آفتاب

زیباکلام: پیروزی طرفداران احمدی‌نژاد در استیضاح فرجی دانا شکستی برای اصولگرایان است /پایداری‌ها مدتهاست که رهبری اصولگرایان عبور کرده‌اند

زیباکلام: پیروزی طرفداران احمدی‌نژاد در استیضاح فرجی دانا شکستی برای اصولگرایان است /پایداری‌ها مدتهاست که رهبری اصولگرایان عبور کرده‌اند

در صورت رای نیاوردن فرجی‌دانا طرفداران احمدی‌نژاد می‌توانند مدعی شوند که اصولگرایان میانه‌رو، پیروان خط رهبری، موتلفه و سایرین خیلی از وزن و اعتبار سیاسی برخوردار نیستند.

 
استیضاح امروز در حقیقت رویارویی یا وزن‌کشی سیاسی برای جناح تندروی اصولگرا، به همراه طرفداران آقای احمدی‌نژاد یا همان جبهه پایداری است. اگر آنان موفق شوند، بیش از آنکه تبعات موفقیت آنان متوجه روحانی و اصلاح‌طلبان باشد، اتفاقا متوجه بدنه اصولگرایان معتدل و میانه‌رو است.

پیروزی طرفداران احمدی‌نژاد در حقیقت زنگ خطری باید برای عقلای اصولگرا باشد که جبهه پایداری مدت‌هاست که از رهبری اصولگرایان عبور کرده و چندان ارزش و اصراری برای رهبری اصولگرایان معتدل و میانه‌رو قائل نیستند.در عین حال این پیروزی برای آنان علامت ورود همه‌جانبه به انتخابات مجلس در سال آینده بدون توجه یا هماهنگی و ائتلاف با رهبری فعلی اصولگرایان خواهد بود.

در صورت رای نیاوردن فرجی‌دانا طرفداران احمدی‌نژاد می‌توانند مدعی شوند که اصولگرایان میانه‌رو، پیروان خط رهبری، موتلفه و سایرین خیلی از وزن و اعتبار سیاسی برخوردار نیستند. به بیان ساده‌تر، رای نیاوردن فرجی‌دانا شکافی را که از زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد میان اصولگرایان پیش آمد و در جریان انتخابات 24 خرداد خود را کاملا نشان داد، عمیق‌تر و بحرانی‌تر خواهد کرد. اگر به یاد بیاوریم، طرفداران احمدی‌نژاد تمام تلاش‌های اصولگرایان برای ایجاد وحدت و ائتلاف روی یک نامزد را خنثی کردند و عملا حاضر نشدند تا با بدنه اصولگرایان ائتلاف کنند.

پیروزی آنان در مجلس امروز باعث خواهد شد تا در جریان انتخابات اسفند سال آینده به هیچ روی حاضر به هیچ‌گونه نزدیکی و وحدت با بدنه اصولگرایان معتدل نباشند. در یک کلام شکست فرجی‌دانا امروزبیش از آنکه شکست اصلاح‌طلبان و دولت یازدهم باشد، شکست اصولگرایان است. اما در خصوص اصلاح‌طلبان و دولت یازدهم، نفس اینکه تندروها اینقدر با آنان به مقابله برخاسته‌اند اتفاقا نشان‌دهنده درستی مسیرشان است. وزیر علوم، ارشاد و خارجه‌یی که تندروها سیاست‌های آنها را بپذیرند و با آن تمام قد به مخالفت برنخیزند، باید در آرمان‌ها و اهداف اصلاح‌طلبانه و دموکراسی‌خواهانه‌شان دچار تردید شوند.

هیچ تردیدی به خودمان راه ندهیم که طغیان تمام وجود تندروها علیه فرجی‌دانا نه به واسطه آن است که چرا او میلی‌فرد یا جعفر توفیقی را به کار گرفته، نه به واسطه برخی انتصابات در دانشگاه‌هاست، نه به واسطه آن است که چرا برخی دانشجویان را که غیرقانونی از تحصیل محروم شده بودند به دانشگاه بازگردانده و نه به واسطه آن است که چرا در مورد بورسیه‌های دوران اصولگرایان افشاگری کرده. نه، بزرگ‌ترین مشکل تندروها با فرجی‌دانا آن است که او فضای بسته، سنگین و امنیتی را که آنان بر دانشگاه‌های کشور حاکم کرده بودند کنار زده و یک فضای شور و نشاط، امیدواری و تحرک سیاسی به دانشگاه‌ها بازگشته است.

مشکل اساسی آن است که وقتی در دانشگاه‌ها فضای آزاد به وجود آید و دانشجویان بدون ترس از احضار توسط کمیته‌های انضباطی و یا جلوگیری از راهیابی‌شان به مقاطع بالاتر توسط گزینش‌های بی‌نام و نشان، احساس کنند که می‌توانند فعالیت سیاسی و اجتماعی کنند در آن صورت فعالیت‌هایشان علیه اصولگرایان خواهد بود. چرا که بیش از 80 الی 90 درصد دانشجویان از اساس با اصولگرایان و باورهای سیاسی آنان مشکل دارند و آنها را از اساس مردود می‌دانند، بنابراین تندروها خواهان آن هستند که فرجی‌دانا و دولت یازدهم آن فضای بسته را که بر دانشگاه‌ها در زمان آنان حاکم بود مجددا به دانشگاه‌ها بازگرداند تا کسی علیه اصولگرایان جرات نکند حرکتی انجام دهد. منتها اصولگرایان چاره‌یی ندارند جز اینکه مخالفت در دانشگاه‌ها را بپذیرند چرا که اگر هزار سال هم دانشگاه‌ها را با ضرب و زور کمیته‌های انضباطی اداره کنند روز اول سال هزار و یکم که دانشجویان بتوانند ابراز وجود سیاسی کنند علیه اصولگرایان خواهد بود.
کد N455395

وبگردی