آفتاب
وزیر علوم:| 197039

مدافع برخورد علمی با فضای علم و فناوری هستم/دانشگاه خطری برای نظام نیست

مدافع برخورد علمی با فضای علم و فناوری هستم/دانشگاه خطری برای نظام نیست

اگر نشاط در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد ساختار شکنی از سوی دانشجو صورت نمی‌گیرد/دانشجو ممکن است اشتباه کند اما ما برخورد جذبی را به برخورد دفعی ترجیح می‌دهیم/اگر دغدغه این بوده که من با ترکه راه بیفتم و تنبیه کنم امکان‌پذیر نیست.

وزیر علوم تاكید كرد: من مدافع برخورد علمی با فضای علم و فناوری هستم. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا فرجی دانا در جلسه استیضاح وزیر علوم که صبح امروز در مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است در دفاع از خود گفت: امام خمینی (ره) مجلس را در راس امور اعلام کردند و بر ما واجب است که احترام مجلس را داشته باشیم.

وی ادامه داد: من برای پاسخگویی به دغدغه عزیزانی که با خلوص دست به استیضاح زده‌اند در این جلسه شرکت کرده‌ام ولی فرصت مغتنمی است که گزارشی از عملکرد وزارت علوم را که در طی این مدت من عهده‌دار مسئولیتش بوده‌‌ام ارائه کنم که ممکن است در این عملکرد نقاط ابهامی هم وجود داشته باشد و امیدوارم این نقاط ابهام را پاسخ دهم.

وزیر علوم با اشاره به در پیش بودن هفته دولت به حملات رژیم صهیونیستی به غزه اشاره کرد و تصریح کرد: این دور جدید از حملات جای تاسف دارد اما شهدای غزه با خون خود، خون تازه‌ای به مقاومت جاری کرده‌اند.

فرجی دانا در ادامه به در پیش بودن سالروز وفات امام جعفر صادق اشاره کرد و اظهار داشت: حوزه نفوذ امام جعفر صادق فقط فقه نبوده و علوم جدید نیز از شاگردان ایشان منشا گرفته که در زمان هارون‌الرشید اثرات خود را نشان داده و موجب شکوفایی علم شده است.

عضو دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه آنچه برای علم و فناوری انجام می‌شود حتما و همان زمان اثرش را نمی‌گذارد، یادآور شد: اگر خدایی نکرده اشتباهی هم انجام شود آثارش را در سال‌های بعد خواهیم دید. من می‌خواهم شما را به یکی از محورهای استیضاح متوجه کنم بر اساس امار سایت «اندلیست» ما به جای اینکه سهم‌مان یک درصد باشد ولی در هشت ماه سال 2014 به 1.6 درصد رسیده است این را می‌توان برداشت کرد که عملکرد من در 9 ماه گذشته موجب آن شده است ولی ما نباید بگذاریم سکته‌های قلب در بازار به جای سکته‌های اصل در بازار رواج یابد.

وی افزود: آنچه که در سایت «اندلیست» نمایان می‌شود به خاطر بررسی مقالات شش ماه گذشته‌اش بوده است که به خاطر آنها هم داوری‌اش دو سال طول کشیده و به خاطر آن مقاله حداقل 4 سال تحقیق صورت گرفته و با این حساب می‌توان حاصل آن تحقیقات را شش سال دانست.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه آنچه من در صحنه آموزش عالی با آن دست و پنجه نرم می‌کنم نتیجه روند 4 تا 6 سال قبل بوده است بیان کرد: اگر رکودی را می‌بینیم که نیست و البته من از به وجود آمدن آن خوف دارم و تمام تلاش‌هایم برای عدم به وجود آمدن آن است به خاطر سیاست‌های سال قبل است کسانی که تولید علم را انجام می‌دهند یعنی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دو سال کارشناسی ارشد خوانده‌اند و حداقل چهار سال هم در مقطع دکتری بوده‌اند و می‌بینیم که بعد از 6 سال استادیار شده‌اند و آنها باید سه سال تلاش کنند تا دانشیار شوند و پس ما از یک روند ده ساله حرف می‌زنیم.

فرجی دانا اضافه کرد: هر آنچه که امروز می‌بینیم نه مربوط به دولت آقای احمدی‌نژاد بلکه دولت هشتم و هفتم سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داده‌اند در سال 65 که ما برای ادامه تحصیل به خارج اعزام شدیم پس از ده سال که برگشتیم تازه توانستیم در عرصه تولید علم نقش‌آفرینی داشته باشیم و ما باید متوجه باشیم که چه می کنیم و نکند که درگیر برداشت‌های شتابزده عامیانه شویم.

وی با اشاره به چاپ مقالات علمی ISI خاطرنشان کرد: روند رشد از سال 2000 بوده که در آن سال درصد رشد ما زیر یک درصد بوده و اینک به زمانی رسیده‌ایم که به مقالات‌مان هشت بار استناد می‌شود که این غرور‌آفرین است و ما باید به کسانی که این شرایط را به وجود اورده اند ادای دین کنیم نه اینکه آنها تخطئه کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه من مدافع برخورد علمی با فضای علم و فناوری هستم، تاکید کرد:من فقط به روند چاپ مقالات اشاره کردم و باید متوجه تمامی زنجیره تبدیل علم بود و همانطور که رهبری به کاربردی شدن علم تاکید نمودند آقای رئیس جمهور هم در مورد تجاری سازی علوم به من تذکر دادند.

فرجی دانا با بیان اینکه من نمی‌خواهم در میان جامعه و مجلس دلسردی ایجاد کنم، یادآور شد: نتیجه ماحصل کار علمی یا پتنت در سال 86، ده هزار مورد بوده که در سال قبل به سه هزار مورد رسیده است و این نشاندهنده چرخه معیوب است وظیفه داریم این پتنت را در اولویت قرار دهیم. در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز یک برنامه جامع برای آموزش عالی مد نظر قرار گرفته است و ما باید برای اقتصاد دانش بنیاد برنامه‌ریزی کنیم همان طور که مقام معظم رهبری تاکید کردند باید به شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی بها دهیم.

وی با اشاره به قانون شرکت های دانش‌بنیان ابراز داشت: این قانون سال‌ها به خاطر اختلاف میان معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم خاک می‌خورد و فقط دو شرکت ثبت شده بود اما این اختلافات اکنون برداشته شده و ما باید تلاش کنیم این شرکت‌ها را به 20 هزار شرکت برسانیم.

وزیر علوم ادامه داد: اختلاف کار شیطان است و نباید اختلافی رخ دهد و ما اینجا هستیم تا روابط دولت و مجلس را تحکیم کنیم و اگر هم اختلافی بوده آن را اصلاح کنیم.

فرجی دانا ادامه داد: این مسیر، مسیر اصلاح است و اگر می‌گوییم اصولگرا، ‌اگر می‌گوییم اصلاح طلب چنین اصلاحی را مدنظر داریم.
به گفته وی، ۷۰۰شرکت دانش بنیان تحت این قانون که معلق بود مجوز گرفته‌اند و نقش پارک‌های علم و فناوری در تولید ثروت در حال تقویت شدن است.

وی با اشاره به مذموم شمردن توسعه غیر هدفمند آموزش عالی از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: از سال ۸۴ تا سال ۹۲ تعداد موسسات آموزش عالی رشد جهشی عجیبی داشته است به طوری که سال ۸۴، ۹۵۰ موسسه آموزش عالی داشتیم که به دو هزار و ۵۰۰موسسه رسیده است که به خودی خود شاید جهش روبه جلو باشد.

وزیر علوم ادامه داد: در ۸۰ سال آموزش عالی طی ۷۲ سال در یک سمت ۹۵۰ موسسه داشتیم ودر ۸ سال دیگر سالانه به بیست موسسه آموزش عالی اضافه شده و اما کاسه آموزش عالی‌‌ همان بوده است.

به گفته فرجی دانا، همیشه ۲ تا ۲. ۵ درصد بودجه به آموزش عالی اختصاص یافته که اگر به اصلاح این روند نپردازیم و برای کیفیت بخشی گام‌های بلندتری برنداریم درآینده دچار مشکل می‌شویم، مسئله‌ای که در آینده خود را نشان می‌دهد و ما باید نگران آن آینده باشیم. چرا که تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد و ما قادر به دفاع نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: اینجا هستم تا گام‌های اصولی خود را تشریح کنم و هم نقاط ضعفی را که گفتند و اگر نقطه ضعف بوده را بررسی و به تفاهم برسیم که به تعامل بین دولت با مجلس منجر شود.

وی با اشاره به افزایش موسسات غیر انتفاعی اظهار کرد: مراکز غیر انتفاعی از ۷۱ به ۳۵۷ مرکز رسیده که رشد عجیبی داشته است. آیا این کیفیت بوده؟

به گفته فرجی دانا، تعداد دانشجویان تکمیلی از استاد یار به بالا نیز از به ۱۷ نفر رسیده است و در مقطع دکترا از چهار نفر به اعضای هر هیات علمی به هفت نفر رسیده است که این‌ها دغدغه‌هایی است که ما در مجموعه آموزش عالی داریم تا راه درست را پیش بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه دانشگاههای ما سال گذشته هزار و۳۰۰ میلیارد تومان به واسطه عدم تخصیص جاری بدهی داشتند این اثر فوری تری برچرخه تولید علم دارد به عنوان مثال یک دانشگاه کوچک ما سی میلیارد بدهی عجیب وغریب دارد وما در عرصه آموزش عالی داریم دغدغه‌هایی که نمایندگان به ما عرضه می‌کنند را دنبال می‌کنیم.

وزیر علوم تاکید کرد: ما با مجامع استانی برای توسعه هدفمند آموزش عالی در استان‌های محروم و رشد کیفی دادن جلساتی داشتیم و سعی کردیم این صحنه را بهتر کنیم اما موانع این چنینی دانشگاه‌ها را به شدت می‌آزارد.

به گفته وی، درسالی که به عنوان اقتصاد وفرهنگ نامیده شده موارد استیضاح را باید از موارد فرهنگی آغاز کنند.

فرجی دانا ادامه داد: در بخش فضای فرهنگی مقام معظم رهبری تاکید داشتند که رقابت گفتمانی در محیط‌های دانشجویی چیز خوبی است و مخالفان هم باید یکدیگر را تحمل کنند اما وضعیت در دانشگاه‌ها هنگام ورود من اینگونه نبوده است.برای بیان این مساله به دو بیانه یک تشکل اصول‌گرا که هر دو جناح ان را قبول دارند یعنی بسیج دانشجویی اشاره می‌کنم؛ بیانیه اول برای ۳۱ تیر سال ۸۸ است که در دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شد در این بیانیه به اخراج مسئول سابق بسیج دانشجویی این دانشگاه و به کار گذاشتن شنود، اخراج استاد معارف و تمرد از دستور صریح رئیس جمهور برای عدم به کارگیری افراد نامناسب از سوی ریاست این دانشگاه اشاره شده است و گفته شده اندک نشاطی که از دوره گذشته در دانشگاه وجود داشته از بین رفته و فضای ارعاب، تهدید و انتقام گیری به وجود آمده است. این فضایی است که بسیج از فضای دانشگاه ترسیم کرده است.

وزیر علوم اظهار کرد: بسیج دانشگاه تهران در اردیبهشت سال ۹۱ متنی را منتشر کرده و اظهار کرده به بهانه ایجاد فضای آرامش در دانشگاه‌ها و برخورد با متخلفان سال ۸۸ فضای ناامنی در دانشگاه‌ها ایجاد شده و سخت‌گیری‌هایی در صدور مجوز برای فعالیت‌های عادی تشکل‌های دانشجویی وجود داشته و در مقابل آن تسهیل در برگزاری برنامه‌های مبتذلی همچون مچ‌اندازی بین هواداران استقلال و پرسپولیس، اجرای تئا‌تر مبتذل پابرهنه در پارک، برگزاری شب چله در ایام عزاداری امام حسین و غیره وجود داشته است. دکتر زاکانی به خوبی به این مسائل آگاه است.

فرجی دانا گفت: به من اظهار می‌کنند که برای برگزاری یک جلسه تا پای استیضاح می‌آییم اما این اقدامات که از سوی بسیج دانشگاه‌ها تشریح شده حتی یک تذکر دریافت کرده است؟ من همواره میهمان کمیسیون بودم و در این مدت بار‌ها با آن‌ها جلسه داشته‌ام اما آیا در این دوره بابت مسائل ذکر شده اصلاحی ایجاد شده بود؟

وی ادامه داد: من تلاش کردم تا با انتصاب شخص رزمنده، جانباز دارای تحصیلات حوزوی و دنشگاهی و آشنایی به تشکل‌های دانشجویی که مورد تایید مقام معظم رهبری است به نفع دانشگاه گام بردارم و در یکم مرداد ماه در دیدار مقام معظم رهبری این عملکرد مورد تایید ایشان قرار داشت.

وی همچنین به مشارکت بی‌سابقه وزارت علوم در برنامه راهیان نور و فعالیت‌های قرانی که مورد تایید دفتر نهاد رهبری و با هماهنگی با آن‌ها بود، اشاره کرد و گفت: همواره با دفتر نهاد رهبری تعامل داشتیم و در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی که مورد تاکید رهبری بود فعالیت کردیم. استیضاح‌کنندگان گفتند که در زمان من ۴۰ تشکل مجوز فعالیت گرفتند در حالی که تعداد این تشکل‌ها ۱۸ تشکل است که 9 تای آن متعلق به تشكل دانشجویی است كه برای گرفتن مجوز مراحل قانونی را طی کردند.

فرجی دانا ادامه داد: در هیات سی نفره مجوز دهنده تنها ۲۵ درصد تغییر ایجاد شده و باقی‌‌ همان میزان قبلی است همچنین در مورد ساختار دانشگاه تنها ۵۸ درصد تغییر یافته است. چگونه ادعا می‌شود که به تشکل‌های آشوب‌طلب مجوز دادیم؟

وزیر علوم ادامه داد: حراست دانشگاه نیز مقایسه‌ای را در مورد اعتراضات دانشجویی در سال ۸۸ تا آخر تیر ۹۳ انجام داده اگر کل این اعتراضات را صدردصد بگیریم در سال 88 حدود33 درصد،در نیمه اول سال ۹۲ این اعتراضات ۵ درصد در نیمه دوم ۴ درصد و در نیمه اول سال ۹۳ تنها سه درصد بوده است.

وی تاكید كرد: اگر نشاط در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد ساختار شکنی از سوی دانشجو صورت نمی‌گیرد.

فرجی دانا اشاره کرد: دانشجو ممکن است اشتباه کند اما ما برخورد جذبی را به جای برخورد دفعی ترجیح می‌دهیم زیرا جوانی که در سال ۲۲ سالگی حکم سنگین آموزشی بگیرد چگونه می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد؟

فرجی دانا در ادامه صحبت‌های خود در صحن علنی مجلس گفت: چرا برخی ادعا می‌کنندکه تحرکات سیاسی دانشگاه زیاد است. از سیاه نمایی برای دولت و ملت چه حاصل می‌شود؟ اگر در سال ۸۸ این تحرکات ۳۴ درصد و در سال ۹۱ این رقم ۲۶ درصد بوده این تحرکات در سال ۹۳ به ۲۰ درصد کاهش پیداکرده و ما در فضای آرام دانشگاه‌ها هستیم.

وی افزود: آقای رحمانی فضلی که مسئول امنیت کشور است گفته که من شهادت می‌دهم که امروز آرام‌ترین فضا را در کشور داریم. چه سودی به ما می‌رسد بگوییم فضای دانشگاه‌ها آشفته است. یکی از عزیزان استیضاح کننده گفت که دانشگاه می‌تواند خطر باشد هر چیزی می‌تواند یک خطر باشد اما دانشگاه پشتیبان نظام است چرا ادعا می‌کنیم که اساتید ضد ما هستند ما به کجا می‌رویم.

وزیر علوم تاکید کرد: در این یک سال ما سالم‌ترین فضا و بیشترین نشاط را در دانشگاه‌ها شاهد بودیم. برخی تجمعاتی را مثال زدند و در کنار آن فیلمی از سال۸۸ پخش می‌شود که نشان می‌دهد در تحصن دانشگاهیان آقای توفیقی و بنده صحبتهایی کردیم اما چرا صحبت‌های من تا انت‌ها پخش نشد ما از این بی‌اخلاقی‌ها طرفی نمی‌بندیم.

وی ادامه داد: ما نمی‌دانیم این افشا‌گری‌ها در کجای مکاتب دینی ما آمده است؟ اوایل انقلاب این اقدامات را چپ کمونیست آورد. چه کسی می‌گوید افشا‌گری و آبروی کسی را بردن دینداری است؟ این کجای دین ما است؟ من آماری دارم که جمع آوری آن برای من بسیار مهم بود. در تجمعاتی که در دانشگاه‌ها به مسئولان نظام توهین می‌شد می‌توان گفت که متوسط آن در سال ۹۱ و ۹۲، ۱۰ مورد و در سال اخیر به پنج مورد کاهش یافته است.

فرجی دانا با تاکید براینکه ما می‌دانیم که دانشگاه‌ها مورد هجوم دشمنان است، گفت: ما باید با گرفتن دست دانشجویان در دست خود اجازه ورود عناصر انحرافی به دانشگاه‌ها را ندهیم نه اینکه بگوییم دانشگاه خطر است به خاطر یک بی‌نماز نمی‌توانیم در مسجد را ببندیم.

وی افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان حضور تشکل‌ها در اعتراض‌های مربوط به سال تحصیلی که بنده مسول بودم به این شکل است که تشکل‌های منتسب به جریان اصولگرا ۳۳ مورد اعتراض و بیانیه داشتند دانشجویان قوم‌گرا که ایده‌های خاص دارند هفت مورد و مابقی نیز چهار مورد بوده است که این نشان می‌دهد که فضا برای تشکل‌های اصولگرا تحت سیاست این دولت باز‌تر است و ما از هر گونه انتقاد استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص نشریات دانشجویی گفت: کل نشریات فعال دانشجویی به ۳۶۸۱ مورد می‌رسد که یک سوم این نشریات متعلق به بسیج دانشجویی است و ۳۵۹۵ نشریه دیگر نیز تخلفی نداشتند.

وی اظهار کرد: قانون مطبوعات می‌گوید نشریات قبل از انتشار ممیزی نمی‌شوند و نشریات ما به تعداد ۱۰۰ نشریه تیراژ می‌شوند که نشریات دانشجویی در‌‌ همان دانشکده توزیع شده و بیرون از دانشگاه توزیع نمی‌شوند.

وی ادامه داد: باید توجه کنیم که ۳۵۹۵ نشریه بدون تخلف بوده و تنها ۸۶ نشریه تخلف داشته‌اند که با آن‌ها برخورد شده و نوع تخلف و میزان جرایم هم موجود است. مگر می‌شود من به عنوان یک دانشگاهی دغدغه نداشته باشم. حقیقتا مایه تاسف است که نتوانسته‌ام در این مدت از خودم‌ شناختی در شما ایجاد کنم. این اتهام بزرگی است به من. بنده عمر خود را در جهت عقاید دینی صرف کرده‌ام و امروز چنین موضوعاتی در مورد من مطرح می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای حضور در صحنه علم و فناوری باید بیشتر همدل باشیم، گفت: بنده مرتبا برای پاسخگویی به خدمت شما می‌رسم اما در همین ده روز گذشته آیا فعالیت‌های ما تعطیل نشده است؟

وی گفت: در کمیسیون‌ها هم گفته‌ام وجدانم راحت است چه بمانم و چه بروم از هیچ کوششی برای رفع دغدغه‌ عزیزان فروگذار نکرده‌ام.

وی در خصوص اعطای مجوز به نشریات گفت: باید از درج مطالب موهون خصوصا در حوزه مقدسات در این نشریات پرهیز شود و در صورت تخلف نیز با برخورد قانونی، زمینه‌ساز رشد قانون‌گرایان شد اما در چارچوب ضابطه، توسعه فعالیت نشریات مورد تشویق و تاکید قرار گیرد.

فرجی دانا تصریح کرد: اگر دغدغه این بوده که من با ترکه راه بیفتم و تنبیه کنم امکان‌پذیر نیست من باید حساسیت سیستم را در مورد نظارت‌ها بالا ببرم که در این زمینه سعی جدی صورت گرفته است.

کد N455778

وبگردی