آفتاب
وزیر اطلاعات در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران:

امام جعفر صادق(ع) نقش سیاسی خود را هم بخوبی ایفا كردند

امام جعفر صادق(ع) نقش سیاسی خود را هم بخوبی ایفا كردند

ائمه اطهار (ع) ناچار بودند با بیان وضعیت سیاسی حاكم نامشروع بودن حكومت آن زمان را بیان كنند و سپس الگوی مطلوب حكومت اسلامی را تشریح كنند. برخی‌ها فكر می‌كنند كه امام جعفر صادق(ع) نقش سیاسی نداشتند و این غلط است چراكه امام جعفر صادق(ع) به مسائل نگاه سیاسی داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاكید كرد: امام جعفر صادق(ع) نقش سیاسی خود را هم بخوبی ایفا كردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی طی سخنانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: امام جعفر صادق(ع) فرصتی یافتند در تبیین مكتب فقهی اسلام بیش از هر امام دیگری نقش‌آفرینی كنند البته نقش هر امام مكمل كار یكدیگر بوده است و جدا از یكدیگر نیست.

وی با بیان اینكه ادمه اطهار (ع) كارشان در ادامه نقش رسول گرامی اسلام (ص) بوده است، اظهار داشت: البته این ایفای نقش با اندك تفاوتی همراه بوده است. پیامبر اكرم(ص) كارشان همراه با ابلاغ وحی بوده است اما ائمه اطهار (ع) به بیان و تبیین وحی می‌پرداختند ولی همانند رسول الله (ص) هم مسئولیت هدایت جامعه و هم مسئولیت اجرا و مدیریت سیاسی جامعه را داشتند كه ائمه اطهار (ع) آن را به خوبی ایفا می‌كردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش علمی و فقهی امام جعفر صادق(ع) تصریح كرد: ایشان كار آبا و اجدادشان را دنبال می‌كردند و البته بزرگترین مكتب فكری و فقهی را بنا نهادند با این تفاوت كه در زمان گذشته شرایط نیز متفاوت بود. در گذشته طوری بود كه حتی فرصت پاسخگویی به مسائل شرعی از سوی آنان سلب شده بود و كسی جرات می‌كرد از ائمه (ع) سوال كند و خیلی نیز آنها را قبول نداشتند.

علوی با بیان اینكه امام جعفر صادق(ع) توانستند كه مدرسه علمی عظیمی را بنا كنند، یادآور شد: ایشان توانستند كه 4 هزار شاگرد تربیت كنند و سنگ بنای عظیمی در عرصه فقهی علمی بنا نهند. امام جعفر صادق(ع) از چنان جایگاهی برخوردار شدند همه ایشان را احاطه می‌كردند و از خرمن علم ایشان بهره‌مند می‌شدند.

وزیر اطلاعات با تاكید بر اینكه مكتب امام جعفر صادق(ع) به گونه‌ای است كه ایشان برجسته‌‌ترین چهره علمی خود محسوب می‌شدند، خاطرنشان كرد: این چهره برجسته از چنان جایگاهی برخوردار بودند كه حكومت نوپای بنی‌العباس قابل تحمل نبود ولی نمی‌توانست به راحتی ایشان را كنار بگذارند. امام در دوران خلا قدرت از شرایط استفاده كردند و بنای خود محكم بنا نهادند به طوری كه دیدند نمی‌توان با ایشان برخورد كرد.

وی ادامه داد: برای مقابله با امام جعفر صادق(ع) مكتب‌های انحرافی ایجاد كردند ولی دیدند كه این مكتب‌های بدلی نمی‌تواند چیزی از امام جعفر صادق(ع) كم كند. سخت‌گیری‌های مالی كردند یعنی هركس می‌خواهد از كلاس امام (ع) استفاده كند باید از یك درهم بدهد و اگر در كلاس‌های دیگران شركت كنند یك درهم دریافت می‌كردند. شاگردان امام جعفر صادق(ع) از آنجایی كه از نظر اقتصادی پائین بودند می‌رفتند تا در این جلسات شركت می‌كردند و این یك درهم را می‌گرفتند و سپس این یك درهم را برای شركت در كلاس امام جعفر صادق(ع) می‌پرداختند اما وقتی ایشان متوجه شدند، به شاگردانشان گفتند سر جلسات ما نیائید ولی سر جلسات آنها هم نروید چراكه آنها این سیاه لشگر را می‌خواهند.

علوی با بیان اینكه وقتی دشمنان دیدند كه حربه‌هایشان كارگر نیست، امواج ترجمه‌های كتاب‌های هندیة سریانی و یونانی و... را وارد جهان اسلام كردند، ابراز داشت: آنها با این كار، انحرافات را وارد جهان اسلام كردند و كار امام (ع) مقابله با این انحرافات بود و ایشان نیز شاگردان بزرگی تربیت كردند تا مبانی اصیل اسلامی را نشر دهند و این چینین اسلام و فرهنگ اسلامی را از آسیب حفظ كردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاكید بر اینكه امام جعفر صادق(ع) نقش سیاسی خود را هم بخوبی ایفا كردند، بیان كرد: ایشان در شرایط خفقانی بودند و در زمان ایشان تقیه و اصحاب سر و حفظ اسرار جدی گرفته شد.

وی اضافه كرد: این اسرار مگر چه بود؟ برخی‌ها می‌گویند اینها اسرار ملكوت كه افشای آنها موجب ایجاد خطر از سوی دشمنان می‌شد. مقام معظم رهبری در بحث‌هایی كه درباره امام جعفر صادق(ع) در سال‌های قبل از انقلاب داشتند بر این اصحاب سر انگشت گذاشته‌اند كه اینها تشكیلات مخفی امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق(ع) بودند.

وزیر اطلاعات در ادامه به تشریح اقدامات سیاسی ائمه اطهار (ع) به پرداخت و عنوان كرد: ائمه اطهار (ع) ناچار بودند با بیان وضعیت سیاسی حاكم نامشروع بودن حكومت آن زمان را بیان كنند و سپس الگوی مطلوب حكومت اسلامی را تشریح كنند. برخی‌ها فكر می‌كنند كه امام جعفر صادق(ع) نقش سیاسی نداشتند و این غلط است چراكه امام جعفر صادق(ع) به مسائل نگاه سیاسی داشت.

علوی با تاكید بر اینكه این ساده‌انگارانه است كه بگویم امام جعفر صادق(ع) سیاسی نیست، ابراز داشت: ایشان بنای حكومت اسلامی را واجب می‌شمردند و از راه سیاسی به آن مسئله می‌پرداختند و از طرفی به دنبال هركسی هم برای تشكیل حكومت نمی‌رفتند.

وزیر اطلاعات با اشاره به شیعه تنوری گفت: مبارزه شیعه تنوری می‌خواهد. ما در انقلاب اسلامی نیز جوانان ما مانند شیعیان تنوری بودند كه دور امام خمینی جمع شدند و اینك آنها در گرد مقام معظم رهبری هستند و ایشان نیز نظام اسلامی از پیچ و خم توطئه‌ها دور كردند.

کد N458776

وبگردی