آفتاب

مجمع نهادهای مردمی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند

مجمع نهادهای مردمی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند

تهران-ایرنا- مجمع نهادهای مردمی، هنرمندان، ورزشکاران و نخبگان با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران با صدور قطعنامه ای جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در کشتار مردم بی دفاع غزه را محکوم کردند.

به گزارش عصر سه شنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، در قطعنامه پایانی تجمع کنندگان آمده است: در یک ماه گذشته فصلی تاریک و فاجعه بار از تاریخ معاصر بشریت در بخش کوچکی از کره زمین یعنی سرزمین مظلوم غزه رقم خورد که چهره بشریت را ملکوک و وجدان انسانی را غمگین و شرمگین نموده است.

در بخشی از این قطعنامه که در قالب یک مقدمه و پنج بند منتشر شده، اضافه شده است: طی این مدت بر اثر حملات کور ، سنگین و سبعانه رژیم صهیونیستی حدود 2 هزار نفر فلسطینی شهید و بیش از 10 هزار نفر مجروح شده اند. مطابق برآوردهای قطعی 84 درصد قربانیان غزه را غیر نظامیان تشکیل می دهند که بیش از 447 کودک در میان آنان دیده می شود.

ˈعلاوه بر این حجم عظیمی از تخریب ها و صدمات غیرقابل توجیه به زیر ساختها، اماکن غیر نظامی، بیمارستانها و منازل مسکونی وارد آمده است. تعداد زیادی از افراد امدادگر و خودروهای امدادی و آمبولانس هدف قرار گرفته اند. تعداد زیادی مسجد و مدرسه از جمله مدارس وابسته به سازمان ملل متحد که غیر نظامیان و به ویژه کودکان و زنان به آنجا پناه آورده بودند، هدف قرار گرفته و تخریب شده اند.ˈ

در ادامه این قطعنامه آمده است: تمامی اقدامات انجام شده مذکور از سوی رژیم صهیونیستی نقض بارز کنوانسیونهای چهار گانه ژنو(1949) خصوصا کنوانسیون چهارم در مورد حمایت از غیر نظامیان در زمان جنگ و همچنین پروتکل های 1977 الحاقی به آنهاست و مصادیق بارز و نمونه های آشکار و غیر قابل انکار جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و احتمالا نسل کشی محسوب می شوند.

این قطعنامه می افزاید: رژیم صهیونیستی دو اصل بنیادین حقوق بشر دوستانه یعنی تفکیک نظامیان و غیر نظامیان و تناسب در اقدامات جنگی را رعایت ننموده و مطابق تعاریفی که در اساسنامه دیوان بین المللی کیفری از جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت بیان گردیده، وقوع جنابات جنگی و جنایت علیه بشریت قطعی است.

در ادامه قطعنامه آمده است: تجربه 66 سال گذشته از زمان تاسیس این رژیم غاصب تاکنون نشان می دهد که راه حلهای سیاسی مانند صدور قطعنامه های محکومیت در مجامع بین المللی، مذاکرات سیاسی و سازش، تشکیل کمیته های حقیقت یاب و روشهایی از این قبیل تاکنون نتوانسته بازدارنده یا کاهنده جنایات گسترده و فاحش این رژیم باشند. هرچند که اینگونه اقدامات بی فایده نیستند اما با توجه به کم اثر بودن این روشها، به نظر می رسد زمان آن رسیده که برای متوقف کردن این ماشین جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت، عزمی همگانی با مشارکت دولت های مستقل، سازمانهای بین المللی، سازو کارهای حقوق بشری، شخصیت های معتبر و موثق و عموم مردم آزادیخواه و بیدار جهان برای تعقیب کیفری سران سیاسی و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی به کار گرفته شود و یک کمپین جهانی در این زمینه شکل گیرد.

در ادامه قطعنامه آمده است: ما دانشجویان حق طلب ایران خواستار آن هستیم که:

1- دولت فلسطین به عضویت دیوان بین المللی کیفری پذیرفته شود تا بتواند ضمن اقامه دعوای کیفری علیه سران سیاسی و فرماندهای نظامی رژیم صهیونیستی از تکرار اینگونه جنایات درآینده ممانعت به عمل آید.

2- شورای امنیت سازمان ملل متحد طی قطعنامه ای جنایات ارتکاب یافته از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم و دادستان دیوان بین المللی کیفری را مامور رسیدگی نماید.

3- تمامی دولت های حق طلب و آزادیخواه جهان در دادگاههای داخلی خود به صدور کیفر خواست علیه سران و فرماندهای رژیم صهیونیستی بپردازند و قرار بازداشت برای آنان صادر نمایند.

4- دیوان بین المللی دادگستری مطابق صلاحیت های قانونی خود به موضوع رسیدگی و رژیم صهیونیستی را محکوم به جبران خسارات ناروای وارد آورده نماید.

در آخرین بند این قطعنامه نیز آمده است: شورای حقوق بشر و تمامی سازمانهای حقوق بشری دولتی و غیردولتی مطابق توانمندی ها و وظایف خود، حمایت از مردم مظلوم فلسطین و اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی را در اولویت فعالیت های خود قرار دهند.

تجمع کنندگان در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران همچنین با حمل پلاکارد و دست نوشته هایی حاوی شعارهایی نظیر ˈمرگ بر اسراییلˈ ، ˈمرگ بر آمریکاˈ، ˈ اسراییل باید از صفحه روزگار محو شودˈ، هنگام قرائت این قطعنامه با سردادن شعارهای الله اکبر آن را مورد تایید قرار دادند.

فراهنگ **1933**1517
کد N454882

وبگردی