آفتاب

2013 مرگبارترین سال برای امدادگران بین‌المللی

2013 مرگبارترین سال برای امدادگران بین‌المللی

براساس گزارش منتشر شده در مورد امدادرسانی بین‌المللی به نقاط مختلف جهان، در سال گذشته میلادی، ۱۵۵ امدادرسان در کشورهای مختلف جان خود را از دست داده‌اند که بالاترین رقم تلفات امدادگران تاکنون بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس این گزارش که توسط گروه مشاوران "نتایج عملیات بشردوستانه" منتشر شده، بیشترین تعداد امدادگران در سال گذشته در افغانستان به قتل رسیدند.

در طول سال گذشته میلادی، ۸۱ امدادگر در افغانستان جان خود را در اثر اقدامات خشونت‌آمیز از دست دادند.

در سال ۲۰۱۳، سه چهارم اقدامات خشونت‌آمیز منجر به قتل و زخمی شدن امدادگران در پنج کشور افغانستان، سوریه، سودان جنوبی، پاکستان و سودان روی داد.

آمار مرگ امدادگران بین‌المللی در جهان نسبت به سال قبل از آن، ۶۶ درصد افزایش داشته است. علاوه بر این ۱۷۱ امدادگر طی سال گذشته به شدت زخمی و ۱۳۴ تن دیگر ربوده شدند.

شماری از امدادگران نیز توسط گروه‌های به گروگان گرفته شدند.

به گفته نویسندگان گزارش، افزایش درگیری در سوریه و سودان جنوبی شرایط مرگباری را برای امدادگران پدید آورد و باعث افزایش شمار امدادگران قربانی خشونت شد.

در سال گذشته، شبه‌نظامیان در سودان جنوبی ۶ امدادگر را به قتل رساندند. از این تعداد، ۳ تن جان خود را در حمله ناگهانی افراد مسلح از دست دادند. علاوه بر این، ۱۱ تن از کارمندان سازمان ملل نیز در حمله به یک پناهگاه تحت حمایت این سازمان در نوار غزه کشته شدند.

در ماه ژانویه سال گذشته، سه کارمند محلی یک سازمان خیریه چک در اثر اصابت خمپاره به محل استقرار آنان در شهر حلب در شمال سوریه کشته شدند.

در سال جاری هم، روند تلفات امدادگران همچنان ادامه داشته و براساس آمار مقدماتی، بین اول ژانویه تا اواسط اوت امسال، ۷۹ امدادرسان کشته شده‌اند که در مجموع، بیش از تمامی تلفات امدادرسانان در سال ۲۰۱۲ میلادی بوده است.

روز سه شنبه، که با سالروز حمله خونین سال ۲۰۰۳ به مقر سازمان ملل در بغداد و قتل ۲۲ تن از کارکنان آن مصادف است "روز جهانی بشردوستی" نامگذاری شده و قرار است شورای امنیت سازمان ملل در جلسه‌ای، موضوع افزایش حملات خشونت‌آمیز علیه امدادرسانان را بررسی کند.

سازمان‌های غیردولتی به خصوص خود را تحت فشار احساس می‌کنند تا با حضور در مناطق جنگی، به غیرنظامیانی که در صحنه عملیات نظامی گرفتار آمده‌اند کمک کنند در حالیکه حضور در این مناطق، خطرات جانی جدی برای امدادگران به همراه دارد.

بیش از نیمی از اقدامات منجر به قتل امدادگران در سال گذشته میلادی شامل حمله مسلحانه یا انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای بود در حالیکه بهبود مدیریت ایمنی عملیات بشردوستانه نتوانسته است فضای امنی را برای فعالیت سازمان‌های بشردوستانه فراهم آورد.

در گزارش سازمان نتایج عملیات بشردوستانه نوآوری برای حفظ امنیت امدادگران را خواستار شده است.

انتهای پیام

کد N454331

وبگردی