آفتاب

روحانی: 67 پروژه تا پایان امسال در اردبیل اجرا می شود/ برقراری تعادل بین استانها در برنامه ششم توسعه

روحانی: 67 پروژه تا پایان امسال در اردبیل اجرا می شود/ برقراری تعادل بین استانها در برنامه ششم توسعه

روحانی ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه تصریح کرد: در پی بازدید از استان ولایت مدار و قهرمان پرور اردبیل و بررسی مطالبات مختلف مردم در جلسات تخصصی با گروههای مختلف توانستیم 76 پروژه را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس جمهور از اجرای 67 پروژه تا پایان امسال در حوزه های مختلف در استان خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، روحانی ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه تصریح کرد: در پی بازدید از استان ولایت مدار و قهرمان پرور اردبیل و بررسی مطالبات مختلف مردم در جلسات تخصصی با گروههای مختلف توانستیم 76 پروژه را مورد بررسی قرار دهیم.
وی با بیان اینکه اعتبار لازم برای اجرای این پروژه ها 300 میلیارد تومان است، اضافه کرد: 67 پروژه از این تعداد تا پایان امسال و مابقی در سال آینده اجرا و عملیاتی خواهد شد.
روحانی یک از پروژه های شاخص تکمیل سد گیوی عنوان کرد و گفت: علاوه بر این طرح تامین آب آشامیدنی اردبیل از سد یامچی اجرا خواهد شد.
به گفته رئیس جمهور کانال کشی و زه کشی 83 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان تا پایان سال 96 برنامه ریزی شده است و این طرح می تواند برای 40 هزار نفر اشتغال ایجاد کند.
وی با تاکید بر اینکه استان اردبیل یک استان گردشگری است، بیان داشت: ضروری است طرح هایی در این حوزه دنبال شده و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری حضور فعال داشته باشد.
روحانی در خصوص مطالبه مردم اردبیل مبنی بر ایجاد منطقه آزاد ارس تصریح کرد: بخش هایی از این منطقه به ویژه در مرز مشترک با جمهوری آذربایجان توسعه خواهد یافت.
رئیس جمهور تاکید کرد: استان اردبیل استعدادهای قابل توجهی در حوزه معدن دارد و بر همین اساس از سال جاری مطالعه و اکتشاف در حوزه معدن آغاز به کار خواهد کرد.
وی یکی از مهمترین پروژه های مورد نظر مسئولان استانی را راه آهن دانست و افزود: در سالهای گذشته به دلیل کمبود اعتبارات این پروژه پیشرفت مطلوبی نداشته است.
به گفته رئیس جمهور راه آهن اردبیل نیازمند 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری است که یک بخش از آن از طریق فاینانس باید تامین شود.
روحانی تاکید کرد: در تلاشیم اجرای طرح راه آهن از میانه به اردبیل طی 4 تا 5 سال آینده تحقق یابد.
وی در ادامه صحبت های خود در پاسخ به سئوالی مبنی بر ایجاد اشتغال برای 60 هزار بیکار در استان اردبیل و تعیین وضعیت استخدامی ها ادامه داد: هر دوی این مهم یک مشکل عام در کشور بوده و مختص استان نیست.
رئیس جمهور اضافه کرد: در حال حاضر ما شاهد توسعه کمی دانشگاهها هستیم و در عین حال برای ایجاد شغل فارغ التحصیلان دانشگاهی باید سرمایه گذاری صورت گیرد.
روحانی مشکل اشتغال را مرتبط به خروج از رکود عنوان کرد و افزود: همین لایحه اقتصادی در همین راستا ارائه شده و جای امیدواری در آینده را برای بهبود وضعیت اشتغال فراهم کرده است.
وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری در کشور بیان داشت: در حال حاضر هیات های مختلفی از کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در کشور اعلام آمادگی کرده اند.
روحانی به نقل قول از یکی از سران ادامه داد: به محض اینکه بین ایران و 1+5 توافق صورت بگیرد شاهد هجوم سرمایه گذاری در این کشور خواهیم بود.
رئیس جمهور در ادامه در خصوص تعیین وضعیت استخدامی های کشور تصریح کرد: برخی موارد این استخدامی در چارچوب قانون نبوده و برخلاف قوانین رقم بالایی استخدام صورت گرفته است.
وی افزود: دولت در تلاش است در چارچوب قانون بخشی از استخدامی های قانونی در دولت قبل را در حد اعتبارات موجود اجرایی کند.
روحانی تاکید کرد: دولت به مردم وعده ای نمی دهد مگر اینکه کار کارشناسی صورت گرفته باشد و وضعیت یک طرح به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس جمهور در واکنش به سئوالی مبنی بر اینکه "تا چه حد می توان بر روی وعده های دولت اطمینان خاطر داشتگ، ادامه داد: باید منتظر موعد اتمام پروژه ها باشیم و نسبت به عملکرد دولت ارزیابی کنیم.
وی در ادامه صحبتهای خود در خصوص موضوع اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی به استان های محروم، تصریح کرد: صندوق مشکلی ندارد و این بانک های عامل هستند که با مشکلاتی از جمله معوقات مواجهند.
روحانی افزود: در لایحه اقتصادی پیشنهادی دولت بخشی به بانک ها پرداخته شده تا زمینه بهبود فعالیت بانک ها فراهم شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه مشکلات صندوق توسعه ملی نیز قابل حل و فصل است، تاکید کرد: صندوق در مردادماه امسال 8 میلیارد دلار را به خاطر آب مسدود کرده و 2 میلیارد دلار نیز تخصیص داده است.
وی ابراز امیدواری کرد: با تصویب لایحه اقتصادی دولت بسیاری از مشکلات اقتصادی رفع شده و به بانک ها کمک رسانی شود.
روحانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر جایگاه استان های محروم و مرزی در برنامه ششم توسعه به ویژه استان اردبیل، اضافه کرد: برنامه ششم در سال آینده به تصویب نهایی می رسد و در نظر داریم در برنامه ششم تعادل بین استان ها را ایجاد کنیم.
به گفته رئیس جمهور استان اردبیل به لحاظ کشاورزی، گردشگری و معدنی امتیازات ویژه و قابل توجهی دارد که باید در برنامه ریزی ها و سرمایه گذاریها مورد توجه باشد.
کد N457951

وبگردی