آفتاب

نتیجۀ نشست شورای امنیت دربارۀ ورود کامیونهای روسی به اوکراین

نتیجۀ نشست شورای امنیت دربارۀ ورود کامیونهای روسی به اوکراین

واحد مرکزی خبر نوشت:

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه نشستی فوق العاده را به منظور رایزنی درباره تحولات اخیر در شرق اوکراین و ورود کاروان حامل کمک بشردوستانه روسیه به این کشور برگزار کرد اما نتوانست در مورد اقدام یا صدور بیانیه ای در این خصوص به توافق برسد.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از نیویورک ، مارک لیال گرانت سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد که کشورش ریاست این ماه شورای امنیت را به عهده دارد گفت :« شورای امنیت سازمان ملل متحد صرفا رایزنی هایی درباره اوضاع در شرق اوکراین انجام داد و ما گزارشی را در این خصوص از اسکار فرناندز دستیار دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی دریافت کردیم.»
وی پس از این نشست که دو ساعت و نیم ادامه داشت در مصاحبه با خبرنگاران افزود در این گفتگوها هیچ اتفاق نظری حاصل نشد.
گرانت با اذعان به اختلاف بین شرق و غرب تصریح کرد :« در مورد آنچه خیلی ها آن را اقدام غیر قانونی و یکجانبه فدراسیون روسیه نامیدند ابراز نگرانی شد. روسیه از اقدامات خود بر پایه نیازهای بشردوستانه و رفتار غیر منطقی اوکراین با این کاروان حامل کمک دفاع کرد.»
ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در این نشست گفت :« آیا اعضای شورای امنیت نگران این حقیقت نیستند که صدها غیر نظامی در حال مردن هستند. آیا آنها نگران فاجعه انسانی در شرق اوکراین نیستند. آیا آنها نگران یک کاروان بشردوستانه هستند.»
وی افزود :« کیف اجازه رسمی دولت اوکراین را در اختیار مسکو قرار داد و پس از آنها ما حرکت خود را برای ورود به اوکراین آغاز کردیم.»
چورکین در پاسخ به نگرانی کیف در مورد وجود سلاح و مهمات در این کاروان حامل کمک برای جدایی طلبان در شرق اوکراین تصریح کرد :« این کاروان شامل 280 دستگاه کامیون حامل 69 دستگاه ژنراتور ، 400 تن غلات ، 340 تن گوشت کنسرو شده ، 30 تن نمک ، 1000 تن شکر ، 60 تن محصولات لبنی ،80 کیلوگرم چای ، حدود 679 تن آب آشامیدنی بطری شده ، بیش از 62 تن غذای کودک ، 54 تن تجهیزات و لوازم پزشکی مختلف و بیش از 12 هزار کیسه خواب بوده است.»
گرانت گفت کشورش به شدت نگران این اقدام تحریک آمیز و یکجانبه است. این اقدام نقض آشکار حق حاکمیت اوکراین و نقض آشکار حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد است.

5252

کد N459409

وبگردی