آفتاب

مصر با کمبود شدید انرژی دست به گریبان است

مصر با کمبود شدید انرژی دست به گریبان است

تهران - ایرنا - دلایل متعدد از جمله افزایش بی سابقه مصرف برق و کمبود سوخت، مصر را با خاموشی های مکرر و طولانی مواجه کرده است.

به گزراش روز چهارشنبه روزنامه ˈاهرامˈ مصر، قطع مکرر برق، باعث خسارت زیاد به کسب و کارهای محلی شده است.

ˈحسام عرفاتˈ رییس بخش تولیدات نفتی اتاق بازرگانی قاهره گفت که در نتیجه کمبود برق و خاموشی های مکرر، سود جایگاه های عرضه سوخت در مصر کاهش چشمگیری داشته است.

طول مدت خاموشی ها در دوشنبه گذشته در قاهره به سطح بی سابقه ای رسید و ساکنان این شهر شش ساعت از روز را بدون برق سپری کردند.

ˈمحمد شاکرˈ وزیر برق مصر، افزایش مصرف را عامل این خاموشی طولانی ذکر کرد. به گفته وی، مصرف برق در آن روز به 27 هزار ˈمگاواتˈ رسید، در حالی که ظرفیت تولید این کشور 22 مگاوات است که 20 درصد از میزان لازم کمتر است.

هر چند مقامات مصری دلایل مختلفی از جمله کاهش سوخت را عامل ناکافی بودن تولید برق می دانند، اما اخیرا خرابکاری ˈگروه های تروریستیˈ نیز به این عوامل اضافه شده است.

وزیر برق مصر پیشتر اعلام کرده بود که 300 حمله به دکل های برق طی چند هفته گذشته صورت گرفته که خسارتی در حدود 37 میلیون دلار به همراه داشته است.

این در حالی است که کارشناسان عمده ترین دلیل خاموشی های مصر را کمبود برنامه بلند مدت برای تولید انرژی می دانند و معتقدند که ناآرامی های سیاسی اخیر به آن دامن زده است.

یکی از این کارشناسان که خواست نامش فاش نشود، گفت: در دو سال گذشته مهم ترین مشکل نیروگاههای برق کمبود سوخت بوده که از زمان شورش های سال 2011 این مشکل پررنگ تر شده و اکنون به اوج خود رسیده است.

به گفته وی، تولید در میدان های قدیمی گاز طبیعی با گذشت زمان کاهش خواهد یافت. در این میان اوضاع نابسامان امنیتی در مصر و تعلل دولت در پرداخت بدهی هایش به شرکت های خارجی در سه سال گذشته باعث کاهش سرعت اکتشاف میدان های جدید گاز در این کشور شده است.

ˈشریف اسماعیلˈ وزیر نفت مصر در ابتدای ماه آگوست (مرداد) به خبرگزاری ˈرویترزˈ گفت که این کشور پنج میلیارد و 900 میلیون دلار به شرکت های خارجی بدهکار است.

موج بی سابقه گرمای هوا نیز به شدت بر میزان تولید تاثیر گذاشته است.

به گفته یکی دیگر از کارشناسان، روند حفظ و نگهداری ناکافی و نادرست شبکه مرکزی برق دلیل دیگر خاموشی های مصر است.

وی افزود: برخی نیروگاه ها بسیار قدیمی شده اند و با مرور زمان ظرفیت تولید آن ها کاهش می یابد.

خاورم**9156**1651
کد N455860

وبگردی