آفتاب

بلگراد و پریشتینا مذاکرات عادی سازی روابط را از سر می گیرند

بلگراد و پریشتینا مذاکرات عادی سازی روابط را از سر می گیرند

بلگراد - ایرنا - قائم مقام نخست وزیر کوزوو گفت که پریشتینا و بلگراد مذاکرات برای عادی سازی روابط را در 4 سپتامبر امسال در بروکسل ادامه خواهند داد.

به گزارش ایرنا از رسانه های خبری پریشتینا، ادیتا طاهیری افزود که موضوع مذاکرات بین نمایندگان بلگراد و پریشتینا برای عادی سازی روابط و حل و فصل مسایل در باره مدیریت مشترک گذرگاه های مرزی بین کوزوو و صربستان خواهد بود.

وی تاخیر در شکل گیری نهادهای جدید حکومتی در کوزوو را عامل مهم در به تعویق افتادن مذاکرات برای عادی سازی روابط پریشتینا و بلگراد ندانست و صربستان را مسئول تعویق روند مذاکرات خواند.

وی همچنین تاکید کرد که مذاکرات بین مقامات کوزوو و صربستان برای حل و فصل مسایل نباید از ابتدا شروع شود.

اجرا نشدن مفاد توافق نامه بروکسل برای عادی سازی روابط بین بلگراد و پریشتینا که عمدتأ به خاطر تشکیل نشدن نهادهای جدید اجرایی در کوزوو به تاخیر افتاده بر ادامه مذاکرات پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا و همچنین مراحل نخست ائتلاف اروپایی کوزوو سایه انداخته است.

دو ماه است که کوزوو انتخابات پارلمانی زودهنگام را پشت سر گذاشته ولی احزاب سیاسی برای تشکیل دولت جدید موفق به کسب حداکثر آرای نمایندگان در مجلس نشده اند.

بلگراد از این واهمه دارد که تشکیل نشدن دولت جدید کوزوو بر مذاکرات صربستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا تاثیر منفی بگذارد.

ˈیادرانکا یوکسیموویچˈ وزیر مشاور در امور مراحل ائتلاف اروپایی در دولت صربستان پیشتر در این باره در جمع خبرنگاران گفت که پس از تلاش های دو سال گذشته در جهت عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا، کند شدن مراحل ائتلاف اروپایی برای صربستان آن هم به خاطر وضعیت سیاسی در پریشتینا، عواقب خوبی ندارد.

مذاکرات بین بلگراد و پریشتینا برای پیشبرد حل وفصل مساله کوزوو و به منظور عادی سازی روابط، از نیمه دوم سال 2012 میلادی پس از مدتی توقف در سطح نخست وزیران صربستان و کوزوو با میانجیگری ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آن زمان شروع و تاکنون این مذاکرات در 22 نوبت در بروکسل برگزار شده و حاصل این مذاکرات یک توافقنامه 15 ماده ای بوده است.

از جمله اهداف توافقنامه 15ماده ای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا، ایجاد شهرداری های مستقل صرب ها در شمال کوزوو بدون دخالت نهادهای دولتی صربستان و مشارکت صرب های کوزوو در فضای سیاسی این منطقه ذکر شده است.

اجرای توافقنامه عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا و چگونگی تشکیل جامعه حکومت های محلی صرب های شمال کوزوو که در نیمه دوم آوریل سال 2013 در بروکسل بین نخست وزیران صربستان و کوزوو امضا شد، از جمله شرایط مهم برای ادامه مراحل ائتلاف اروپایی صربستان و همچنین شروع مراحل عضویت کوزوو در اتحادیه اروپا به شمار می رفت.

در کنار موضوع شمال کوزوو، مقررات مرزی، وضعیت نهادهای قضایی، حفاظت از میراث فرهنگی صرب ها، مسایل مربوط به افراد مفقود شده و انتصاب نماینده دفتر اتحادیه اروپا در بلگراد و پریشتینا از جمله موضوع های مورد بحث نخست وزیران صربستان و کوزوو در مذاکرات بروکسل بوده است.

کوزوو، منطقه ای در جنوب اروپا و در شبه جزیره بالکان است که آلبانی تبارهای این منطقه در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کردند.

بلگراد با ادعای این که کوزوو استان جنوبی صربستان است، استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل کردن سند استقلال از راه های دیپلماتیک است.

مقامات بلندپایه صربستان بارها تأکید کرده اند که حکومت بلگراد هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت صربستان همیشه در کنار صرب های کوزوو قرار دارد.

کوزوو از ژوئن سال 1999تحت قیمومیت هیات غیرنظامی سازمان ملل متحد قرار دارد و نیروهای کی فور نیز مسوولیت تامین امنیت آن را به عهده دارند.

اروپام**1**436** 1597
کد N459270

وبگردی