آفتاب
در گفت‌و‌گو با ایسنا

نجفی: 5 گام همکاری با آژانس اجرا خواهد شد/ از نظر ما موضوع چاشنی‌های انفجاری بسته شده است

نجفی: 5 گام همکاری با آژانس اجرا خواهد شد/ از نظر ما موضوع چاشنی‌های انفجاری بسته شده است

نماینده دائم ایران در آژانس از اجرای مرحله سوم از همکاری‌های میان ایران و آژانس در راستای تفاهم "چارچوبی برای همکاری" خبر داد.

نماینده دائم ایران در آژانس از اجرای مرحله سوم از همکاری‌های میان ایران و آژانس در راستای تفاهم "چارچوبی برای همکاری" خبر داد.

رضا نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این پرسش که آیا ایران پنج گام همکاری با آژانس را که به خاطر برخی اختلاف‌نظرها درباره نحوه پاسخ آژانس به موضوع چاشنی‌های انفجاری را پس از دیدار یوکیا آمانو از ایران اجرا خواهد کرد با تایید اجرای مرحله سوم همکاری‌ها با آژانس اظهار کرد که اجرای بخش‌هایی از این پنج گام شروع شده است و بخش‌های دیگر هم انجام خواهد شد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که ایران از نحوه اعلام نظر آژانس درباره چاشنی‌های انفجاری رضایت دارد؟ با اشاره به بیانیه مدیرکل آژانس در تهران پس از دیدار با مقامات کشورمان اظهار کرد: وقتی در سطح مدیرکل بیانیه‌ای منتشر می‌شود به عنوان مقام ارشد آژانس آن بیانیه معتبر و قابل استناد است. از سویی مدیرکل در بیانیه‌اش اعلام کرده که خواسته آژانس درباره چاشنی‌های ایمن انفجاری به نوعی برَآورده شده است البته ما انتظار بیش‌تری داشتیم. در عین حال از نظر ما موضوع چاشنی‌ها بسته شده است.

نجفی در پاسخ به این‌که مدیرکل در گزارش فصلی یا نشست شورای حکام بعدی بیانیه خود در تهران را تکرار خواهد کرد؟ گفت: چه تکرار کند چه نکند بیانیه وی که در تهران اعلام کرد موضع رسمی مدیرکل آژانس محسوب می‌شود.

او با اشاره به حضور تیم فنی و کارشناسی آژانس به همراه مدیر کل در سفر اخیر به تهران و ادامه مذاکرات فنی با بیان این‌که مذاکرات ایران و آژانس همیشه ادامه داشته است گفت: مذاکرات فنی با آژانس هیچ‌وقت قطع نمی‌شود و همیشه ادامه دارد؛ در مواقعی غیررسمی در وین یا تهران و در مواقعی مثل سفر مدیرکل آژانس به تهران این دیدار‌های و مذاکرات رسمی است.

به گزارش ایسنا،‌ اواخر اردیبهشت ماه سال 93 ایران و آژانس بر سر اجرای پنج گام دیگر در قالب تفاهم "چارچوبی برای همکاری" توافق کردند که قرار شد این پنج گام تا سوم شهریور سال جاری (25 اوت) انجام شود اما با توجه به برخی اختلاف‌نظرها اجرای آن‌ها متوقف شد.

مرحله سوم از همکاری ایران و آژانس برای حل و فصل مسایل باقی‌مانده شامل پنج اقدام است:

1) تبادل اطلاعات با آژانس در رابطه با ادعاهای مطرح شده درباره مبادرت به انفجارهای قدرتمند، از جمله انجام آزمایش انفجار قدرتمند در مقیاس بزرگ در ایران.

2) ارایه اطلاعات مربوطه مورد توافق و توضیحات مربوط به مطالعات صورت گرفته و یا مقالات منتشر شده در ایران در رابطه با ترابرد نوترون و مدل‌سازی‌ها و محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آن‌ها در مواد فشرده.

3) ارایه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و انجام هماهنگی‌های لازم برای بازدید از یک مرکز تحقیقات و توسعه سانتریفیوژ.

4) ارایه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و دسترسی مدیریت شده به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی و

5) جمع بندی رهیافت پادمانی در مورد رآکتور IR-40.

نماینده دائم ایران در آژانس هم‌چنین با توجه به کوتاه بودن زمان اجرای این پنج گام تا سوم شهریور اعلام کرده است که اجرای این مورد به زمانی بیش‌تر نیاز است که با هماهنگی با آژانس صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N454637

وبگردی