمضان شجاعی‌کیاسری، نماینده ناظر قوه مقننه در شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه عملکرد رسانه ملی در پوشش خدمات دولت در سطح قابل قبولی بوده است، گفت: صدا و سیما تمام خدمات دولت را به درستی و در سطح کمی و کیفی بالا پوشش می‌دهد. وی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور که گفته است صدا و سیما خدمات دولت را به خوبی تشریح نمی‌کند، گفت: این اظهارات رئیس‌جمهور درست نیست، چرا که صداوسیما در سطح مطلوب و قابل دفاعی اقدام به پوشش خدمات دولت می‌کند. شجاعی‌کیاسری با بیان اینکه سطح پوشش خدمات قوه مجریه به نسبت قوای دیگر بسیار بالاست، تاکید کرد: شاید یکی از نقدهای وارد به صدا و سیما این باشد که خدمات قوه مقننه و قضائیه به اندازه قوه مجریه پوشش داده نمی‌شود، چرا که صداوسیما در مواجهه با قوای سه‌گانه به قوه مجریه بیشتر توجه می‌کند تا ۲ قوه دیگر. نماینده ناظر قوه مقننه در شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما در پایان گفت: اگر برخی دولتی‌ها قبول ندارند که رسانه ملی خدمات آنان را به خوبی پوشش می‌دهد، بهتر است قضاوت را به مردم بسپاریم.
بی‌انصاف نباشیم!


حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  هم  در این‌باره گفت: با توجه به حجم اقدامات و فعالیت‌هایی که در دولت انجام می‌شود، تاکنون عملکرد رسانه ملی در پوشش رسانه‌ای و خبری این اقدامات در سطح قابل قبولی بوده است. وی با بیان اینکه سهم دولت در بین سایر قوا در تولید برنامه‌های رسانه ملی سهم بیشتری است، افزود: بنده معتقدم بی‌انصافی است اگر گفته شود، رسانه ملی نسبت به اقدامات و فعالیت‌های دولت که اغلب در راستای پیشرفت و توسعه کشور نیز بوده، بی‌تفاوت عمل می‌کند یا اصلا توجهی ندارد. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه رسانه ملی در همه دولت‌‌ها حمایت‌های لازم را براساس قانون اساسی از آنها داشته است، گفت: اگر نگاهی گذرا به سطح تولید محتوای برنامه‌های صداوسیما بیندازیم، به راحتی می‌توان دریافت که دولت جایگاه ویژه‌ای در شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون دارد و اقدامات بدنه دولت در سطح رئیس‌جمهور و وزرا برای مردم تشریح و تبیین می‌شود. حجت‌الاسلام طاهری در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر به طور متناوب و گاها برنامه‌ریزی شده، وزرای دولت به تفکیک موضوع یا در مناسبت‌های مختلف در برنامه‌های زنده رادیو و تلویزیون حضور یافته و اقداماتشان را تشریح می‌کنند که این هم به رشد و توسعه کشور کمک کرده و هم به شناخت بهتر نقایص منجر می‌شود، از طرفی مردم نیز می‌توانند با این اقدامات و فعالیت‌ها آشنا شده و در صورت وجود کاستی‌ها، آن را نقد کنند که این مطلوب است. پس از انتقادات تند روحانی به رسانه ملی، در برخی شبکه‌های اجتماعی نیز انتقاداتی نسبت به عملکرد رسانه ملی مطرح شد. در این شبکه‌ها با اشاره به خدمات گسترده رسانه ملی به دولتی‌ها و سانسور برخی اشتباهات مهلک دولت در رسانه ملی، رفتار دولت را ناشی از خدمات صدا و سیما دانسته‌اند. در یکی از این شبکه‌ها، کاربری در انتقاد از عملکرد رسانه ملی، به نحوه پوشش معنادار جمعیت استقبال‌کننده از رئیس‌جمهور در سفرهای استانی توسط رسانه ملی اشاره کرده و از صدا و سیما خواست به جای نمایش نماهای بسته از جمعیت، واقعیت را به مردم نشان دهند.
کد N459497

وبگردی