آفتاب

بیش از 4 هزار پناهنده در صربستان در انتظار آینده مجهول خود هستند

بیش از 4 هزار پناهنده در صربستان در انتظار آینده مجهول خود هستند

بلگراد-ایرنا- معاون حفاظت از امور اجتماعی شهروندان صربستان گفت که تنها در نیمه اول سال جاری میلادی بیش 4 هزار مهاجر از این کشور درخواست پناهندگی کرده اند.

به گزارش ایرنا، میلوش یانکوویچ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیشتر مهاجرین از کشورهای آفریقایی و آسیایی هستند، گفت که مقصد نهایی آنها کشورهای غربی است و صربستان برای این افراد تنها محل عبوری محسوب می شود.

وی افزود: کشورهای اروپای غربی با هجوم زیادی از مهاجرانی از افغانستان، پاکستان، سومالی، سوریه و مصر مواجه هستند و بنا به اطلاعاتی که در دسترس داریم در سال گذشته حدود 15 هزار مهاجر از خاک صربستان به مقصد کشورهای اروپای غربی گذشتند.

به گفته وی، بسیاری از مهاجرین در ورود به صربستان قصد خود را اعلام می کنند که خواهان ارائه درخواست پناهندگی در این کشور هستند و شمارش این افراد در سال گذشته میلادی حدود 5 هزار نفر بوده اند.

وی گفت که با توجه به اینکه در نیمه اول سال جاری میلادی 4 هزار و 257 نفر درخواست پناهندگی در صربستان کرده اند، انتظار می رود که شمارش این افراد تا پایان امسال از سال 2013 بیشتر شود.

یانکوویچ با اشاره به اینکه شمارش بسیاری از مهاجرین پس از مدت زمانی صربستان را به مقصد کشورهای اروپای غربی ترک می کنند، از وزارت کشور و ماموران پلیس انتقاد کرد که چرا مهاجرینی که غیر قانونی و بدون ویزا وارد کشور می شوند با آنها بر طبق قوانین برخورد نمی شود.

بنا به گزارش های رسانه های خبری در صربستان، وضعیت پناهجویان در این کشور بر اساس استانداردهای اروپایی نیست و دولت این کشور در واکنش به بحران پناهجویان سریع عمل نکرده و مقامات محلی نسبت به اسکان دادن کسانی که غیرقانونی وارد کشور شده اند، مقاومت نشان می دهند.

میزان متقاضیان پناهندگی از صربستان از سال 2008 تا کنون افزایش قابل ملاحظه ای داشته و رقم افرادی که تا کنون از این کشور درخواست پناهندگی کرده اند به بیش از 3 هزار نفر رسیده است.

از طرف دیگر اشاره می شود که صربستان با 22 هزار و 500 پناهنده از مجموع 78 هزار پناهجو از منطقه بالکان غربی مقام اول را به لحاظ تعداد پناهنده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد.

کمیسیون اروپا در این رابطه در گزارشی اعلام کرد که تعداد درخواست پناهندگی از صربستان، مقدونیه، بوسنی و هرزگوین، آلبانی، مونته نگرو و کوزوو از تعداد درخواست اتباع سوریه که در جنگ قرار دارد، بیشتر است.

تحلیلگران امور اجتماعی در منطقه بالکان غربی، بزرگترین دلیل پناهندگی اتباع کشورهای این منطقه به اتحادیه اروپا را در معضلات اقتصادی و بالا بودن نرخ بیکاری توصیف کردند.

اروپام**1**436** 3404
کد N454973

وبگردی