آفتاب
مخالف استیضاح،

هروی: ساماندهی آموزش عالی در 9 ماهه حضور فرجی بسیار مثبت است

هروی: ساماندهی آموزش عالی در 9 ماهه حضور فرجی بسیار مثبت است

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در روز رای اعتماد به وزیر علوم نگران از این بودیم که کشتی آموزش عالی کشور و توسعه علمی در ساحل بدنامی به گل نشیند و دغدغه من آن بود که خاکریز مقدم توسعه کشور ناشیانه آلوده به وسوسه‌های جناحی نشود لذا 9 ماه پیش نمایندگان را به پرهیز از سراسیمگی و انتخاب وزیر علوم فرا خواندیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هروی که به عنوان مخالف اول استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخن می‌گفت، بیان کرد: حال بر حسب وظیفه به نکاتی رسیده‌ام که جای تحسین و سپاس از وزارت علوم در عملکرد 9 ماهه خود دارد و در تمام ایام حضورم در مجلس از نزدیک با مباحث و موضوعات آموزش عالی مشهود بود و نقاط قوت و ضعف آن را لمس کرده‌ام و از نزدیک با وزیر جلسات زیادی داشتم.

وی افزود: برخلاف بسیاری از عزیزان و حتی رسانه‌ها که مدعی‌اند وزارت علوم تعامل ضعیفی با کمیسیون داشته است باید اذعان کنم که مطلوب‌ترین و محسوس‌ترین تعامل را در زمان جناب آقای فرجی‌دانا تجربه کردم و ارائه آمار و اطلاعات، راهکارها، همفکری‌ها و ساماندهی‌ها از جمله مواردی است که مستندات آن موجود است و ما طی جلسات عدیده‌ای که برای توزیع اعتبارات به دانشگاه‌ها داشتیم حاکی از عزم وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی بود.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این وزارتخانه در جهت تحقق عدالت آموزشی کارهای بسیار خوبی انجام داده و برخی از نمایندگان در اسنای جلسات کمیسیون تلفیق شاهد آن بودند که کمیسیون آموزش تلاش گسترده‌ای را برای توزیع عادلانه بودجه آموزشی با وزارت علوم انجام دادند و احتمالا دوستان در کمیسیون تلفیق اطلاع دارند که لیستی که در دست بنده است حکایت از توزیع ناعادلانه بودجه در بین دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته است که وزارت علوم در دوره فعلی تلاش مضاعفی برای رفع این مشکل انجام داده است.

وی ساماندهی آموزش عالی را در 9 ماهه حضور وزیر بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: این را می‌دانیم که توسعه کمی آموزش عالی در کشور متاسفانه به صورت اصولی انجام نشده است و از وزیر و معاونین ایشان در کمیسیون آموزش دعوت کردیم تا یک بازنگری جدی را برای ساماندهی توسعه علمی کشور جلساتی را تحت عنوان ساماندهی آموزش عالی کشور برگزار کنیم و این موضوع با استقبال مناسب وزیر و معاونین روبرو شد و بدون هیچ جناح گیری و سیاسی بازی در این جلسات شرکت کردند و به صورت با نمایندگان همکاری نمودند.

هروی ادامه داد: دقت وزیر و معاونین در پیگیری بحث توسعه علمی و عدالت آموزشی بسیار قابل تقدیر است و نشان از برنامه‌ریزی دقیق وزارت علوم در پیگیری برنامه‌هایی دارد که در آغاز آقای وزیر به آن تاکید داشتند. همچنین ماموریت آموزش عالی که بسیار مهم است توسعه حوزه‌های علمی به جای حوزه‌های نفتی است و مگر قرار نبود که ما به صدور انقلاب بپردازیم و امروز خط مقدم ما حوزه‌های علمی است و برنامه‌ریزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزایش عدالت آموزشی، افزایش استانداردهای آموزشی در محیط‌های دانشگاهی و برنامه‌های سازنده دیگر عینا در دستور کار وزارت علوم بوده و به صورت جداگانه مورد پیگیری مدیران جدید وزارتخانه بوده است و انصافا این کارها در وزارتخانه به صورت جدی پیگیری شده است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت علوم در طول چند ماه گذشته به طور شفاف به موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخته است، گفت: گام عملی وزارتخانه در مقابل شعارزدگی برای تحقق این موضوع قابل تقدیر است و بحث ارتباط دانشگاه با صنعت که سال‌ها در عمل مورد غفلت قرار گرفته بود در دور اخیر عملیاتی شد و تفاهمنامه همکاری آموزشی و پژوهشی میان وزارت علوم و وزارت دفاع، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای کشور گام‌های جدی است که انجام گرفته و وزارت نفت، وزارت بهداشت، سازمان پدافند غیرعامل همه و همه از نهادهایی هستند که مستندات آن برای اجرای عملیاتی اقتصاد مقاومتی توسط وزارت علوم موجود است که تفاهمنامه‌های اجرایی با آنها بسته شد.

عملکرد 9 ماهه وزارت علوم در نوع خود بی‌نظیر است

وی با اشاره به عملکرد 9 ماهه وزارت علوم در تحقق اسناد بالا دستی، گفت: آنانی که مدعی‌اند در 9 ماهه گذشته کار عملی انجام نشده است استنادات موجود را چگونه می‌توانند رد کنند، عملکرد 9 ماهه وزارت علوم در نوع خود در شاخصه‌های آموزش عالی کشور در سال‌های اخیر بی‌نظیر است ،بنابراین ارتباط دانشگاه با صنعت که منزوی‌گونه و غریبانه در گذشته نمود داشت امروز شکلی عملی پیدا کرده است و تفاهمنامه‌های رسمی حکایت‌گر این تلاش بی‌ادعاست ولی متاسفانه عده‌ای غیرمنصفانه می‌گویند در وزارت علوم هیچ کاری صورت نگرفته است.

هروی تصریح کرد: یکی از نخستین وزارتخانه‌هایی که در ماه‌های گذشته به سرعت به تبیین و تدوین وظایف خود در راستای اقتصاد مقاومتی پرداخته وزارت علوم است و انتشار کتاب و اسناد اجرایی موید همین موضوع است و انتشار این کتابچه جز اعتقاد عملی به منویات رهبری چیز دیگری نیست.

وی در ارتباط با بحث بورسیه‌های وزارت علوم، خاطرنشان کرد: ما در این بحث معتقدیم هر تخلفی که صورت گرفته باید با آن برخورد شود و بنده که عضو کمیته بررسی بورسیه‌ها بودم به این موضوع اشراف دارم. اصل موضوع بورسیه از سال 80 به بعد داوطلبان بورس عملا دو گروه بودند؛ یکی نخبگان و دوم مربیان تمام وقت دانشگاه و امکان ورود افراد ضعیف در بنیه علمی وجود نداشته است لذا یک فیلتر اساسی بوده است به نام آزمون دوره دکترا و از سال 85 دستورالعمل شورای بورس است که موضوع بررسی در شورای بورس را جایگزین آزمون اعزام می‌کند و این خودش یک تصمیمی است که زیر سوال است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تمام مدت سال‌های گذشته آنچه که تحت عنوان بورسیه‌های تبدیل به داخل انجام می‌گرفته است عملا از نگاه وزیر بیرون بوده و خود وزرا از آن خبر نداشتند و سوال اساسی این است که چگونه در یک مملکت وزرا از اینکه چند هزار نفر بورس می‌شوند خبر نداشتند.

وی افزود: همچنین از سال 87 در دستورالعمل شورای بورس یک نکته اضافه می‌شود و اینکه آنهایی که خدمات برجسته فرهنگی دارند نیز می‌توانند از بورس استفاده کنند، مشکل اساسی این است که ما در کنار بحث آزمون و سنجش رسمی کشور یک رانت غیرعلمی را داشتیم و یک پدیده غیرعلمی، بی‌ضابطه و بی‌قانون را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: اگر در سال‌های پیش فقط نخبگان و شاگرد اولی‌ها از بورس استفاده می‌کردند بعد از تصمیمات خاصی که به آنها اشاره شد موجب شد هر کسی که نور چشمی بوده و یا می‌توانسته از این فرصت استفاده کند وارد بورس دوره دکترا می‌شد و نکته بدتر اینکه کسانی که می‌آمدند و دکترا می‌گرفتند بلافاصله استخدام می‌شدند و این آغاز یک رانت ناعادلانه بوده است که وزارت علوم در دوره فعلی دست روی آن گذاشت و قصد برخورد با آن را داشت بنابراین بعد از پدیده نامبارک پذیرش در دوره دکترا شاهد پدیده دیگری به نام جایابی یا استخدام غیرقانونی انجام می‌گرفته و در میان این افراد افرادی وجود دارند که مدرک کارشناسی‌شان با معدل زیر 12 بوده است و کسانی کارشناسی ارشد گرفتند با معدل زیر 14.

وی ادامه داد: این پا روی قانون گذاشتن است و مدارک معادل معدل‌های پایین و تخلفات دیگری نیز در موضوع بورسیه‌ها وجود دارد که عده‌ای با این شرایط وارد مقطع دکترا شدند.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضع پژوهش در دوره فعلی، گفت: آنچه که ما در بحث آمارها و مستندات رسمی علمی در کشور داریم این است که معمولا ما به مراجعی مراجعه می‌کنیم که اینها مرجعیت علمی بررسی رتبه‌های علمی در کشور را داشته باشند.

تعجب می‌کنم که عزیزان به برخی از آمارهای غیر رسمی استناد می‌کنند

نماینده‌ی قائنات تاکید کرد: طبق اسنادی که توسط موسسه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام آی اس سی منتشر شده آمده است که توسعه‌ی علمی کشور از یک روند معقول و مطلوب در سال گذشته برخوردار بوده و متاسفانه افرادی که در حوزه علوم، اطلاعات اندکی دارند در مورد نرخ رشد علمی کشور اظهار نظرهای ناثواب کردند و اکنون که حدودا هشت ماه از سال میلادی سپری شده است نرخ تولید علم در ایران 1.65 است و در ماه‌های گذشته با یک رشد قابل تامل مواجه بوده است. و من تعجب می‌کنم که عزیزان به برخی از آمارهای غیر رسمی استناد می‌کنند.

وی افزود: بر خلاف گفته‌ی بسیاری از رسانه‌های مغرض و برخی از حرکت‌های تندرو که مدعی بودند که در 9 ماه گذشته حرکت علمی صورت نگرفته و وزارت علوم تنها فعالیت سیاسی انجام داده‌اند اسناد نشان می‌دهد در بحث حمایت از طرح‌های کلان ملی مبلغ 30 میلیارد تومان را در مقابل 2 میلیارد تومان سال 91 داریم و در بحث حمایت از شبکه‌های آزمایشگاههای علمی 500 میلیون به چندین برابر رشد یافته و آمار حمایت از مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری از رقم 3 و نیم میلیارد به 17 میلیارد تومان رسیده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما چطور می‌توانیم این آمار را نادیده بگیریم در حالی که تاریخ بر آنها صحه می‌گذارد و ما فردای قیامت در مقابل کتمان آنها باید پاسخگو باشیم. بر اساس تمام مستندات مراجع اصلی کشور آنچه که در ماه‌های گذشته صورت گرفته است چیزی جز رشد علمی نبوده است و این که ما بر اساس ادله‌ی چند روزنامه‌ای که دستیابی به منابع رسمی ندارند بخواهیم اظهار نظر کنیم ناثواب است و رشد علمی کشور در طی 9 ماه اخیر جای تقدیر و تشکر جدی دارد و باید بگویم مردم، نمایندگان و دانشگاهیان نیاییم تصمیمات پر هزینه بگیریم تصمیماتی که رشد علمی کشور و سکان آموزش عالی کشور را دچار تلاطم کنیم و باید با تامل و منطق حرکت کنیم و کشور را به چالش نکشیم چرا که متاسفانه برخی از گروههای افراطی در هر دو جریان از این قضیه بسیار بهره می‌برند و باید هوشیار باشیم و با حرکتی آرام تصمیمی بگییم که مردم، تاریخ و رهبری آن را بپسندند.

انتهای پیام

کد N456312

وبگردی