آفتاب
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

دانشجویان سفیران علمی ایرانیان هستند

دانشجویان سفیران علمی ایرانیان هستند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تعصب‌های جاهلانه را بلای همیشگی در مسیر حرکت‌های علمی دانست و گفت: نباید بگذاریم گروه‌های تندروی داخلی و منطقه‌ای، چهره انقلاب اسلامی و اسلام را در دنیا خشن جلوه دهند که امیدواریم غلبه تفکرات آزادمنشانه و طرفدار تعاملات جهانی ادامه داشته باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تعصب‌های جاهلانه را بلای همیشگی در مسیر حرکت‌های علمی دانست و گفت: نباید بگذاریم گروه‌های تندروی داخلی و منطقه‌ای، چهره انقلاب اسلامی و اسلام را در دنیا خشن جلوه دهند که امیدواریم غلبه تفکرات آزادمنشانه و طرفدار تعاملات جهانی ادامه داشته باشد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار مسؤولین امور دانشجویی، بورس‌ها و مدارس خارج از کشور وزارت امور خارجه، کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حیدر آباد هند و جمعی از دانشجویان ایران در دانشگاه‌های شبه قاره هند، به سابقه علمی، فرهنگی و تمدنی ایرانیان و گستردگی کار دانشگاه جندی شاپور برای تقویت علوم و پناه دادن به علمای دیگر ملت‌ها در تاریخ اشاره کرد و گفت: جوانان دانشجو، سفیران علمی و فرهنگی مردم ایران در کشورهای مختلف جهان هستند و موفقیت آنان باعث افتخار ایرانیان است.

وی با بیان ویژگی‌های فرهنگی هندوستان و یادآوری سفرحسن روحانی به نمایندگی از دولت سازندگی جهت بررسی شرایط همکاری‌های دانش و تکنولوژی فضائی، علمی و دانشگاهی ایران و هند، گفت: مبادلات دانشجو همیشه برای جمهوری اسلامی اولویت داشت و هند یکی از کشورها بود و هنوز هم می تواند باشد.

هاشمی رفسنجانی با ستودن استعدادهای درخشان جوانان ایرانی، به برنامه‌های دانشگاه‌ها و دولت‌های پیشرفته جهان برای جذب نخبگان علمی و دانشجویان زبده ایرانی اشاره کرد و گفت: هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند مخالف مهاجرت‌های علمی جوانان باشد، بلکه باید زمینه‌های سفرها و برگشت آنها به کشور را فراهم کرد تا آینده ایران را بر محور دانش ترسیم نمایند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حرکت جهانی به سوی علم را جزء بدیهیات افکار اسلامی خواند و گفت: 1400 سال پیش در جزیرة العرب بی‌سواد، دینی آمد که دانش و قلم سرلوحه دستورات آن به انسان ها بود.

وی 5 آیه اول سوره علق را تابلوی افتخار و «براعت استهلال » اسلام در نگاه به دانش دانست و گفت: نزول این آیه در آغاز بعثت که مردم گرفتار عصر جاهلیت بودند، شاخصی برای معجزه علمی قرآن است.

هاشمی رفسنجانی با تشریح نگاه پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصوم (ع) و یادآوری جلسات و مناظرات علمی امام علی(ع) با بزرگان علمی مشرکین که گاهی ادب و نزاکت را رعایت نمی‌کردند، آیات قرآن را محور برنامه‌های اسلامی خواند که می‌فرماید حرف‌های دیگران را بشنوید و بهترین‌ها را انتخاب کنید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری دوران ترجمه و تحقیق در دانشگاه جندی شاپور که منتج به خلق تمدن بزرگ اسلامی شد، گفت: توجه به دانش و دستاوردهای علمی، سوغات جنگ‌های صلیبی برای اروپاییانی بود که در چاه جهالت قرون وسطی غرق بودند.

وی همچنین تعصب‌های جاهلانه را بلای همیشگی در مسیر حرکت‌های علمی دانست و گفت: نباید بگذاریم گروه‌های تندروی داخلی و منطقه‌ای، چهره انقلاب اسلامی و اسلام را در دنیا خشن جلوه دهند که امیدواریم غلبه تفکرات آزادمنشانه و طرفدار تعاملات جهانی ادامه داشته باشد.

هاشمی رفسنجانی در پایان مکتب اهل بیت(ع) را سند افتخار ایرانیان برای معرفی به جهانیان خواند و گفت: باید جوانان شیعه ایرانی با اتخاذ شیوه‌های منطقی در دریای یک میلیارد و 700 میلیونی مسلمانان بدرخشند.

انتهای پیام

کد N454453

وبگردی