آفتاب

بیش از یکهزار قاضی جدید امسال جذب سیستم قضایی می شوند

بیش از یکهزار قاضی جدید امسال جذب سیستم قضایی می شوند

ساری - ایرنا - دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: امسال بیش از یکهزار قاضی جدید در مجموعه دستگاه قضایی کشور به کار گرفته می شوند.

ˈمحمدجواد لاریجانیˈ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در آمل گفت: این افراد باید مراحل کارآموزی و تجربه اندوزی را برای ورود به دستگاه قضایی کشور طی کنند تا علاوه بر دانش با تجربه کاری عملی وارد دستگاه قضایی شوند.

وی افزود: یکی از دلایل طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها و اطاله دادرسی در پرونده های قضایی مربوط به کمبود قاضی است که در برخی موارد حجم کار سایر قضات را چندین برابر می کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران با بیان این که ˈاطاله دادرسی ها همیشه بد نیست و طولانی شدن برخی از پرونده ها به موضوع آنها نیز بستگی داردˈ، تصریح کرد: به طور مثال پرونده مربوط به فساد مالی 3 هزار میلیارد تومانی یکی از پرونده های بزرگی بود که ساعت ها کار کارشناسی بر روی آن انجام شده است.

لاریجانی اضافه کرد: این که به علت کمبود نیروی انسانی، یک قاضی مجبور باشد ظرف یک هفته حدود 100 پرونده را رسیدگی کند، خوب نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ درباره وضعیت زندان های ایران و نحوه پذیرش و رسیدگی به زندانیان گفت: وضعیت زندان های ایران به مراتب بهتر از زندان های آمریکا و انگلیس است.

لاریجانی اضافه کرد: در زندان های آمریکا در هر روز هشت نفر در اثر خشونت ها کشته می شوند، اما کسی نمی گوید که مسایل مختلف حقوق بشری در این کشور چه می شود.

وی افزود: با وجود کمبود امکانات، زندان های ایران به مراتب امن تر از زندان های آمریکا و سایر کشورهای غربی است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران ادامه داد: متاسفانه غرب درصدد ایجاد آشوب علیه ما تحت عنوان حقوق بشر در ایران است و می خواهد بگوید که در زندان های ایران بدرفتاری می شود و مردم آشوب می کنند.

لاریجانی اظهار داشت: این درحالی است که برخلاف گزارش های جنجالی غرب در رسانه ها و باور غلط برخی ها در داخل، نحوه مدیریت در زندان های ایران مناسب است.

وی با اشاره به این که ˈفقر مالی در همه زندان های کشور وجود دارد و در همین راستا قوه قضاییه امسال بودجه مناسبی را برای ساماندهی وضعیت زندانها افزایش داده استˈ، تاکید کرد: در همین راستا از کمک دولت نیز استفاده خواهد شد تا حداقل حدود 20 تا 30 درصد مشکلات این بخش کمتر شود.

لاریجانی یاد آورشد: یکی از سیاست های قوه قضاییه کاهش مجازات زندان و زندان زدایی است که به تازگی با تصویب قانون مجازات اسلامی این امکان به دستگاه قضا داده شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه روز جمعه (31 مرداد) برای شرکت در یادواره شهدای منطقه ˈبهرستانˈ لاریجان آمل که در روستای ˈ پردمهˈ برگزار شد به استان مازندران سفر کرد.

7327/506/ 2025
کد N459379

وبگردی