آفتاب
اردوغان خبر داد

داوود اغلو، نخست‌وزیر جدید ترکیه

داوود اغلو، نخست‌وزیر جدید ترکیه

رجب طیب اردوغان اعلام کرد، حزب حاکم ترکیه امروز (پنجشنبه) احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه این کشور را به عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر این اساس، واگذاری رهبری حزب حاکم و نخست‌وزیری به داوود اوغلو پس از آغاز رسمی دوره ریاست‌جمهوری اردوغان در 28 اوت انجام می‌گیرد.

داوود اوغلو روز 27 اوت رسما در کنگره فوق‌العاده حزب عدالت و توسعه معرفی می‌شود و یک روز بعد به دفتر نخست‌وزیری خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اردوغان پس از نشست با کمیته اجرایی حزب عدالت و توسعه ترکیه گفت: نامزدی حزب برای رهبری آن در روز 27 اوت احمد داوود اوغلو خواهد بود.

به گزارش ایسنا، احمد داوود اوغلو در شهر تاشکنت ترکیه به دنیا آمد و پس از تحصیلات اولیه وارد دپارتمان اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه بغازچی شد و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت عمومی و مدرک دکتری خود را در رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل از این دانشگاه دریافت کرد.

داوود اوغلو در سال‌های 1993 تا 1999 در دانشگاه مرمره مشغول به کار بود و در سال 1999 در این دانشگاه به درجه استاد تمامی دست یافت.

وی همچنین ریاست دپارتمان روابط بین الملل دانشگاه بیکنت استانبول را در پرونده خود دارد. داوود اوغلو دارای چهار فرزند است و همسرش پزشک می‌باشد.

وی در سال 2003 و در دوران نخست‌وزیری عبدالله گل به عنوان سفیر انتخاب شد. داوود اوغلو در جریان مناقشه غزه و اسرائیل در سال 2008 یکی از اصلی‌ترین بازیگران سیاسی از سوی دولت ترکیه بود.

وی در اول مه سال 2009 سکان‌دار وزارت امور خارجه ترکیه شد و کار خود را با این خواسته آغاز کرد که ترکیه باید به یک قدرت فرامنطقه‌ای تبدیل شود.

نشریه فارن پالسی در سال 2010 از داوود اوغلو به عنوان یکی از صد اندیشمند جهانی سال 2010 یاد کرد.

داوود اوغلو علاوه بر فعالیت دیپلماتیک چندین کتاب نیز منتشر کرده است.

انتهای پیام

کد N458023

وبگردی