آفتاب

همایش حدیث‌رضوی به‌دنبال بازخوانی اندیشه‌های جاری در کلام امام رضا(ع) است

همایش حدیث‌رضوی به‌دنبال بازخوانی اندیشه‌های جاری در کلام امام رضا(ع) است

دبیر همایش حدیث رضوی گفت: جشنواره حدیث رضوی بر آن است تا در بازخوانی و بازآفرینی اندیشه‌های جاری در کلام حضرت امام رضا علیه السلام بکوشد و زمینه‌ای را فراهم نماید تا در زندگی جاری مردم، اندیشه‌ورزی حضرت جاری شود.

دبیر همایش حدیث رضوی گفت: جشنواره حدیث رضوی بر آن است تا در بازخوانی و بازآفرینی اندیشه‌های جاری در کلام حضرت امام رضا علیه السلام بکوشد و زمینه‌ای را فراهم نماید تا در زندگی جاری مردم، اندیشه‌ورزی حضرت جاری شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، با اشاره به اینکه استان قم در بین جشنواره‌های امام رضا(ع) به جهت جایگاه والای علمی و پژوهشی در جهان تشیع، باید حرکتی در خور نام جایگاه خود انجام دهد، اظهار کرد: همایش حدیث رضوی یعنی واکاوی روایی احادیثی که از سمت آن امام مهربان به ما رسیده است. تبیین و ترویج مفاهیم ناب احادیث رضوی در بین عموم مردم یکی از کارهایی است که از قم به عنوان ام القرای جهان تشیع توقع می‌رود.

وی ادامه داد: همایش حدیث رضوی بر آن است تا در بازخوانی و بازآفرینی اندیشه‌های جاری در کلام حضرت امام رضا علیه السلام بکوشد و زمینه‌ای را فراهم نماید تا در زندگی جاری مردم، اندیشه ورزی حضرت جاری شود.

وی به ویژگی‌های برجسته همایش حدیث رضوی اشاره کرد و افزود: روزآمدی بیانات حضرت و برداشت‌های زندگی ساز از آن همیشه مورد توجه بوده است و این گام اول و ویژگی اول آن است. ویژگی دوم این همایش آن است که بناست به صورتی کاملاً تخصصی بر اساس روش علمی و پژوهشی روایات حضرت مورد بازنگری قرار گیرد و به عبارتی به دور از سطحی نگری تلاش شود عمق بیانات و آموزه‌ها استخراج و برای استفاده در جاری زندگی محبان آن حضرت مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سومین ویژگی همایش حدیث رضوی توجه به سبک زندگی است. روایاتی که از حضرت به ما رسیده است اصولاً مبتنی بر شکل دهی به زندگی آرمانی شیعیان است. یعنی دستورالعمل‌هایی در احادیث پنهان است که می‌تواند راه رسیدن به مدینه فاضله زندگی شیعی را تسهیل کند. استخراج و توجه دادن اقشار مختلف به آن از وظایف اساسی این جشنواره به شمار می‌رود. آخرین ویژگی این همایش همراهی فرهیختگان و فضلای حوزه‌های علمیه در جریان جشنواره امام رضا(ع) است همان طور که هنرمندان، فرهنگیان، صاحبان علم و ادب حضور جدی دارند و با آثار خود به رونق این جشنواره می‌افزایند فضلای حوزه‌های علمیه و پژوهشگران عرصه دین هم ارادت خود را به حضرت در قالب پژوهش‌های کاربردی و راهبردی ارایه می‌نمایند.

مهم‌ترین انتظار از همایش حدیث رضوی

ایزدپناه با اشاره به اینکه ورود جدی به حوزه‌های نظریه پردازی تولید فکر و فرهنگ با تکیه بر فقه پویا و اندیشه فراگیر تشیع مهم‌ترین انتظاری است که از این همایش می‌توان داشت، تاکید کرد: ما نیازمند توجه به حوزه‌های نظریه پردازی و تولید فکر و فرهنگ رضوی هستیم. تولید فکر اتفاق نمی‌افتد مگر در ساحت حوزه‌های علمیه که لبریز از معارف اهل بیت(ع) هستند به همین جهت همایش حدیث رضوی در ساحتی کاملا متفاوت با سایر جشنواره‌های همسو ایفای نقش می‌کند. واکاوی عمیق از آموزه‌ها و نگاه اجتهادی به مقوله‌های مختلفی که از سوی امام رضا علیه السلام طرح شده است می‌تواند راهبردی جدی فراروی تربیت جامعه اسلامی قرار دهد.

بر اساس این گزارش، همایش سراسری حدیث رضوی از سری برنامه‌های دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که به عنوان بخش تخصصی این رویداد مهم فرهنگی هنری در سال دوم با موضوع تاثیر زمان بر صدور احادیث رضوی با هماهنگی وهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و موسسه دارالحدیث و همچنین مجموعه‌های تخصصی دیگر حدیثی به صورت ملی در قم در حال برگزاری است. تاکنون 45 مقاله تخصصی علمی و پژوهشی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که تعداد 6 مقاله تخصصی به صورت سفارشی تدوین شده است و داوران در حال داوری آثار رسیده هستند.

حضور ۱۰ کشور در نهمین جشنواره شعر ترکی رضوی

استان آذربایجان غربی برای نهمین سال پیاپی میزبان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با موضوع شعر رضوی به زبان ترکی آذری است. بیش از 10 اثر از کشورهای همجوار نیز به این جشنواره رسیده است.

مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان افزود: خوشبختانه به دلیل انتخاب این موضوع در 9 جشنواره پیاپی، این جشنواره مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته است و تعداد شرکت‌کنندگان هر سال افزایش می‌یابد.

حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی افزود: این شرکت‌کنندگان محدود به داخل کشور نیستند و ما از کشورهای آذربایجان، ترکیه و عراق نیز شرکت‌کننده داریم که امسال تعداد آثار آنان به 10 می‌رسد. آذری‌زبان‌های خارج از کشور جشنواره را شناخته‌اند و هرگاه زمان برگزاری فرا می‌رسد پیگیر شده و آثارشان را می‌فرستند.

کریمی ادامه داد: تعداد آثار داخلی نیز به 200 رسیده است که البته این آمار مربوط به یک هفته قبل از پایان مهلت ارسال آثار است. معمولاً در روزهای پایانی شاهد سیل آثار ارسالی هستیم که 20 مرداد آخرین مهلت ارسال آثار این جشنواره بود.

این مقام مسئول افزایش کیفیت جشنواره را یکی از اهداف برگزاری آن ذکر کرد و گفت: خوشبختانه هر سال که از عمر جشنواره می‌گذرد شعرها پخته‌تر می‌شوند که جای خوشحالی است.

وی استعدادیابی را یکی دیگر از اهداف جشنواره برشمرد و گفت: تعدادی از شرکت‌کنندگان سال‌های قبل نیز با اطلاع‌رسانی که انجام می‌دهیم در جشنواره شرکت کرده‌اند اما بیشتر افراد جدیدند. موضوع اشعار باید رضوی باشد اما برای شاعران اهل بیت‌(ع) نیز بخش جنبی در جشنواره در نظر گرفتیم که اشعارشان را قرائت کنند.

کریمی درباره انتخاب نفرات برگزیده گفت: از بین دو گروه شرکت‌کننده داخلی و خارجی سه نفر برگزیده خواهیم داشت که از یک میلیون تا 600هزار تومان جایزه نفرات اول تا سوم در هر دو بخش است.

مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در پایان گفت: اختتامیه جشنواره در تاریخ دهم شهریور برگزار می‌شود و آقایان بیت‌الله جعفری، حمید واحدی و استاد شاهی‌زاده داوران جشنواره هستند.

ارسال بیش از 1500 اثر به چهارمین جشنواره عکس رضوی در تبریز

عکس رضوی برای چهارمین دوره موضوع جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) در استان آذربایجان شرقی قرار گرفت. بیش از 1500 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، استقبال از این جشنواره را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به ارسال پیامک به شرکت کنندگان سال‌های قبل، تعدادی از آنها نیز در جشنواره شرکت کرده‌اند.

علی اکبر صفی پور ادامه داد: اینگونه نیست که تنها عکاسان تازه کار در جشنواره شرکت داشته باشند و ما شاهد شرکت عکاسان حرفه‌ای نیز در جشنواره هستیم.

به گفته این مقام مسئول، زیارت حرم مطهر رضوی و آثار و ابینه‌ها و امام‌زادگان، وقف، فرهنگ وقف، یاران و اصحاب حضرت امام رضا(ع)، جلوه‌های مشهدالرضا، زائران و مجاوران، شفایافتگان، شیفتگان و دلدادگان حضرت و جلوه‌های فرهنگ رضوی در خارج از کشور محورهای این جشنواره بودند که از طریق پست به دبیرخانه ارسال شدند.

مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به دریافت بیش از 1500 اثر در دبیرخانه جشنواره اشاره کرد و گفت: مهلت ارسال آثار به این جشنواره پانزدهم مرداد بود.

صفی پور از برگزاری نمایشگاه شامل آثار برتر جشنواره در دهه کرامت خبر داد و گفت: کتاب نفیسی نیز از آثار برگزیده جشنواره چاپ و به کلیه عکاسانی که آثارشان به نمایشگاه راه یافت اهدا می‌شود.

وی به برگزاری اختتامیه جشنواره در تاریخ دوازدهم شهریور اشاره کرد و گفت: ما هشت نفر برگزیده خواهیم داشت که جوایز آنها علاوه بر لوح تقدیر به ترتیب 25 میلیون ریال، 20 میلیون ریال، 15 میلیون ریال، 12 میلیون ریال، 10 میلیون ریال، 8 میلیون ریال، 7 میلیون ، و 6 میلیون ریال است.

«گلباران آفتاب» سرنوشت شاخه گل‌های بالای ضریح امام رضا(ع) را روایت می‌کند

چهار دسته گل بالای ضریح امام رضا (ع) روایتی فراتر از چند شاخه گل دارد. این گلها هر روز صبح زود طی مراسمی پایین آورده می‌شوند و گل‌های جدید جای آنها را می‌گیرد.

ما داستان به همین جا ختم نمی‌شود، مدتی است در حرم مطهر رضوی بخشی ایجاد شده که کارش خشک کردن و بسته بندی این گل‌هاست. بعد هم طی مراسمی این بسته‌ها به زوار حرم هدیه می‌شود، پس از آن هر کدام از این گل‌ها به سمتی می‌رود یکی در سجاده پیرزنی جای می‌گیرد و دیگری در کاسه‌ای آب روی طاقچه اتاق. اما در هر صورت این گلها می‌روند که فضای شهر را متبرک کنند.

بر اساس این گزارش پرداختن به سوژه‌های تکراری همیشه یکی از گله‌های هیئت‌های داوران در جشنواره‌ها است اما فیلم گلباران آفتاب یکی از آثاری بود که ثابت کرد می‌توان از موضوعاتی که شاید در ظاهر اهمیت چندانی ندارند روایت‌های زیبا ساخت.

مجددی با بیان اینکه جشنواره‌ها بهترین محل برای نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند است، اظهار کرد: این قبیل برنامه‌ها به فیلمسازان این امکان را می‌دهد که با اساتید و هنرمندان بزرگ کشور آشنا شوند و از تجربیات و نظرات آنها استفاده کنند.

این اثر در سال 1392 تولید شده است. تصویر برداری آن را حسن صفایی و صدابرداری آن را غلامرضا نیک اقبال بر عهده داشته است. تدوین این فیلم را نیز وحید محرمی انجام داده است.

بر اساس این گزارش، نهمین جشنواره سراسری فیلم مستند و کوتاه رضوی از سری برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) همزمان با ایام دهه کرامت و میلاد مسعود حضرت رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) در استان یزد برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N456151

وبگردی