آفتاب
مریم حسینی:

سیمین بهبهانی را «نیمای غزل» نامیدند

سیمین بهبهانی را «نیمای غزل» نامیدند

مریم حسینی با اشاره به جایگاه سیمین بهبهانی در شعر می‌گوید قدر این شاعر تا جایی بلند است که او را «نیمای غزل» نامیده‌اند.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در پی درگذشت سیمین بهبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: متأسفیم که یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایران را از دست دادیم. جامعه ادبی و فرهنگی ایران باید سال‌ها صبر کند تا دوباره بزرگی مثل سیمین را در درون خود بپروراند.

او در ادامه گفت: سیمین بهبهانی در سال‌های خوشبختانه طولانی عمری که داشت، در زمینه‌های مختلف نوآوری‌هایی داشت که نه تنها در حوزه صورت و فرم، بلکه در موضوعات و مفاهیم تازه، تمثیل‌ها و نمادهای تازه که می‌آفریند و به عرصه شعر فارسی تقدیم می‌کند، در نوع خود یگانه است.

حسینی همچنین اظهار کرد: سیمین بهبهانی در حوزه‌های مختلف شعر گفته؛ از شعر جنگ و شعر برای رزمندگان، شعر در دوره انقلاب و بعد از آن، تا غزل‌های شخصی و فردی که البته همین غزل‌ها هم هر کدام درد دل آحاد ایرانیان است. ایشان به عنوان یکی از زنان برجسته شعر ایران مورد توجه است و قدر ایشان تا جایی بلند است که ایشان را «نیمای غزل» نامیده‌اند.

او اضافه کرد: مجموعه شعرهای خانم بهبهانی مثلا در «دشت ارژن» از لحاظ ساخت غزل تازه است. بسیاری از ریتم‌ها و هجاهای موسیقایی که ایشان به کار برده‌اند،‌ مخصوص خودشان است. خانم بهبهانی توانایی این کار را داشته‌اند که مضامین و موضوعات تازه را در قالب‌های تازه بریزند اما با فرم غزل گذشته. این از خوش‌یمنی‌هایی است که به شعر معاصر ایران روی آورده که ایشان قالبی را که از گذشته در شعر ایران به کار رفته، نو کند و هوایی تازه در آن بدمد به طوری که مخاطب شعر ایران احساس کند دارد شعری در فضای معاصر ایران می‌خواند و از آن بهره می‌برد.

سیمین بهبهانی بامداد امروز (سه‌شنبه، 28 مردادماه) در سن 87 سالگی بر اثر ایست قلبی و تنفسی در بیمارستان پارس تهران درگذشت.

انتهای پیام

کد N454037

وبگردی